Stop & Reflect - Autonom | Ce am învățat în 2020

Ordinea priorităților Autonom a fost clară în pandemie: siguranța colegilor, a clienților, partenerilor și a afacerii, spun Marius și Dan Ștefan, co-fondatorii companiei. Echipa s-a adaptat rapid la un mediu de business schimbat radical și a putut lua decizii rapide mulțumită autonomiei care caraterizează procesele de lucru. Descoperă ce a adus nou 2020 în viața Autonom din materialul următor!

La final de an, facem un pas în spate și privim către ceea ce a însemnat 2020 pentru ecosistemul local și reprezentanții săi, antreprenori sau susținători ai acestora - de la provocări și lecții învățate (și au fost din plin anul acesta), la succese și momente de celebrare. #stopandreflect este o serie de interviuri cu fondatori, consultanți, mentori sau investitori locali și ocazia cu care deschidem o conversație necesară despre lecțiile lui 2020, deciziile pe care le-a adus și intențiile cu care intrăm într-un nou an. 

Descoperă întreaga serie de materiale Stop & Reflect - Ce am învățat în 2020

Citește concluziile fiecăruia, învață din ele și nu uita să-ți faci propria retrospectivă înainte să începi cu energie noul an.

Autonom este principalul furnizor de soluții de mobilitate din România printr-o rețea națională unică, fiind prezent și pe piețele din Ungaria și Serbia. Compania cu capital 100% românesc a fost fondată în 2006, în Piatra Neamț, iar din 2019 a devenit acționar în Impact Hub Bucharest. 


Cu ce planuri/gânduri ați început 2020? Cum s-au schimbat ele? 

La începutul anului 2020 așteptam cu nerăbdare să desfășurăm un program mare de investiții. În noiembrie 2019 am strâns peste 20 de milioane euro de la investitorii la Bursa de Valori București printr-o emisiune de obligațiuni corporative iar obiectivul nostru era să începem investirea capitalului la sfârșitul primului trimestru al anului 2020.

Se spune că cel mai important contribuitor la succesul unei strategii este timing-ul. Privind înapoi la momentul emiterii obligațiunilor, atragerea unui capital semnificativ, cu maturitate lungă, a avut un timing perfect. În contextul izbucnirii pandemiei de COVID-19 la sfârșitul lunii februarie, am decis să așteptăm, și ca o consecință, să nu investim sume importante din capitalul atras. Strategia noastră financiară a fost întotdeauna prudentă, axată pe întărirea și capitalizarea afacerii, până în prezent nerepartizând dividende.

Eram conștienți de un posibil sfârșit al actualului ciclu economic și ne pregăteam de ceva timp pentru o recesiune sau chiar pentru o viitoare criză financiară. Totuși, nu ne așteptam ca o astfel de criză de sănătate fără precedent să apară în lume. Din fericire, această criză, deși neprevăzută și „virulentă”, ne-a găsit bine pregătiți.

În prezent, suntem foarte bine capitalizați și avem acces la linii de finanțare importante, ceea ce facilitează continuarea dezvoltării afacerii și adaptarea la realitățile actuale. De-a lungul anului 2020, am continuat investițiile, dar, desigur, la un nivel mult mai scăzut decât cel prevăzut. Ne-am reorientat afacerea, am reprioritizat proiectele în desfășurare și ne-am dezvoltat cu toții ca echipă. Anul acesta a fost unul complet diferit de cel pe care l-am planificat, dificil pentru toate echipele Autonom, dar, cu toate acestea, suntem mândri de realizările noastre.

Provocările lui 2020

A fost un an provocator din orice perspectivă - decizii de business, relația cu partenerii și clienții, managementul echipei, plin de alegeri dificile într-un mediu foarte volatil, cu situații schimbătoare de la o zi la alta. Strategia noastră la Autonom a fost întotdeauna de a ne întoarce la valori atunci când avem o decizie de luat unde alegerea nu este foarte clară. De aceea ne-a fost limpede ordinea priorităților în această perioadă - siguranța colegilor, a clienților, partenerilor și a afacerii. Ne-am adaptat foarte repede la un mediu de business schimbat radical și am putut lua decizii rapide la nivel de echipă, fără nevoia de aprobări suplimentare centralizate, datorită autonomiei ce ne caracterizează.

Această strategie s-a dovedit a fi cea corectă, deoarece în 2020, în ciuda contextului provocator cu care ne-am confruntat, am reușit totuși să ne păstrăm, și chiar să ne creștem un portofoliu sănătos de clienți, având o politică de credit prudentă. Întotdeauna ne-am străduit să avem un portofoliu vast de clienți mulțumiți, strategie care a dat roade și a rămas în continuare fundamentul afacerii noastre. În toată perioada de criză, ne-am străduit să venim cu soluții pentru ajutorarea clienților și a partenerilor existenți, pentru a-i ajuta să treacă mai ușor peste această perioadă.

Adaptarea la noul context de lucru în cadrul echipei

Încă de la începutul crizei sanitare, am căutat metode prin care informația să ajungă mai rapid la toți oamenii din companie. Am implicat toate echipele din Autonom pentru găsirea de soluții la provocările curente. Atunci când oamenii simt că pot contribui și aportul lor produce un impact, rămân activi, motivați, dornici să se implice și cu o energie bună.

Au ajutat mult și întâlnirile zilnice la traingurile organizate intern. Nu puteam irosi ocazia oferită de criză pentru a ne intensifica aceste eforturi pentru a evolua în fiecare zi. În timpul pandemiei, în Autonom, s-au desfășurat training-uri aproape în fiecare zi de colegi care și-au dorit să împărtășească cunoștințele acumulate în fața altor colegi. A fost o soluție bună pentru a menține echipele implicate, oamenii conectați, pentru a menține energia ridicată și pentru a utiliza acest context în beneficiul maxim.

Oportunități apărute în pandemie

Criza a scos în evidență cât de importantă este tehnologia în noua realitate de astăzi. Deși atât sectorul public, cât și cel privat mai au încă multe de făcut în ceea ce privește digitalizarea, s-au înregistrat progrese semnificative în mai puțin de un an, progrese care ar fi putut dura chiar și un deceniu dacă nu ar fi fost presate de context. Credem cu tărie că tehnologia ne poate face viața mai bună și mai ușoară, chiar dacă contactul și conexiunea umană vor rămâne întotdeauna un fundament al oricărei afaceri. Acesta este motivul pentru care, de asemenea, la Autonom, în 2020 am accelerat procesele de digitalizare.

Schimbările deschise de pandemie și scenariile pozitive pentru viitor

Credem că, în ciuda întregului context negativ, dacă ne uităm la partea pozitivă, această criză a generat multă creativitate și a scos la iveală adevăratul spirit antreprenorial, precum și reziliența și agilitatea. Ne-a dat timp să ne reașezăm, să accelerăm proiectele de digitalizare și ne-a permis să alocăm mai mult timp pentru dezvoltarea oamenilor. În această perioadă, visul colegului nostru care conduce divizia de training, acela de a avea un training intern în fiecare zi, s-a îndeplinit.

În ceea ce privește industria în care activăm, au apărut noi oportunități din digitalizarea și transformarea altor industrii, dar și prin prisma serviciilor pe care le oferim. Antreprenorii au nevoie de mai multă flexibilitate pentru a trece mai ușor prin acest context volatil. Au nevoie de finanțare pentru continuarea și dezvoltarea activității prin investiții, și totodată, să nu blocheze capital în active pe termen lung. De aceea, soluțiile de mobilitate și finanțare pe care le oferim: leasing operațional pentru mașini sau echipamente, serviciile de sale & lease back sau închirierile pe termen mediu au fost foarte căutate de companii.

Dacă vorbim despre scenariile pozitive pentru viitor, în orice criză, cei care acționează rapid și inovează în perioadele de incertitudine au șanse mai mari de a supraviețui față de cei care așteaptă și îmbrățișează mai greu schimbarea sau chiar o evită. Cred că toate afacerile care supraviețuiesc acestei crize de sănătate și recesiunii care urmează, vor câștiga, deoarece afacerile lor vor fi mai bune, mai inovatoare și mai orientate spre client.

Un mesaj pentru tine, antreprenorul care erai în martie, de la antreprenorul care ești astăzi

Mesajul pe care ni l-am transmite amândurora probabil ar fi de fapt o asigurare că modelul de organizare și funcționare al Autonom, bazat pe echipe mici, autonomie, agilitate și decizii descentralizate este corect. Datorită acestuia, am putut să acționăm rapid pentru a asigura protejarea colegilor, a clienților și a activelor companiei.

