Interviu cu Lorand Mozes, fondator Flashnet

Flashnet este o companie care dezvoltă sisteme inteligente de gestionare a energiei pentru comunități urbane. Înființată în 2005 în Brașov, a fost preluată în 2018 de grupul Engie. Află povestea companiei și drumul parcurs de la idee la produs din interviul de mai jos:

Cum a apărut dorința de a fi antreprenor

De mic copil am avut firea de antreprenor, când aveam ceva treabă de făcut, mă înconjuram cu prietenii disponibili pentru a face acea treabă. Pasul real l-am făcut în anul 2005, când eram angajat la o firmă din Ungaria și am decis să îmi dezvolt propria afacere, propria companie. M-a motivat în special faptul că activitatea acelei companii la care lucram se baza pe ideile și inovațiile aduse de mine.

Provocările întâmpinate

Prima dată a fost problema de finanțare. Am fost un tânăr doritor care voia să facă o afacere, dar care nu avea finanțare în spate. Așadar, am fost nevoit să apelez la prieteni și la familie pentru a face primii pași.

Când am reușit să avem primele comenzi majore, care au venit din Arabia Saudită, a fost o creștere foarte mare pentru o companie așa mică. În doi ani, ne-am triplat numărul de angajați. Acele proiecte s-au terminat la un moment dat și a fost un moment foarte dificil în a menține echipa, a menține firma, a putea diversifica portofoliul de clienți și a merge mai departe.

Semnarea primelor contracte

Până la semnarea primelor contracte au trecut 5-6 ani de dezvoltare intensivă, fără finanțatori și fără salarii pe măsură. A fost o perioadă foarte dificilă ca să ajungem la acele contracte. Când am semnat acele contracte, au intrat și primele milioane de dolari în companie și pentru moment ne-au făcut viața mai ușoară, dar cu trecerea timpului și cu finalizarea acelor proiecte, a trebuit să avem foarte mare grijă să supraviețuim.

Pașii care au urmat finalizării proiectelor mari

Am investit foarte mulți bani și efort în a crea un brand. Activitatea pe care o desfășurăm este una globală, 80% din încasările noastre sunt din afara României. Așadar, a trebuit să construim acest brand, să construim awareness-ul la clientelă, să știe de existența noastră.

Povestea Flashnet

În primul rând, dorința de antreprenoriat care mi-a dat curajul să înființez această companie. După care, o muncă intensivă de cercetare, dezvoltare a unor soluții tehnologice care, în acele momente, nu erau înțelese de piață.

Drumul de la idee la produs

În 2007 am avut o posibilitate de colaborare cu Primăria Brașov pentru realizarea unui proiect de wireless municipal. Cu alte cuvinte, instalarea unor echipamente Wi-Fi în domeniul public. Prima tentativă a fost să instalăm pe casele oamenilor, lucru care s-a dovedit a fi prea complicat. Următoarea idee a fost instalarea acestor echipamente pe stâlpii de iluminat public.

Problema era lipsa alimentării cu energie electrică permanentă. Iluminatul este alimentat doar pe timp de noapte, așadar a trebuit să găsim soluții. Prima idee a fost să folosim baterii, să încărcăm noaptea și să le folosim pe timp de zi, dar aveau un cost foarte mare. Atunci a venit ideea să inventăm niște dispozitive care ne permit să aprindem și să stingem corpurile de iluminat individual și să lăsăm rețeaua permanent sub tensiune. Atunci a fost primul prototip, dezvoltat în 2007, după care au urmat 3 ani de dezvoltare intensivă pe partea de hardware, software, să facem un produs funcțional și bun pentru piață.

Planificarea afacerii

La început știam ce dorim să facem, cum dorim s-o facem, mai puțin partea comercială. Partea comercială s-a dezvoltat în următorii ani, am început să analizăm această piață mai bine, să identificăm cerințele clientului, ce avantaje putem oferi cu un asemenea sistem, lucruri pe care le-am și realizat la un moment dat. Am început să lucrăm pe plan de afacere, pe plan de business ca să putem atrage fonduri europene pe parcurs, lucru care ne-a ajutat foarte mult în această evoluție.

Planuri de viitor

Concurăm cu companii de renume internațional, companii foarte mari pe plan mondial. Soluțiile pe care le-am dezvoltat urmează să aibă o piață masivă în următorii 2-3 ani și ne așteptăm să rămânem unii din liderii de pe piață în acest segment de business.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

În primul rând: curaj! În cazul unui eșec, să aibă puterea și curajul să reînceapă. Perseverență – pentru a putea duce la bun sfârșit acea activitate, care este lungă. O ultimă recomandare: personalitate inovativă. Asta aș putea sugera pentru noii antreprenori.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail