Stop & Reflect - How to Web | Ce am învățat în 2020

Cea mai grea decizie pentru echipa How to Web a fost amânarea ediției 2020 a conferinței. Bogdan Iordache, fondatorul său, crede însă că cred că cel mai important lucru care i-a ajutat să continue a fost acela că nu au încetat nicio clipă să creadă că pot câștiga. Descoperă care au fost toate provocările lui 2020 în materialul următor!

La final de an, facem un pas în spate și privim către ceea ce a însemnat 2020 pentru ecosistemul local și reprezentanții săi, antreprenori sau susținători ai acestora - de la provocări și lecții învățate (și au fost din plin anul acesta), la succese și momente de celebrare. #stopandreflect este o serie de interviuri cu fondatori, consultanți, mentori sau investitori locali și ocazia cu care deschidem o conversație necesară despre lecțiile lui 2020, deciziile pe care le-a adus și intențiile cu care intrăm într-un nou an. 

Descoperă întreaga serie de materiale Stop & Reflect - Ce am învățat în 2020

Citește concluziile fiecăruia, învață din ele și nu uita să-ți faci propria retrospectivă înainte să începi cu energie noul an.

How to Web a luat naștere în 2010 și a devenit cea mai importantă conferință de antreprenoriat și tehnologie din Europa de Est.


Cu ce planuri/gânduri ați început 2020? Cum s-au schimbat ele? 

Am început 2020 cu gânduri de mărire pentru How to Web. În 2019, conferința ajunsese la un nou nivel, crescuse mult cifra de afaceri. Am lucrat non-stop în ianuarie – februarie ca să facem planuri pentru tot anul, să organizăm echipa, să avem totul setat foarte devreme ca să avem timp de tooling-ul necesar pentru urmatoarea etapă. Evident, a fost un exercițiu grozav. Dar s-a dovedit inutil. 

În martie am mutat totul online și am luat lucrurile pas cu pas, făcând teste, iterând, învățând din fiecare etapă. 

Provocările lui 2020

Ca antreprenor ești obișnuit cu instabilitatea și necunoscutul, însă anul ăsta parcă a fost prea mult. Ca să putem face niște planuri, am împărțit anul în două părți: până în iulie (inclusiv) am considerat că facem teste, apoi din august am implementat rezultatele lor în proiecte noi. 

M-am gândit în permanență că în orice criză trebuie să cauți oportunitățile, și, deși suna ca un clișeu, a funcționat. Obiectivul a fost mereu să găsim noi modalități de a rezolva problemele comunității noastre, de a adresa aceleași probleme cu noi servicii și produse, care sunt digital-first. 

Cea mai grea decizie a fost cea legată de amânarea ediției de anul ăsta a conferinței. Am făcut ca test conferința RemoteCon și am concluzionat că nu putem replica în online valoarea pe care o ofeream în offline participanților la How to Web, așa că am amânat-o. A fost grea, dar a fost și ușoară.

După aceea, ne-am concentrat pe dezvoltarea de programe pentru startup-uri, workshop-uri și content digital, iar lucrurile au mers bine. Nu perfect, pentru că în anumite privințe a trebuit să învățăm (the hard way) noi competențe, dar în mod sigur a fost bine. 

Din fericire, nu am fost în situația în care să trebuiască să tăiem salarii sau să micșorăm echipa. Asta cred că ar fi distrus moralul tuturor. 

Uitându-mă acum în urmă, cred că cel mai important lucru a fost că nu am încetat nicio clipă să credem că putem să câștigăm. Cred că pentru spiritul echipei e mai bine să riști și să pierzi încercând să caștigi, decât să câștigi încercând doar să nu pierzi. Ne considerăm o echipă de învingători și trebuie să rămânem așa și pe vreme bună, și pe vreme rea. 

Ce schimbări a adus 2020 în ecosistemul local

Cred ca schimbările sunt minime, lumea privește viitorul cu optimism, și acest lucru face ca tehnologia, care este unul dintre câștigătorii acestei perioade, să fie mai degrabă în creștere decât în recesiune. 

Sigur, în martie-aprilie toată lumea a fost extrem de atentă cu banii, investitorii au făcut o pauză pentru a-și recalcula poziția, antreprenorii și-au reorganizat echipele, apoi lucrurile au progresat. 

Situația asta a generat și un val de coeziune, multe proiecte cu impact social, multă implicare, ne-a readus aminte că antreprenorii de la noi sunt niște oameni foarte implicați și în societate.

Cele mai importante resurse ale antreprenorilor pe care pandemia le-a scos la suprafață 

Nevoia de noi servicii digitale a creat spațiu pentru o mulțime de noi experimente, a angrenat investiții și eforturi noi semnificative și va genera un salt mare în utilizarea tehnologiei. 

Criza pandemică nu este similară unei crize economice, a acționat diferit în funcție de verticală / industrie, schimbând prioritățile și comportamentul consumatorilor. Sunt verticale care au crescut spectaculos (colaborare digitală – ex. Zoom, e-commerce, food ordering, e-health etc.), și sunt altele care au suferit profund (turism, ticketing etc.).

Per total, nevoia de intermediere digitală a crescut și cred că această pandemie va fi recunoscută ca unul dintre cele mai mari momente de accelerare în digitalizarea consumatorilor, a companiilor și a statelor. Nu știu însă dacă acest lucru este pozitiv pentru societate sau nu, pentru că este un salt forțat, pentru care consumatorul a ieșit, poate prea mult din zona lui de confort.  

Motive de recunoștință la final de 2020

Asta e cea mai ușoară întrebare – sunt foarte recunoscător oamenilor din echipă, care au rămas să muncească alături de How to Web nu din ”vocația martirului”, ci cu încrederea că vom reuși. Nu știam noi ce și cum, poate că nici acum nu știm, dar am crezut cu toții că vom reuși împreună. 

Sunt de asemenea recunoscător comunității noastre – atunci când am anunțat că amânăm conferința, am primit cereri de rambursare a biletelor din partea a mai puțin de 5% din cei care le achiziționaseră deja. Și de asemenea, niciun partener nu a încetat colaborarea cu noi și ne-au susținut cu toate bâlbele aferente trecerii în online.

Planuri și așteptări pentru 2021

La 2021 ne uităm cu precauție. Există deja soluții medicale clare care, încetul cu încetul, vor opri pandemia. Timeline-ul nu ne este însă clar. În același timp, în timp ce există multe semne pozitive legate de economie, există și o îngrijorare legată de o criză economică viitoare. Nu luăm în considerare organizarea conferinței în 2021, și ne concentrăm pe noile planuri pe care le dezvoltăm mai departe. 

Startup-urile se vor adapta, ca totdeauna, contextului economic și vor reuși – AirBNB, care tocmai s-a listat la o evaluare de 100 de miliarde de dolari, este un produs al ultimei crize economice majore, care a influențat semnificativ apariția “sharing economy”. 

În Startup Land, viitorul va fi totdeauna pozitiv.


Mulțumim, Bogdan, pentru gânduri! 

Poți urmări How to Web și pe: Facebook | Website | Instagram 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail