2021 – Drumul antreprenorului spre maturitate. Un Stop&Reflect cu Vlad Craioveanu, Impact Hub Bucharest

Ce am înțeles anul acesta este că rolul antreprenorului trebuie să facă tranziția de la “eroul nebun”, mereu dispus la riscuri și la “all-în-uri”, la rolul antreprenorului-manager, care poartă pe umeri nu doar mantia super-eroului, ci și responsabilitatea față de stakeholderii organizației.

În ultimii ani, decembrie mă găsește la răscruce de drumuri. Probabil că nici pentru voi situația nu este diferită, iar asta pentru că finalul anului este un moment universal de analiză, de tras concluzii, de pus lucrurile în perspectivă și de planificat pentru viitor.  

Ceea ce am învățat însă e că dacă în viață personală este relativ simplu să iei decizii semnificative de la o zi la altă, că antreprenor și manager nu mai este la fel de simplu. Iar asta pentru că deciziile au mereu 3 dimensiuni suplimentare: vin cu un ‘bagaj’ al trecutului, o realitate a prezentului și o perspectivă a viitorului. Ar fi minunat să privim doar în viitor, să excludem trecutul și să ignoram prezentul… doar că nu funcționează. 

Am închis anul 2020, sau “primul an al pandemiei”, cum le place unora să îi spună, cu închiderea unuia din spațiile Impact Hub și cu un rezultat financiar negativ foarte mare. Însă pentru prima oară am realizat că “business is business” iar eu, Vlad, nu sunt definit de business și nici el nu ar trebui să mă definească.

Acest lucru s-a s-a înâmplat pentru că virusul COVID-19 a ajuns și la noi în familie, iar experiența a fost una complicată. Din fericire, fără urmări fizice, dar cu un consum emoțional imens. Privind cu relaxare în urmă, este foarte interesant cum funcționează mintea omului și cum orice probleme complicate din viețile noastre profesionale devin apă de ploaie în comparație cu provocările personale.  

Ce am înțeles anul acesta este că rolul antreprenorului trebuie să facă tranziția de la “eroul nebun”, mereu dispus la riscuri și la “all-în-uri” că să prototipeze și dezvolte noi lucruri, la rolul antreprenorului-manager, care poartă pe umeri nu doar mantia super-eroului, ci și responsabilitatea față de stakeholderii organizației – echipa, clienții, actionarii, partenerii și susținătorii. La răsăritul noului an, am înțeles că rolul meu în 2022 va trebui să construiască pe reziliență, atenție la detalii, la rezultat, la cifre, la echipa și mult mai puțin la visele de nou. 

Ce am înțeles și ne-a ajutat să facem lucrurile diferit  

Este nevoie de o echipă potrivită că să obținem rezultatele dorite. Privind critic la punctele forțe și slabe din organizația noastră am înțeles că nu mai este suficient să fim doar buni în a găzdui experiențe și oameni, trebuie să devenim agili în a atrage clienți. Trebuie să facem pasul de la reactivitate la proactivitate în vânzări. Asta s-a transformat într-o restructurare completă în echipa de spații, făcând loc pentru oameni noi, cu focus pe vânzări, fără însă să creștem numărul de angajați.  

Cifrele sunt critice atunci când trebuie să iei decizii, mai ales în momentele delicate. Iar pentru asta, ne-am aliat cu tehnologia și am grăbit implementarea mai multor soluții care să ne permită să automatizăm și mai multe din procesele de management interne, în relația cu clienții, în procesele de facturare și colectare și, nu în ultimul rând, în calitatea experienței pentru comunitate. Am câștigat astfel timp să analizăm date în loc să petrecem timpul compilându-le, așa că procesul de planificare a fost mult mai eficient.  

Rutinele ajută la menținerea responsabilității față de ceilalți - pe noi ne-au sprijinit pe parcusul anului, iar întâlnirile periodice ne-au ajutat să fim mai colaborativi și competitivi. Am înțeles că nu doar “învățatul din greșeli” e util, ci și “învățatul din ce iese bine” este cel puțin la fel de important. În cazul lui 2021, folosirea celui de-al doilea ne-a ajutat inclusiv la nivel de energie, entuziasm și combaterea oboselii psihice cu care echipa se confruntă din cauza pandemiei.  

Cu alte cuvinte, ne-am adaptat cât am putut, în tot ce a însemnat relația cu clienții și comunitatea noastră. Nu înseamnă că ne-a ieșit întotdeauna sau că nu am mai pierdut clienți în favoarea competiției, însă cred că am reușit să construim pe oportunități reale. Pe parcusul anului, redefininit obiectivele de sales în funcție de evoluția realității. Am gravitat constant între variabilele-cheie din modelul nostru de business – gradul de ocupare și venitul per stație de lucru. Și în felul asta am reușit să creștem veniturile recurente în fiecare lună vs. luna precedentă, cumulat cu peste 73% între Ianuarie 2021 și Decembrie 2021.  

Ce nu am făcut așa bine în 2021? 

Am pierdut energie, fără să îmi dau seama. După experiență COVID-19, începutul de an a fost unul cu extrem de mare consum de energie investită în business. Fără să realizez, am ajuns la finalul primăverii mai obosit că niciodată, unii ar spune într-o faza de început de “burn-out”. Am avut însă inspirația să accept că mi se întâmplă asta și am făcut un pas în lateral o perioada și i-am lăsat pe alți colegi să preia partea operațională.

Am calibrat greșit așteptările privind schimbarea culturii organizaționale. Ea nu se întâmplă peste noapte - și nici ceea ce știe o echipă să facă. Am reușit să facem mulți pași în a deveni o organizație mai agilă și orientată spre vânzări proactive, însă nu am ajuns chiar acolo unde îmi propusesem la începutul anului. Ce aș face diferit dacă aș fi din nou la început? Aș investi mai multe resurse pentru a atrage oamenii potriviți pentru rolul în care trebuie să performeze în loc să încerc să obțin de la oameni din echipa ceva ce nu Ii se potrivește.  

Cum mă uit astăzi spre 2022?  

Intrăm într-un an 2022 care va avea în continuare multe necunoscute pentru noi ca antreprenori. Vom fi influențați de următoarele valuri ale pandemiei, de o inflație în creștere, de prețuri în creștere, de lipsa forței de muncă, de o guvernare imprevizibilă și de multe alte provocări externe. 

Însă nu este ceva neapărat nou. Trebuie să ne fi obișnuit deja cu vremurile tulburi și să acceptăm faptul că singurele constante din business sunt schimbarea și adaptarea. 

Eu unul mă pregătesc pentru un 2022 în care simt că sunt mai matur că antreprenor și mai copt că manager, pregătit să iau decizii dificile pentru că Impact Hub să funcționeze mai bine, să devină sustenabil și cât mai curând profitabil din nou. Mă pregătesc pentru un an în care focusul va fi pe execuție și atenție la cifre, pentru că fiecare detaliu contează pentru a reuși să ne atingem obiectivele. 

Cu alte cuvinte, îmi doresc și nouă, dar și vouă, un 2022 în care să fim atenți la bugetul de cheltuieli, în care să nu ne fie frică să cerem prețul corect, să ținem echipa aproape de realitățile cu care ne confruntam și să fim cu un ochi spre noi oportunități care să ne ajute să diversificăm sursele de venit. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail