Interviu cu Cristi Badea, co-fondator MavenHut

MavenHut este o companie care dezvoltă jocuri online și care a atras peste 15 milioane de utilizatori la nivel mondial. Descoperă povestea sa în interviul de mai jos:

Povestea MavenHut

Am cochetat destul de mult cu ideea de a porni ceva împreună, toți 3. Am mai lucrat în trecut, eu mai lucrasem cu Elvis pe un alt proiect pe partea de gaming, Bobi a avut un alt proiect cu o altă echipă și sinergia între noi 2 a venit cumva natural pentru că ne doream cu toții un business în domeniul gaming-ului, era un domeniu foarte atractiv pentru noi deoarece lucrurile se întamplă foarte, foarte repede, aveam șansa de a realiza dacă proiectul este de succes sau nu este de succes foarte repede.

Și asta ne avantajează pe noi pentru că realizam că nu pierdem timpul total aiurea într-un anumit business care it doesn’t pay off la sfârșitul zilei. Am început în Dublin toți 3. Ca și motivație din spate cred că a fost mai mult „hai să încercăm să avem rezultate mai bune decât cele pe care le-am avut în trecut în business-urile în care am lucrat, hai să încercăm să facem ceva din România”. După aceea, din Dublin ne-am întors direct în țară și 100% din echipă este românească.

Dinamica dintre co-fondatori

La început, Elvis a fost cel care se ocupa de partea de programare și ulterior, tot ce însemna lucruri tehnice, lucruri pe care noi, cei cu un background economic, nu le înțelegeam.

Eu, personal, mă ocupam foarte mult de partea de produs, de cum să construim o experiență cât mai bună pentru un utilizator final, iar Bobi, al 3-lea fondator, se ocupa de tot ce însemnă partea de finance, tot ce însemna partea de fund raising, să ne ajute și să ne ofere atât de mult încât să ducem business-ul la nivelul următor.

Cât de mult a contat originea business-ului în industria de gaming

Cred că este ca în orice alt punct al lumii, nu cred că mai contează atât de mult că este România, că este Germania, că este SUA. Sunt într-adevăr niște oportunități de finanțare mai mari undeva în vest, dar nu cred că există specific o oportunitate diferită sau nu cred că exisă o provocare diferită pentru un business în România, comparându-l cu un business din afară.

Piața e acolo, nu există niciun fel de barieră de a intra în piață, nu contează dacă scrie made in Romania, China, SUA. Cu toții avem aceeași șansă când lansăm un joc și când jocul este disponibil pentru întreaga lume. Contează ce se întamplă din punctul respectiv, cum reușesti să acaparezi cât mai mulți utilizatori, cum faci să existe cât mai mulți jucători care să joace zilnic jocul tău.

Semnificația MavenHut

Maven reprezintă cunoscător, este în engleză și la momentul respectiv, din toate echipele din acel accelerator din Dublin, noi eram singurii care mai făcusem gaming înainte.

Toți ceilalți erau la început și chestia asta ne diferenția față de cei din jurul nostru, pentru că atunci când vorbeam cu potențiali investitori sau când vorbeam cu mentorii noștri, se vedeau foarte mari diferențe între noi și celelalte echipe, noi mai făcusem deja, cunoșteam cât de cât domeniul. Astfel, am folosit cuvântul „maven”, iar „hut”..coincidența a făcut ca atunci când a trebuit să dăm denumirea firmei, eram la pizza și așa am unit cele 2 cuvinte.

Cum s-a dezvoltat afacerea

Cu planul de scalare deja am trecut prin mai multe etape, am avut primii 2 ani de zile în care am avut o creștere agresivă, reușeam să creștem cifra de afaceri de 5 ori de la an la an. Ulterior, am trecut pe o pantă în care încercam să consolidăm poziția pe care deja o aveam în piață, în vara anului trecut deja ajunsesem în top 3 companii din Eurpoa care dezvoltau jocuri pe Facebook. A fost o tranzacție în care am reușit să vindem 70% din veniturile noastre și asset-urile pe care le aveam în portofoliu, am vândut 2 jocuri și în acel moment a trebuit să o luăm din nou de la capăt, iar planul de escalare s-a replicat din nou cu ce făcusem în primii ani de zile.

Am încercat din nou acea creștere agresivă, încercăm din nou să acaparăm acea bucată de piață pe care am avut-o în trecut și este un ciclu perfect normal, este ca un val. Odată ce am ajuns în punctul de maxim, am reușit să capitalizăm și ulterior să o luăm din nou de la capăt.

Recomandări pentru antreprenorii interesați de industria de gaming

E foarte important să realizezi că nu poți face lucrurile de unul singur, e foarte important să înțelegi că ai nevoie de cei din jurul tău și ai nevoie să le acorzi foarte multă încredere și foarte multă atenție.

Da, e posibil ca ei să nu facă unele lucruri atât de bine pe cât te aștepți, e posibil ca pe anumite segmente tu să livrezi lucruri mult mai bine decât o fac cei din jurul tău, dar la final, dacă tragi linie, vorbim de business-ul de volum mare, iar volumul mare nu se poate realiza decât de o echipă.

Pe locul doi aș pune, dar foarte îndepărtat, puterea de a lua decizii și de a nu intra într-un impas decizional. E foarte important să nu analizezi până la ultimul detaliu și doar să iei o decizie. Cred că e la fel de important să realizezi că o decizie care nu a fost luată poate să dăuneze mult mai mult decât o decizie greșită. De cele mai multe ori am văzut niște limitări personale pe care le avem fiecare dintre noi.

Găsim niște scuze precum „din țara asta nu se poate face nimic” sau „e foarte greu să pornești la drum dacă nu ai o anumită siguranță financiară”. Nu prea poți să le ai pe toate, e cam greu să ai și siguranța financiară, să ai și pe cineva care să te asigure că iei deciziile corecte..it doesn′t go like that.

De cele mai multe ori trebuie să încerci să ieși din zona de confort și să îți dai seama că tot ceea ce tu consideri ca și scuze care te împiedică să ai succes sunt de fapt niște lucruri minore și foarte subiective peste care poți să treci. Nu contează că ești din România, nu contează din ce oraș ești, nu contează din ce colț al lumii ești, șansele de reușită sunt exact aceleași ca și pentru orice alt om.

 

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă