Stop & Reflect - RubikSchool | Ce am învățat în 2021

“Ceea ce ne-am propus la început de an s-a și adeverit. Astăzi ne bucurăm atât de Rubik Online, cât și de Rubik Offline, locul în care îi creștem pe copii într-o altă paradigmă de învățare”, ne-a dezvăluit Luiza Apostu, fondator Rubik School.

La final de an, facem un pas în spate și privim către ceea ce a însemnat 2021 pentru ecosistemul local și reprezentanții săi, antreprenori sau susținători ai acestora - de la provocări și lecții învățate (și au fost din plin și anul acesta), la succese și momente de celebrare. #stopandreflect este o serie de interviuri cu fondatori, consultanți, mentori sau investitori locali și ocazia cu care deschidem o conversație necesară despre lecțiile lui 2021, deciziile pe care le-a adus și intențiile cu care intrăm într-un nou an.

Citește concluziile fiecăruia, învață din ele și nu uita să-ți faci propria retrospectivă înainte să începi cu energie noul an.


Cum a început povestea Rubik School?

După mai bine de 6 ani de lucru cu copiii în diferite școli, după ce am văzut mulți copii extrem de creativi, cu idei, cu nevoi socio-emoționale dar care nu erau ascultați, văzuți, stimulați (eu fiind unul dintre copiii aceștia), m-am întrebat: cum ar fi dacă aș avea o grupă de copii cu care să lucrez nu doar o oră pe săptămână, cum făceam la vremea aceea, ci de luni până vineri. Ce impact aș putea avea? 

Așa a apărut ideea de a face o școală (așa cum și-ar fi dorit Luiza mică să aibă), urmată de un an de călătorii de învățare la peste 15 școli din Londra, Mexic, Belgia, Olanda, Amsterdam, organizații cu învățare alternativă și modele de educație ce au în centru copilul și nevoile lui. 

M-am întors în țară și am adus tot ce am învățat cu mine, în România. Am luat bucăți din diferite modele și le-am adaptat culturii și nevoii copiilor de aici. Așa am creat în noiembrie 2019 Rubik School, o comunitate de învățare agilă și auto-dirijată (în care copiii învață cum să învețe) prima dată într-un apartament cu 2 camere și 5 copii. A fost primul loc în care am testat modelul sau bucăți din el, diferite instrumente și ne-am bazat pe feedback-ul copiilor, părinților dar și al mentorilor care făceau această experiență posibilă. 

În Ianuarie 2020 ne mutam într-o casă cu 7 camere, curte și cu o nouă ambiție: deschiderea unei grupe extinse de 25 de copii și primele grupe de grădiniță, iar asta a fost posibil cu sprijinul campaniei de crowdfunding Startarium unde ne-am bucurat de 164 de susținători. 

Doar 2 luni am reușit să stăm deschiși în 2020 pentru că pandemia ne-a dat peste cap planurile, dar ne-am uitat la ea ca la o oportunitate. Aveam două șanse: să ne reinventăm sau să punem lacătul și să închidem. A doua zi de la declarare lockdown noi eram deja online cu o parte dintre copiii noștri, iar o lună mai târziu am creat Rubik Online. Un nou produs în care am adus cele mai bune practici testate de noi până atunci în offline, cursuri diverse, mentori care să inspire și copii din diferite orașe din România. Astfel a apărut Rubik Online, prima comunitate online de învățare agilă din România, locul care la început a găzduit 35 de copii, iar prezent avem peste 300 de copii care au trecut prin programul nostru într-un an jumătate. Agilitatea din echipă dar și decizia de a ne reinventa ne-au ajutat nu doar să supraviețuim, dar să creștem atât în număr de copi și mentorii, cât și cu produse noi, să învățăm noi în echipă mult mai multe, pentru că până în acel moment nimeni nu mai predase online. Am învățat din mers și ce bine că a fost așa!


Cu ce planuri/gânduri ați început 2021? Cum s-au întâmplat/schimbat ele?  

În 2021 îmi era foarte clar că Rubik Online nu este un produs punctual apărut o dată cu pandemia care nu va mai exista de îndată ce se redeschid școlile. Observam la copii și înțelegeam din feedback-ul părinților că este o comunitate de care aveau atâta nevoie, care completează ceea ce ei fac la școală, care le dă ocazia și celor din orașe mici să își lărgească orizonturile. 

Ne-am ambiționat și ne-am propus: să ne extindem comunitatea Online și să ne redeschidem spațiul fizic cu prima grupă de școală și un model updatat de învățare și pentru cei care merg la școală și apoi vin la noi. Am plecat într-o nouă călătorie de învățare, de data asta în Barcelona, de unde am adus schimbări în modelul educațional și l-am îmbunătățit cu cele mai bune practici învățate de la specialiști și inovatori de școli din lume.

Ceea ce ne-am propus la început de an s-a și adeverit. Astăzi ne bucurăm atât de Rubik Online, cât și de Rubik Offline, locul în care îi creștem pe copii într-o altă paradigmă de învățare.

Cum a fost overall anul ăsta pentru voi?

A fost și este un an cu multă muncă, cu motoare turate la maxim, cu învățare constantă și foarte accelerată pentru a ține pasul cu modelul, copiii, dar și cu ambițiile noastre personale de inovație. Iubesc faptul că ne provocăm atât de mult, că ne gândim cum să optimizăm ce facem, cum să ducem la următorul nivel și asta ne ține agili. În același timp ne-am asumat că facem asta pas cu pas într-o schemă de: creștem - stabilizăm - creștem iar - stabilizăm, pentru că altfel ne furăm căciula singuri. Este și anul cu cele mai de suflet bucurii și cu o împlinire pe care nu am simțit-o până acum. Iar asta se datorează echipei care acum nu mai este de 3 oameni așa cum era la început, ci de 30 de oameni care lucrează la misiunea de a face o schimbare în educație. Una dintre cele mai mari contribuții la împlinire o au copiii care ne spun constant cât de recunoscători sunt pentru ceea ce am creat, sau momentelor în care îi vedem ce progrese fac, ce realizări au, cum s-a transformat comunitatea în locul în care vin cu drag de învățare, cu bucurie că își revăd prietenii și mai ales locul în care aleg să se provoace sau fac lucruri pentru prima dată, pentru că se simt susținuți.

Pentru mine personal a fost un an în care am învățat să nu le mai țin eu pe toate în mâini, să nu mai fiu la fiecare grupă, să am încredere în echipă, să îi las să preia. Încă învăț cum să jonglez cu ambele programe și să le dezvolt în paralel, să nu mai stau atât de mult în operațional, să îmi pun mai des pălăria strategică și să gândesc următori pași cu mult în avans. 

Un copil mă întreba de curând care este cea mai grea alegere pe care am făcut-o până acum. Am conștientizat atunci că este vorba de o alegerea pe care o fac zi de zi: aceea de a continua chiar dacă e greu, nu știu, pare că nu mai văd ieșirea sau este o săptămână gri în care nimic nu merge. 

Care sunt lucrurile cu care vă mândriți cel mai tare în 2021?  

Ne mândrim anul acesta cu noua locație, cu studio-urile pe care le-am creat acolo și cu ajutorul cărora copiii își dezvoltă pasiuni, fac proiecte reale cu impact. Ne mândrim cu o echipă de super oameni care sunt aici cu drag și blândețe, ei sunt cei care fac ca Rubik să fie Rubik, care implementează tot ce creierim noi, care aduc viață în comunitate și fac ca dragul de învățare să fie acolo, printre copii.

Un alt proiect tare drag și curajos este primul podcast creat de copii pentru alți copii din România: Rubik Kids Podcast, un proiect la care copiii lucrează deja de 1 an de zile, în fiecare vineri. Este fascinant să îi văd cum au crescut o dată cu acest proiect, cu cât curaj merg acum să țină interviuri, cum se uită constant să aducă noutate, să aducă valoare și să îi învețe pe ceilalți din ce știu ei. 

Pentru ce ești recunoscător la final de 2021? 

Sunt recunoscătoare pentru că anul acesta mi-am dat seama cu adevărat că zi de zi trăiesc misiunea vieții mele: aceea de a lucra cu copiii, de a crea spații de învățare în care ei să înflorească, iar noi să creștem și să învățăm cot la cot cu ei. Iar acesta este cel mai mare cadou. 


Cum vă uitați acum la 2022? La ce vă așteptați, pentru ce planificați, pe ce o să vă concentrați? 

Anul 2022 este unul tot de creștere și cu mai multă inovație. Avem două obiective ambițioase și facem pași siguri către ele: ne extindem comunitatea Rubik Online la 3000 de copii anul viitor, vom testa diferite forme de conținut pentru ca din 2023 să mergem global. În ceea ce privește spațiul fizic, anul viitor în septembrie nu vom mai avea o grupă, ci 3 grupe de școală, deschidem două studio-uri noi amenajate complet: computer science și multimedia și planurile se așează tot mai mult către a deschide a doua locație în zona de Nord, unde deja avem și cerere.

Toate astea vin la pachet și cu o extindere a echipei: atât pe zona de comunitate, admin, Learning guides și lista continuă. 

Dacă ar fi să-i inviți pe cititorii Startarium să își răspundă, pentru ei, la o întrebare - care ar fi această întrebare? 

Dacă ar fi să alegi să te provoci, fără să te gândești prea mult, poate chiar cu un gram de inconștiență, la ce ți-ai spune DA?


Mulțumim pentru gânduri, Luiza! 

Poți urmări Rubik School și pe:

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail