Cu demisia președintelui și boicotul supermarketurilor, aproape că n-a mai fost loc nici în paginile ziarelor, nici în mințile noastre pentru alte noutăți. Însă au avut loc și alte lucruri importante săptămâna asta: AI Action Summit, care s-a ținut la Paris, războiul economic dintre Uniunea Europeană și Statele Unite care stă să înceapă și un fond de investiții proaspăt lansat în România. Despre acesta din urmă și multe altele vorbim în episodul cu numărul 31. Bine ai revenit la „Pastila de antreprenoriat”!
- Startupul românesc Bonapp și startupul maghiar Munch au anunțat o fuziune pentru a-și extinde eforturile în reducerea risipei alimentare în Europa Centrală și de Est. Fuziunea combină operațiunile Munch din Ungaria, Cehia și Slovacia cu prezența Bonapp în România, formând o platformă unificată cu peste 3,5 milioane de descărcări de aplicații și 6.000 de magazine partenere.
- Europa este hotărâtă să prindă din urmă Statele Unite și China la capitolul inteligență artificială. La începutul săptămânii a avut loc la Paris AI Action Summit, în cadrul căruia Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat lansarea InvestAI, o inițiativă care va mobiliza 200 de miliarde de euro pentru investiții în AI la nivel european.
- Angajații români își evaluează cu 7 nivelul de fericire la job, însă doar 1 din 3 ar recomanda locul de muncă altor persoane. Este una dintre concluziile „Barometrului fericirii la locul de muncă”, un studiu realizat de Pluxee România în parteneriat cu compania britanică de tehnologie The Happiness Index, care a analizat percepțiile a aproximativ 11.000 de angajați români. Dă play episodului ca să afli și restul datelor din studiu!
- Morphosis Capital Partners BV, un fond de capital de creștere, lansează Morphosis Capital Fund II, al doilea său fond de investiții, cu un capital subscris de peste 100 de milioane de euro – buget dublu față de cel al fondului anterior, care se ridicase la circa 50 de milioane de euro. Strategia Fondului II se va concentra, în principal, pe companii din sectoare-cheie precum sănătate, servicii B2B, produse de consum și retail și producția industrială de nișă din România și din regiune.
- Persoanele cu deficiențe de auz se pot bucura acum de o experiență îmbunătățită a vizionării de filme cu ajutorul unei brățări speciale care transformă sunetul în vibrații percepute pe piele, creată de patru studente din Cluj. Rhythm Touch este un startup fondat de Iulia Bara, Mărioara Mihali, Ioana Popa și Cătălina Rizel, studente la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, Facultatea de Automatică și Calculatoare. Aceasta este disponibilă într-un proiect pilot din cadrul cinematografului Florin Piersic din Cluj-Napoca pe parcursul lunii februarie.
Doza de învățare
De ce e esențial pentru un startup să inoveze? A inova în business este un proces de introducere a unor noi idei, metode, produse sau servicii, care generează îmbunătățiri semnificative sau progrese în cadrul organizației. De exemplu, lansarea motorului de căutare Google sau adopția la scară largă a vehiculelor electrice au fost inovații fără precedent și au reprezentat o schimbare majoră de paradigmă.
În mediul dinamic de business, axarea pe inovație e esențială pentru creștere și adaptabilitate. Companiile care o îmbrățișează nu doar că rămân relevante pe piețele competitive, dar adesea devin și deschizătoare de drumuri, care stabilesc noi standarde în industrie. Esența inovației constă în abilitatea de a gândi diferit, de a rezolva problemele creativ și de a evolua continuu, ca răspuns la nevoile clienților.
Pe această temă am discutat cu Petr Šídlo, unul dintre fondatorii Direct People, o agenție din Cehia care ajută companii din întreaga lume să creeze produse sau servicii noi și profitabile, să exploreze piețe și clienți noi, să-și accelereze dezvoltarea.
Inovația înseamnă schimbare, ceva normal și sănătos în orice demers antreprenorial, dar înseamnă și asumarea unor riscuri. Dacă nu inovezi în compania ta, atunci ești doar un administrator, spune Petr. Dar nu poți introduce inovații fără o strategie care să funcționeze pe diferite niveluri de risc. De exemplu, orice companie trebuie să evolueze constant la capitolul marketing/ vânzări/ producție mai eficiente. Dacă managerii respectivelor departamente nu fac asta, ar trebui să-i înlocuiești: e o parte esențială a muncii lor și nu ar trebui să fie rolul unui expert în inovație.
