Ce oportunităţi a deschis pandemia în piaţa globală de fuziuni şi achiziţii

Când statele au început să impună măsuri de restricţii şi carantină şi forţa de muncă s-a mutat din clădiri de birouri, în bucătării, sufragerii şi dormitoare în toată lumea, activele tangibile au început să se devalorizeze considerabil.

Pandemia a perturbat lanţurile de aprovizionare la nivel global şi business-uri din diferite industrii, iar activele tangibile au pierdut teren în faţa celor intangibile, lăsând loc creării unei “minunate lumi noi” în care activele intangibile au dominat piaţa de fuziuni şi achiziţii (engl. M&A), care este din ce în ce mai concentrată pe zona tech.

Piaţa de fuziuni şi achiziţii

Constrânse de contextul pandemic, multe companii au început, unele poate pentru prima dată, să îmbrăţişeze modelul de business online. Astfel, au contribut la consolidarea şi creşterea industriilor care au la bază tehnologia, inclusiv în arii mai puţin explorate precum cryptomonedele, inteligenţa artificială sau robotica, toate având nevoie de protejarea drepturilor de proprietate intelectuală (PI). În acest sens, aşa cum reiese şi dintr-un studiu recent, multe business-uri şi-au reconsiderat strategiile şi portofoliile de active, căutând să investească în dezvoltarea capacităţilor digitale şi a tehnologiilor centrate pe client, bazate pe previziunile din zona pieţei de M&A, precum şi creşterea exponenţială a valorii drepturilor de proprietate intelectuală.

Acelaşi studiu arată că multe companii au făcut deja tranziţia de la un mod reactiv în a se raporta la business, la un implus de încredere în ceea ce priveşte viitorul economiei, foarte multe planificând deja tranzacţii la nivel internaţional pentru 2022.

Oportunităţile viitorului

Această schimbare de mindset se traduce în ivirea unor noi oportunităţi, aşa cum reiese dintr-un alt studiu:

  • tranzacţii M&A tradiţionale sau non-tradiţionale
  • alianţe intersectoriale
  • co-investiţii cu capital privat
  • acorduri pentru securizarea lanţurilor de aprovizionare
  • achiziţia de technologii inovatoare şi sustenabile

Mai mult decât atât, în prezent, trendul ascendent este susţinut de drepturile de proprietate intelectuală care stimulează activitatea din zona de M&A. Investiţiile în tehnologii noi şi, in extenso, în proprietate intelectuală – de la brevete, la mărci comerciale, drepturi de autor, drepturi asupra desenelor tehnice, secrete comerciale şi know-how, susţin studiile de piaţă precum cel realizat de Baker McKenzie, care prevede că activele tech şi software care şi-au dovedit anduranţa în timpul pandemiei, vor deveni din ce în ce mai valoroase.

În acest context, drepturile de proprietate intelectuală au început să joace un rol central în cadrul tranzacţiilor M&A, sincronizându-se cu modificările din peisajul economic, care a suferit o scădere în prima jumătate a anului 2020.  În schimb, din a doua jumătate a anului 2021, tranzacţiile au atins un nou record, ajungând la peste 2,6 trilioane de dolari, America de Nord şi Europa dominând arena tranzacţiilor, după cum reiese din ultima analiză realizată de EY. Se aşteaptă ca până în 2022, activitatea din piaţa de M&A să fie influenţată din ce în ce mai mult de tehnologie şi alte capabilităţi inovatoare care ar putea depăşi cu mult maximele înregistrate până acum, accentul căzând pe drepturile de proprietate intelectuală şi valorea adăugată pe care o aduc business-urilor.

Pentru a avea o perspectivă mai clară asupra situaţiei, putem lua exemplul companiilor care au dezvoltat aplicaţii mobile şi diferite programe pentru a îmbunătăţi calitatea vieţii pe timpul pandemiei, începând cu platformele online unde şcolile îşi pot desfăşura activitatea, până la ajutor medical de specialitate online, magazine online etc. Evident, lista poate continua. Practic, prin intermediul tranzacţiilor, jucătorii din industrie şi-au asigurat o extindere usoară către noi pieţe, au ţinut pasul cu competiţia – dacă era cazul – şi, nu în ultimul rând, au dobândit tehnologii noi, care joacă un rol important în economia actuală şi în contextul socio-dinamic.

Concluzie

Deşi a adus foarte multe provocări mediului de business, pandemia a avut totuşi rol de catalizator pe parcursul întregului proces de digitalizare al multor companii care erau în căutare de soluţii optime pentru a putea recupera pierderile economice suferite în timpul perioadei de carantină.

În acest context, se preconizează că rolul şi valoarea drepturilor de proprietate intelectuală, ca procent din valoarea pieţei şi ca o activă în cadrul tranzacţiilor de tip M&A, va creşte exponenţial valorea business-ului, pe lângă asigurarea unui randament mai mare sau a atragerii de investitori. În plus, luând în calcul şi creşterea numărului de business-uri orientate către tehnologie, ne aşteptăm să crească şi nevoia companiilor de a avea o strategie de proprietate intelectuală pentru a face faţă provocărilor de pe piaţă.

Practic, cu cât mai multe business-uri vor fi din zona tech, cu atât mai mare va fi nevoia de protejare a acestora prin intermediul drepturilor de proprietate intelectuală, fie că e vorba de drepturi de autor, protejarea mărcilor, desenelor industriale sau brevetelor.


Articol publicat inițial pe Adevărul.ro

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail