Interviu cu Wargha Enayati, fondatorul Rețelei private de sănătate Regina Maria

În prezent, Regina Maria este operatorul de servicii medicale private cu cea mai mare acoperire din țară. Despre începuturile companiei și obiectivele cu care a pornit în antreprenoriat ne-a povestit chiar dr. Wargha Enayati, fondatorul său, în interviul de mai jos:

Povestea Rețelei private de sănătate Regina Maria

Cazul meu este mai deosebit, nu știu dacă puteți să vă luați după mine, după ce am făcut și ce nu, dar poate puteți să preluați unele idei. Eu nu m-am hotărât niciodată să fac o afacere, nu a fost intenția mea să fac afaceri, am venit în România din alte motive, am venit ca și un student din Germania de la Facultatea de Medicină.

În 83, am lăsat toate avantajele de acasă (tatăl meu fiind medic și mama mea filoloagă, aveam o viață foarte frumoasă), am plecat din Germania și am venit într-o țară comunistă, într-o țară în care trebuia să îmi iau și hârtia igienică de acasă. Așa am început eu. Am zis că vreau să vin pentru 6 luni – un an în România, am vrut să cunosc viața reginei Maria, pentru că ea a fost primul cap încoronat care a acceptat mesajul lui Bahá'u'lláh, întemeietorul credinței bahai. Planul s-a prelungit și au devenit 32 de ani.

Ingredientele reușitei ca antreprenor

Cred că educația pe care am primit-o a fost o educație de a face tot pentru binele celor din jurul tău, să slujești pe semenii tăi și asta a fost întotdeauna în background-ul meu ca și student, ca și elev, ca și antreprenor, ca și corporatist, deci asta m-a călăuzit. Cum zice Bahá'u'lláh, esența credinței este puținătatea cuvintelor și multitudinea faptelor. Cred că un alt ingredient care m-a ajutat, în afară de partea asta spirituală, este partea practică.

Partea practică din perspectiva de antreprenor: înveți cel mai bine când îi vezi pe alții făcând. Eu în Germania am avut șansa cu rudele mele să lucrez în magazine diferite, în en-gross-uri diferite, să văd cum se negociază, cum se luptă, cum e să crezi că totul este pe cale să dispară, iar tu trebuie să rămâi tare și să continui cu statornicie, să continui cu afacerea ta. Asta este partea cealaltă care m-a ajutat și poate peste asta a fost și puțin de noroc. Cam astea au fost ingredientele care m-au ajutat.

De unde a venit motivația antreprenoriatului

Eu când am venit în România aveam vreo 3-4 prieteni care au intrat toți la medicină în Germania și când am hotărât să vin aici, câteva luni nu au mai vorbit cu mine, au spus că sunt nebun, cum să plec în această țară și să îmi las studiile? Dar la mine motivația era una umanitară și mă gândeam ”Să fac ca și bunicii mei, ca și părinții mei care au reușit? Ce rost au toate astea? La ce ajută, de ce mă ajută numai pe mine?”.

Am vrut să fac o schimbare. La urma urmei, această schimbare s-a realizat, am făcut multe aici, am adus multe schimbări în sistemul medical, nu mă refer numai la policlinici și spitale, ci și la cum s-au dezvoltat abonamentele medicale care au reușit să împingă asigurările medicale, devenind un sistem foarte frumos și sănătos acum în România. E o satisfacție foarte mare.

Planuri de viitor

În momentul de față, eu nu mai sunt implicat în Regina Maria, am vândut rețeaua complet acum câteva luni, dar mai sunt implicat ca și medic, mai dau consultații acolo. Eu acum lucrez la proiecte noi, în educația medicilor și o reședință pentru vârstnici. Toată lumea, inclusiv eu, când ne-am făcut business plan-uri nu au ieșit foarte încurajatoare pentru această reședință, e un complex foarte mare care cuprinde spital, geriatrie, un spital de recuperare și asa mai departe. Dar pentru că eu cred că în România poziția vârstnicilor este jalnică (nu pot să zic că în vest e foarte bună, dar oricum e mai bine decât aici), vreau să pot să dau un semnal că trebuie să ținem și la demnitatea vârstnicilor mai mult.

Un proiect pe care îl mai am este etică în afaceri, noi suntem 4 oameni de afaceri care am fondat acest grup, UMANager, și e vorba de Steven van Groningen de la Raiffaisen, Septimiu Postelnicu de la Unicredit și Silviu Hoteran care a fost la Microsoft, facem acest lucru de 3-4 ani deja, organizăm ateliere în care invităm oameni din diferite domenii, oameni care au arătat că e posibil să fii etic în business, să dea exemple pozitive.

Din păcate, la ultimul studiu de la GFK, a ieșit că numai 14% dintre tinerii antreprenori cred că poți să faci o afacere curată, fără să încerci șmecherii. Asta este foarte rău, tinerii pe care i-am întâlnit m-au impresionat foarte mult, dar probabil că media în general este una foarte slabă. Asta vrem să facem, să arătăm că este posibil să lucrezi curat, că nu ești un fraier dacă lucrezi curat și poți să faci o afacere mult mai sustenabilă dacă ești cinstit, dacă ai încredere în tine și încredere in forța divină care te ajută.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

Pentru oricine vrea să intre în business, cred că trebuie să fie conștient, să nu fie visător. Orice business am făcut, întotdeauna m-am gândit: ”Oare această afacere aduce un plus societății în care trăiesc?” și nu m-am gândit la partea materială în primul rând. Bineînțeles, m-am gândit să nu pierd printr-o afacere tot ce am făcut, dar dacă, spre exemplu, afacerea nu era foarte profitabilă, dar era sustenabilă și știam că e bine pentru cei din jur, atunci am făcut-o.

Asta s –a întamplat și în 95 când am început povestea cu Rețeaua privată de sănătate Regina Maria, care atunci se numea Centrul Medical Unirea. Eu eram într-o afacere de imobiliare care mergea foarte bine, era o prostie să îmi bag energia într-un cabinet medical de cardiologie unde stăteam zile, săptămâni întregi să vină un pacient. Gândiți-vă că acum, după 20 de ani, sunt câte 3000-4000 de pacienți pe zi care calcă numai în București în clinicile Regina Maria. Când îți propui ceva, trebuie să încerci s-o duci până la capăt, dar încă o dată: neafectând baza ta de viață.

Unii fac nebunii, pun ipotecă pe casa lor ca să înceapă o afacere sau împrumută bani mai mult decât pot. Nu riscați peste măsură. Această afacere s-a dezvoltat în 20 de ani, în primii trei ani nu vedeam niciun orizont că poate fi viabilă. După 6 ani, am zis ”da, poate să fie”, dar eram amenințat și în orice clipă putea să dispară tot.

Probabil că după 15 ani puteai să vezi că această afacere are o bază solidă. E un proces lung și trebuie să fiți pregătiți pentru așa ceva. Munciți, fără a munci nu cred că veți reuși. Cred că în același timp e important să nu fiți încăpățânați. Statornicia nu înseamnă să fii încăpățânat. Trebuie să fii visător, dar nu foarte visător. Trebuie să ai curaj, să asumi niște riscuri, uneori trebuie să fii foarte atent.

E o chestie care se formează. Uneori trebuie să fii foarte meticulos cu cifre și să mergi în detaliu, să ai un plan de afacere bine pus la punct, uneori trebuie să mergi la drum cu feeling-ul pe care îl ai. Este un lucru complex, de aceea cel mai important este să stați pe lângă cineva care face afaceri și să observați sau să munciți voi înșivă. Lumea care mă cunoaște spune: ”Da, Wargha tot ce a făcut, a făcut prin intuiție.”. Nu este așa, nu poți să faci așa..trebuie analiză și peste analiză, să ai puțină intuiție.

O ultimă recomandare pentru antreprenorii aflați la început de drum:  

Fiți deschiși la orice propunere pe care o primiți, să vă consultați cu oricine vă vine în cale, eu ascultam de la femeia de serviciu și până la primul ministru ce zice, pentru că nu stiți ce poate ieși la iveală.  

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail