La începutul lui 2019, mai mulți antreprenori români au vorbit despre tendințele care influențează antreprenoriatul local și global. Descoperă-le și scrie-ne în comentarii dacă ai remarcat și alte trenduri!
Noile începuturi nu vin doar cu rezoluții de business pentru lunile următoare, ci și cu efort depus în planificarea ce va ghida atingerea obiectivelor. Iar pentru că o bună planificare începe întotdeauna cu un research, este util să ai în vedere și previziunile anticipate pentru perioada următoare. Așa că am centralizat câteva dintre cele mai importante tendințe ale lui 2019, la nivel global și local. Mai jos poți afla care sunt cele mai importante dintre ele și ceea ce spun antreprenorii români despre provocările pe care le așteaptă.
Cum aratau provocările la nivel global, la începutul anului
- Producția în masă vs. obiceiuri de consum mai lente
În ultimii ani, conversația despre impactul consumerismului a luat amploare: oamenii sunt mai conștienți de efectele sale pe termen lung (asupra mediului, dar și asupra economiei) și încep să adopte obiceiuri de consum mai sustenabile. O preocupare de nișă a devenit așadar una mainstream: brandurile comunică asiduu sustenabilitatea produselor lor și se confruntă cu crize de imagine atunci când aceste eforturi eșuează (un exemplu în acest sens este situația H&M, care a trebuit să justifice distrugerea unor stocuri enorme de haine care nu au putut fi vândute). Nu în ultimul rând, trendurile de lifestyle se concentrează pe folosirea unor produse sănătoase, produse local și asupra filosofiei ”less is more” (ca dovadă popularitatea cărții și a emisiunii lui Marie Kondo, care promovează renunțarea la lucrurile care nu sunt utile/au o istorie emoțională).
Iau amploare modelele de business bazate pe închiriere/reutilizare, iar cele bazate pe achiziție devin mai puțin viabile.
- Transparență și credibilitate
Clienții semnalizează din ce în ce mai des nevoia de a primi informații complete și ușor accesibile privind produsele pe care le consumă/folosesc. De aceea, este important ca întrebările lor să își găsească răspunsuri concrete într-un timp scurt, fără a fi nevoie de un proces complicat. În același timp, se așteaptă ca datele lor personale să fie păstrate în siguranță, iar cantitatea de informații stocate pe diverse platforme să fie menținută la un nivel minim, pentru a micșora riscul reprezentat de încălcările securității datelor.
- Servicii/produse care sunt livrate sub forma abonamentelor
Pentru multe persoane care lucrează, timpul liber de care dispun trebuie să fie valorificat la maximum. Fie că vorbim de abonamentele pentru livrare de mâncare gătită/produse alimentare, fie de modă sau produse de lifestyle, ele devin o practică din ce mai des întâlnită.
Și la nivel local, 2019 stă sub semnul responsabilității & sustenabilității
Noul an se anunță a fi, per ansamblu, un moment de maturizare pentru multe dintre afacerile locale, remarcă Oana Craioveanu, CEO și Co-fondator Impact Hub Bucharest:
Pentru antreprenori, anul 2019 va fi unul provocator și cred că va fi nevoie mai mult ca niciodată de realism, de organizare și de capacitatea de pre-întâmpinare. Vorbim despre o accentuare a eforturilor de a găsi oameni pregătiți și dedicați, despre necesitatea unui management al lichidităților foarte bun ce mă tem ca va fi pus la încercare. Poate fi și anul în care începem să realizăm că pentru a depăși cu succes o posibilă nouă criză, e nevoie să ne unim forțele chiar și cu parteneri improbabili (așa-ziși unlikely allies). Startup-urile construite pe un fundament puternic vor putea întâmpina schimbările uneori neașteptate, însă trebuie să rămână permanent conectate la contextele locale și internaționale și să investească în mod constant în oameni.
În acest moment, există câteva tendințe principale remarcate de antreprenorii români:
Consumatori mai conștienți de alegerile lor
- Preocuparea pentru un stil de viață sănătos este în creștere
”Comportamentul de consum al românilor se schimbă semnificativ - dacă, înainte, aceștia nu erau atât de informați în ceea ce privește nutriția și ce pot face astfel încât să își atingă obiectivele, acum încep să vadă și simtă rezultatele unei "diete" și a unui stil de viață sănătos, care pleacă în primul rând de la alimentație. În prima lună a lui 2019, LifeBox are o creștere de 100% față de ianuarie 2018, ceea ce arată că piața este foarte tânără, dar mult mai pregătită pentru un stil de viață sănătos”, spune Radu Bălăceanu de la LifeBox.ro.
Același interes îl indică și Ciprian Stancu (Republica Bio): ”Pentru Republica BIO, tendințele majore care ne cresc semnificativ business-ul în 2019 sunt:
- creșterea cererii de produse BIO și a achiziției online versus achizițiile din magazine fizice;
- tehnologiile de ecommerce sunt din ce în ce mai performante și crește rata plăților cu cardul”
Una dintre provocările majore identificate de Stancu va fi însă instabilitatea situației politice din România, care afectează relația cu investitorii străini și eforturile de extindere în alte țări europene.
- Românii descoperă avantajele reutilizării și închirierii
”Trendul care ne afectează cel mai profund este orientarea consumatorului mai degrabă către responsabilitate și îndepărtarea de consumerism”, spune Alexandru Neștian, de la iTux. ”Dacă acum 10 ani, era de neconceput să dormi în casa altcuiva sau să mergi cu mașina unui necunoscut, acum oamenii sunt din ce în ce mai prinși în industria de rental și din ce în ce mai conștienți că reusing is the future”, completează acesta. Pe acest lucru se bazează și modelul de business iTux: ”Pe masură ce acest trend devine un mod de viață pentru consumatorii locali, produsul nostru se adaptează mai bine nevoilor acestora, trecând de la opțiunea mai avantajoasă la opțiunea mai responsabilă”.
Circular economy este, și în opinia Adrianei Ancuța (Garderoba Infinită), trendul lui 2019: ”Este o paradigmă de consum adoptată în special de generația Millenials. Pentru aceștia, ownership-ul nu mai este o valoare, așa încât nu au ca prioritate deținerea de case, mașini sau șifoniere ticsite cu haine. Comportamentul lor de consum este mai responsabil decât al oricărei alte generații, așa încât sunt deschiși să închirieze haine sau să cumpere piese vestimentare în stare foarte bună și cu o valoare mare de reutilizare. Fac asta conștienți că reduc efectele negative asupra mediului generate de deșeurile textile din industria fashion”.
În plus, ”scade apetitul de achiziție pentru produse care nu reprezintă necesități”, spune Mirela Bucovicean (Molecule F). ”Acest lucru demontează minima structură de retail a micilor antreprenori, conducând către divizarea canalelor de distribuție, ceea ce reduce și mai mult volumul vânzărilor pentru retailerul individual”.
Investiții mai mari și mai precaute în zona de comunicare și marketing
”Crește nevoia antreprenorilor pentru o abordare strategică a funcției de marketing și, în același timp, și cererea de consultanță în acest domeniu”, remarcă Elena Badea (Valoria Business Consulting).
Măsurarea rezultatelor reale pe care campaniile le au devine prioritară, adaugă Cristian China Birta (Kooperativa 2.0): ”Anul 2019 va fi un an al îndoielilor legate de măsurarea impactului pe care campaniile din social media îl au cu adevărat asupra businessului, în special cele din zona de influencer marketing. Recomandarea mea este ca toate investițiile în social media să fie făcute cu un obiectiv de testare clar prins în strategie. Și recomand testarea mai multor comunități, testarea mai multor influenceri, testarea mai multor modalități de promovare a conținutului în social media. Mare atenție la set-up-ul inițial, care să vă ajute să măsurați și să ”pupați” rezultatele obținute cu KPIs de marketing, este fundamental acest set-up! Pentru că, fără acest set-up veți mai testa un lucru: inabilitatea voastră, ca branduri, să performați cu adevărat în social media :)”.
Implicarea companiilor în cauze sociale ia amploare, spune Alexandru Negrea (Consultant Social Smarts): ”Cred că 2019 e primul an în care companiile vor puncta vizibil și asumat pe cauze sociale cu importanță mare pentru publicurile lor țintă”. De asemenea, el subliniază și testarea modalităților de comunicare în dark web - mesageria privată: ”Avem deja un Facebook Messenger cu posibilităti multiple în zona de chatbots, iar pentru WhatsApp există un API în public beta, deci se îndreaptă către aceeași direcție. Poate și Telegram, deși rata de adopție e slabă în România”.
Schimbări în investițiile destinate start-up-urilor
”Pare să existe un trend de creștere a capitalului disponibil pe segmentul 'early stage' (atât dinspre instituționali, cât și dinspre business angels), ceea ce ar putea determina o creștere a evaluărilor start-up-urilor, dacă numărul proiectelor de calitate nu ține pasul cu tendința de expansiune a capitalului alocat pe acest segment”, declară Iulian Cîrciumaru, V7 Capital. Pentru următorii 2 ani, acesta prevede și o deteriorare a situației macroeconomice, care va afecta atât încrederea antreprenorilor și investitorilor, cât și viteza de rotație a capitalului în ecosistem.
De asemenea, este notabilă și ”Aparația unor noi fonduri de investiții, cum ar fi GapMinder.vc, care oferă startup-urilor locale o șansă mult mai mare să obțină sprijin financiar în toate etapele de dezvoltare, de la idee la lansare și chiar după, crescându-le capacitatea de a se extinde pe piețe externe”, completează Alexandru Lăpușan (Zitec).
Mai multe provocări pentru recrutare și cultură organizațională
”Freelancing-ul este un vis frumos care aduce din ce în ce mai multă fragmentare a pieței și pune în dificultate întreg conceptul de lucru în echipă sub același acoperiș”, spune Ionuț Munteanu (Webdigital). În plus, ”se schimbă felul în care oamenii înțeleg și se raportează la evoluția lor într-o carieră, pe de o parte, și la democratizarea locurilor de muncă din această industrie, pe de alta”.
Același lucru este remarcat și de Viorel Panaite (Human Invest): ”Organizațiile descentralizate și disciplinate vor fi mai profitabile și mai atractive atât pentru clienți, cât și pentru angajați, Oamenii buni vor fi atrași tot mai mult de nivelul de etică și profesionalism al unei organizații”.
Nu în ultimul rând, se diversifică metodele de recrutare, pentru a face față dificultăților întâlnite de departamentele de resurse umane: ”Piața de servicii pentru resurse umane este la al 5-lea an consecutiv de creștere, cu o estimare de creștere și pentru 2019. Vedem tot mai multe soluții lansate și organizații interesate de acestea”, spune Mihai Cepoi (Jobful).
Putem vorbi, în această perioadă, și de o realocare de bugete pentru susținerea formării de echipe competente, adesea în detrimentul bugetelor necesare departamentelor de tech: ”Mai multe firme optează pentru externalizarea recrutării în loc să își dezvolte departamente de tehnologie, spune Alexandru Lăpușan (Zitec). ”Investiția într-un brand de angajator puternic este costisitoare”.
Adaptarea modalităților în care IMM-urile locale folosesc tehnologia
”Datorită unor succese locale, cum ar fi cazul UiPath, mai multe firme locale au început să înțeleagă ușurința cu care Robotic Process Automation (RPA) le poate facilita automatizarea și eficientizarea unor procese interne, cu investiții minime”, observă Alexandru Lăpușan (Zitec).
În plus, ”Cybersecurity devine un subiect important în acest an – începând de la legislație și terminând cu progrese tehnologice care-și găsesc locul în arsenalul atacatorilor, 2019 promite să fie un an cel puțin interesant”, adaugă Mihai Raneti (CyberSwarm). Cu toate că adoptarea GDPR a produs foarte multe agitație pentru toate companiile, indiferent de profil, există o directivă ce va avea un impact mult mai pronunțat în ceea ce privește securitatea informatică, spune acesta. Este vorba despre directiva NIS: ”Aceasta pedepsește companiile a căror infrastructură este folosită în atacuri cibernetice ale altor companii sau instituții. Deși pare o măsură foarte drastica, trebuie să înțelegem că achiziția unor sisteme IT puternice vine la pachet cu responsabilitatea de a le securiza împotriva celor care le pot folosi în scopuri de malware”.
Cu siguranță, schimbările pe care comunitatea de business va trebui să le gestioneze în viitorul apropiat nu se rezumă la cele de mai sus. Ele sunt însă o bună oportunitate de a reflecta mai intens la de ce-urile care ne ghidează în ceea ce facem. Nu în ultimul rând, suntem curioși să aflăm ce trenduri ați identificat voi pentru perioada următoare! Vă așteptăm opiniile în comentarii.