Pe de altă parte, există inovații care îți pot schimba complet modelul de afaceri, folosind tehnologii pe care compania nu le-a avut înainte. De aceea, trebuie să știi ce fel de nivel de risc îți asumi și care este mandatul tău din partea acționarilor: compania există cu un anumit scop, care trebuie să fie motivatorul inovației. Sfatul lui Petr este deci să nu introduci ceva nou doar de dragul de a o face.
Ca să poți inova în propriul business, schimbarea percepției este vitală. „Cred că întreaga afacere este întotdeauna o reflecție a ta, ca fondator, o reflecție a imaginației tale și a limitelor acesteia”, spune Petr Šídlo. „Dacă nu îți poți imagina afacerea funcționând diferit, nu se va întâmpla asta, pentru că nu vei face nicio schimbare. Tu, ca fondator, ești cel mai mare obstacol în calea succesului”.
Citește interviul complet cu Petr aici.
Recomandarea săptămânii
Recomandarea acestui episod este să înlocuiești doomscrollingul cu microlearningul! Pentru că TikTokul, Reelurile și YouTube Shorts ne-au cam acaparat timpul liber în ultima vreme, au apărut, cum era și firesc, și alternative pentru cei care resimt acest lucru ca pe o problemă și își doresc să reducă această dependență de ecrane înlocuind doomscrollingul cu ceva mai productiv. Enter – microlearning.
Funcționează pe același principiu ca entertainmentul de pe platformele de socializare, pornind de la premisa că focusul nostru este din ce în ce mai redus, așa că informația trebuie livrată în unități scurte, de câte 3-5 minute, având în spate un obiectiv de învățare specific.
Există multe platforme de microlearning, unele gratuite, altele pe bază de abonament. Azi avem pentru tine 3 recomandări de astfel de platforme, care să te ajute să-ți petreci timpul liber mai cu folos.
Prima este Kinnu. Povestea lui este puțin... neconvențională. Aplicația fost inspirată dintr-o scenă din Matrix în care Neo are creierul conectat la un computer pentru a „învăța kung fu”. Asta i-a pus pe gânduri pe dezvoltatori, care și-au propus să regândească felul în care învățăm, oferind o experiență gamificată care ia în considerare ciudățeniile, biasurile și particularitățile comportamentului uman pentru a ajusta curba motivației intrinseci astfel încât să stimuleze dorința de a învăța mai mult. Ai o gamă largă de subiecte pe care le poți explora pe Kinnu, de la psihologie și filosofie, religie, științele vieții, artă și media, la geografie, project management, astrnonomie, istorie sau parenting.
Apoi e Headway, o platformă care îți oferă acces la rezumate ale cărților tale preferate, în bucățele de câte 2, până la 45 de minute, în funcție de disponibilitatea ta. La fel ca DuoLingo, te motivează să rămâi activ cu un streak pe care ești provocat să-l ții neîntrerupt cât poți de mult și îți oferă și recompense în interiorul aplicației. Biblioteca lor e destul de bogată, iar fiecare carte e împărțită nu în capitole, ci în key points, iar fiecare dintre aceste mari idei vine, la rândul ei, în unități mai mici și mai ușor de digerat, ca să reții cât mai mult din ceea ce asculți sau citești. E disponibilă în versiune pentru business sau pe bază de abonament lunar, trimestrial sau anual.
Nu în ultimul rând, avem una dintre cele mai bune platforme gratuite pentru artă și cultură, disponibilă atât pe desktop, cât și ca aplicație de telefon – Google Arts & Culture. Poți descoperi în fiecare zi ceva nou – un curent artistic, stiluri arhitecturale sau de pictură, evenimente istorice, biografia unor personalități... Pe platformă găsești și expoziții VR, jocuri sau filtre pentru camera foto care pot, spre exemplu, să-ți compare poza pisicii sau selfie-ul cu o pictură celebră.
Gazdele noastre, Maria Bercea (Content Curator @ Startarium & Impact Hub Bucharest) și Irina Bădescu (Content Writer @ Startarium & Impact Hub Bucharest) îți dau întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium.
La acest podcast au contribuit Monica-Ioana Buzea și Sînziana Mihalache (știri), plus toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.
Grafica: Adina Stroe
Muzica: Stocktune