Cea mai valoroasă lecție a lui 2020

Marius Stefan: Am învățat că nu există doar business sau doar personal, că pot funcționa foarte bine și să fiu productiv, îmbinând ambele planuri, bucurându-mă astfel mai mult de ce îmi pot ele oferi.

Dan Stefan: Am învățat foarte multe în 2020. Dacă ar trebui sa aleg un singur lucru ar fi cel legat de planuri. Sunt inutile sau, cum se spune, „ca să îl faci pe Dumnezeu să râdă”. Însă planificarea e bună, chiar valoroasă. Și am învățat aspectul practic, pentru că știam vorba asta, dar am văzut ce înseamnă mult mai mult în practică și să fiu pregătit să mă înșel. Planurile sunt bune pentru că vezi de la ce deviezi și poți ajusta „din mers”. Cuvântul anului in business cred ca a fost pivotarea.

Cea mai grea decizie a ultimelor 12 luni 

Marius Ștefan: În această perioadă au fost nenumărate cereri de ajutor din partea societății civile. A trebuit să prioritizăm ajutorul oferit în funcție de obiectivele fundației Autonom și de resursele disponibile.

Dan Ștefan: Pentru mine cel mai greu lucru a fost reducerea dimensiunii unei echipe. În 2020 au fost momente în care a trebuit să facem „scale down” în anumite activități, și nu tot timpul a fost posibilă reorientarea oamenilor spre alte proiecte. Știu că este decizia corectă de business (salvează echipa mai mare), dar tot este foarte grea.

Motive de mândrie și recunoștință la final de 2020

Suntem mândri de întreaga echipa Autonom, de cum am colaborat și ne-am mobilizat anul acesta, de modul în care, prin valorile pe care le împărtășim, am reușit să ne sprijinim clienții și partenerii și să dăm o mână de ajutor comunităților în care suntem prezenți.

Am reușit să ne păstrăm optimismul care ne caracterizează, să căutăm oportunități și soluții în provocările pe care le-am întâlnit, întărindu-ne astfel atât poziția pe piețele pe care activăm, cât și echipele.

Recomandări pentru alți antreprenori în perioada următoare de pandemie

Credem că această recomandare este aplicabilă tuturor antreprenorilor: să acționăm cu responsabilitate pentru viitor, să ne ajutăm și să avem grijă de cei din jurul nostru: colegi, clienți, parteneri precum și de comunitățile în care trăim. Asta a fost ideea cheie care a fost în mintea noastră în toată această perioadă și care ar trebui să rămână cu noi și în anii următori.

Iar pentru perioada care urmează fix după?

Recomandăm o atenție și agilitate continuă. Credem cu tărie că fiecare criză prezintă cel puțin o oportunitate pentru antreprenori să experimenteze, să lanseze noi servicii și produse și chiar să inițieze procese de M&A. Adaptarea rapidă este cheia, iar companiile nu ar trebui să se teamă să-și schimbe modelul de activitate pentru a răspunde mai bine nevoilor consumatorilor și ale pieței. De asemenea, următoarele luni vor fi dedicate unui management financiar prudent care va asigura continuitatea afacerii chiar și în contextul unei potențiale recesiuni, respectiv reducerea cheltuielilor, consolidarea bazei financiare, creșterea fluxului de numerar și revizuirea strategiilor de supraviețuire.

La final de an, cui i-ați mulțumi pentru sprijinul sau inspirația din 2020?  

Marius Ștefan: Un lucru bun în această perioadă a fost accesul la informație. Mulți oameni pe care îi admir, pentru care călătoream jumătate de planeta ca să îi ascult, au început să publice regulat sau să participe la conferințe virtuale, doar la un click distanță.

Dan Ștefan: Eu vreau să le mulțumesc tuturor celor care și-au suflecat mânecile și au luptat în acest an – voluntari, personal sanitar, antreprenori... ei sunt cei care mă inspiră și mă mobilizează.

Planuri pentru 2021

În 2021, vom rămâne atenți la apariția potențială a unei recesiuni mai lungi, dar suntem optimiști în ceea ce privește dezvoltarea companiei noastre. Suntem, de asemenea, deschiși să valorificăm eventuale oportunități de achiziții de noi companii în vederea creșterii valorii adăugate a serviciilor oferite de Grup, efect de economii de scară și optimizări de costuri post tranzacție, cum a fost cazul investițiilor de până în prezent.


Mulțumim pentru gânduri, Marius și Dan! 

Poți urmări activitatea Autonom și pe: Facebook | Website | Instagram 

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă