O echipă de studenți de la Universitatea de Medicină și Farmacie din Iași a proiectat cea mai mică inimă artificială din lume, destinată copiilor cu malformații cardiace, prima fabrică de hârtie kraft ecologică din România, menită să înlocuiască pungile de plastic din comerț, se va deschide la Giurgiu, iar Dacia Duster 3 ajunge în finala concursului „Maşina Anului 2025 în Europa” (o premieră istorică pentru marca Dacia). Noi avem încă și mai multe vești bune, majoritatea din zona tech. Bine ai revenit la „Pastila de antreprenoriat”!
- 11 firme românești se regăsesc pe lista startupurilor tech cu cea mai rapidă creștere din regiune, potrivit clasamentului Deloitte Technology Fast 50 Europa Centrală 2024. Dintre acestea, cele mai notabile exemple sunt Questo (cu o rată de creștere de 1.955% între 2020 și 2023), Steepsoft AI (1.008% în ultimii patru ani) și Ascendia (822% între 2020 și 2023).
- Platforma de livrări BeeFast primeşte o finanţare de 450.000 de dolari pentru extinderea internaţională şi dezvoltare. În spatele investiției se află antreprenorul Lucian Despoiu, fondator al unor companii renumite precum eJobs, Kondiment, Majoritas și Skyy Network. Cristian Grozea, CEO BeeFast, afirmă că există deja cereri din zona Europei Centrale și de Est și a Asiei pentru platforma pe care o dezvoltă.
- Startupurile tech sunt așteptate în Arena Urșilor, un pre-accelerator independent din Brașov! Până pe 30 noiembrie, startupurile de IT, Tehnologie și Mediu se pot înscrie în Arena Urșilor, un eveniment independent de public pitching cu acces la finanțări pentru proiecte antreprenoriale aflate la început de drum. În program sunt așteptați să se înscrie și investitorii, care se pot implica aplicând la secțiunea „BBB - Be the Big Bear” pentru a putea contribui la investitii sindicalizate către startupuri.
- Poșta Română vrea să închidă toate oficiile poștale, dar să presteze servicii de curierat în Balcani și Europa de Est. Oficiile poștale nu mai sunt profitabile, motiv pentru care vor fi închise treptat în perioada următoare, iar spațiile lor - închiriate, a declarat Valentin Ștefan, Directorul Poștei Române. Angajații nu vor rămâne însă fără locuri de muncă: veniturile astfel obținute vor fi investite în pregătirea lor profesională și în creșterea salariilor. Mai mult, se vor realiza investiții importante în infrastructură, în centre de sortare și în software pentru ca Poșta Română să-și poată extinde activitatea de curierat în Balcanii de Vest, dar și în Europa de Est, Moldova și Ucraina.
- Un nou studiu realizat de EY și Endeavor arată că jumătate dintre antreprenorii români din sectorul tehnologiei și-au lansat primele lor afaceri înainte de 25 de ani. Mai precis - 11% dintre ei au sub 18 ani, iar 39% au vârste cuprinse între 18 și 25 de ani. Doar 1% dintre antreprenorii din sector și-au fondat businessul după 45 de ani. Află și restul insighturilor din „The Profile of the Romanian Entrepreneur in Tech” în episodul #21 al Pastilei de antreprenoriat!
Doza de învățare
În afară de știrile săptămânii, avem pentru tine o doză de inspirație antreprenorială:
Să nu participi la crearea brandingului propriului business e ca și cum altcineva ar alege numele copilului tău.
Asta ne-au învățat fondatoarele agenției de branding participativ Copera, Dana Nae Popa și Laura Iane în cadrul workshopului interactiv Startarium Startup World Café.
Între 4 și 10 mii de logouri și mesaje de branduri ne bombardează zilnic, de pe toate produsele pe care le folosim și în aproape orice spațiu ne-am afla. De aceea, e cu atât mai important ca identitatea ta vizuală să-i spună clientului ce primește pe lângă serviciul sau produsul propriu-zis, eventual cu ce te diferențiezi față de competiție.
Un brand e cu adevărat valoros în momentul în care e recunoscut pentru mai mult decât produsul propriu-zis. Adică pentru senzația pe care o creează, pentru un miros sau un gust sau pentru valorile pe care le reprezintă. Iată câteva sfaturi utile dacă vrei să creezi un brand care se distinge:
- Începe din interior: de la ideea de business – ce vrei să faci, în ce piață activezi, cui te adresezi.
- Poziționează-ți corect brandul pe piață – gândește-te ce face produsul tău cel mai bine, ce vrea clientul și ce face concurența.
- Păstrează coerența în comunicare atât în offline, cât și în online.
- Amintește-ți că brandingul trebuie să fie și despre client: ce dobândește în urma experienței pe care o are cu produsul tău? Cu ce rămâne?
- Creează întâi povestea, apoi logo-ul. Logo-ul ar trebui să cuprindă povestea pe care vrei s-o spui și să nu fie doar despre ce e produsul și cum arată.
- Elementele brandingului nu sunt întâmplătoare. Unul dintre scopurile brandingului e să spună povestea pe care vrei tu să o spună, nu ce-și imaginează clientul că vede sau înțelege.
Află mai multe despre secretele brandingului din articolul de pe Startarium.
Recomandarea săptămânii: Side Hustle – joaca de-a antreprenorul
Vrei să atragi investitori care să te ajute să-ți lansezi produsul? Atunci ar fi bine să poți ține un pitch fără cusur! Iar boardgame-ul Side Hustle chiar asta te învață. Jucătorii au la dispoziție 2 minute să-și prezinte ideile în fața „investitorilor” și să răspundă la eventuale întrebări. Care e faza amuzantă, te întrebi? Ei bine, nu știi nici despre ce trebuie să pitchuiești, nici despre industria din care vine ideea pe care trebuie să o susții. Vei afla doar atunci când investitorul trage o carte. Și, bineînțeles, cărțile sunt... într-un mare fel.
Side Hustle este unul dintre acele jocuri distractive care te ajută să-ți dezvolți abilitățile de lucru în echipă și-ți stimulează creativitatea. Ideile de pe cărți sunt destul de aiurite - închipuie-ți că ai tras o carte pe care scrie „Face Plant” - acesta e numele produsului, iar industria este... health & wellness. Toutuși avantajul lor e că te provoacă să gândești în afara tiparelor. Atenție, însă: trebuie să-ți intri în rol și să-ți prezinți cu seriozitate ideea de milioane în fața investitorilor. Echipa cu cel mai inovator pitch câștigă.
Boardgame-ul a strâns peste 11.000 de dolari pe Kickstarter în vederea lansării în 2020. Momentan este sold out, dar îl poți juca online pe linkul de mai sus. Tot acolo afli și cum să rămâi la curent cu data lansării celei de-a doua ediții a jocului. Have fun!
Gazdele noastre, Maria Bercea – Content curator @ Startarium & Impact Hub Bucharest, și Irina Bădescu – Content writer @ Startarium & Impact Hub Bucharest, îți dau întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium.
La acest podcast au contribuit Monica-Ioana Buzea și Sînziana Mihalache (știri), plus toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.
Grafica: Adina Stroe
Muzica: Stocktune