Antreprenor în: TIMIȘOARA | Cum a fost 2018 pentru startup-uri în capitala Banatului

Cowork Timișoara stă de vorbă cu startup-uri locale pentru a afla care au fost provocările, reușitele și lecțiile învățate în 2018 de antreprenorii timișoreni. Decoperă retrospectiva lor mai jos!

Începutul de an este întotdeauna un moment bun pentru a reflecta la evenimentele și experiențele trăite în anul precedent. Totodată, companiile profită de acest moment pentru a trece în revistă realizările obținute și pentru a analiza lecțiile învățate prin publicarea articolelor de tip Year in Review. Alături de echipa Startarium, Cowork Timișoara și-a propus să afle care sunt cele mai importante lecții învățate de către o parte dintre antreprenorii din Timișoara și ce își doresc pentru anul următor.

La nivel național comunitatea de antreprenori și startup-uri a cunoscut diferite momente importante pe parcursul acestui an, mai ales marcarea titulaturii de unicorn a companiilor deja mature și de succes UiPath și eMag.

Noutăți despre startup-urile din Timișoara

Dacă ar fi să ne uităm retrospectiv la activitatea comunității de startup din acest oraș, identificăm în mod clar un trend ascendent al tinerilor care încearcă să vină cu idei inovatoare pentru piața locală și internațională. Homefresh este un startup timișorean care anul acesta a împlinit un an de activitate intensă pe piața locală și care continuă să crească în mod accelerat. Totodată, anul acesta firma timișoreană producătoare de imprimante 3D, Symme3D s-a alăturat unui consorțiu european pentru a lansa un proiect de dezvoltare a unor bio-imprimante pentru dezvoltarea de componente de organe umane care să îi ajute în tratament pe bolnavii de cancer sau cu disfuncții pancreatice.

La nivelul de finanțare a startup-urilor din Timișoara, numeroase idei de startup-uri noi fie au pitch-uit în cadrul unor evenimente naționale sau internaționale, fie au aplicat la diverse programe de finanțare private sau chiar publice, precum cele lansate de Guvernul României, cum este România Startup Plus prin proiectul Atelierul de Antreprenori, în cadrul căruia se acordă finanțare de 40.000 de euro.

Resurse noi pentru comunitatea locală de antreprenori 

La finalul acestui an, comunitatea de antreprenori și liberi profesioniști intră în noul am cu o zonă de spații de lucru mult mai bogată. În prezent, comunitatea numără două spații de coworking, recent deschise: DevPlant Cowork, a doua locație Cowork Timișoara - The Garden, dar și o nouă locație pentru Timișoara Startup Hubo serie de complexuri de business deschise pe parcursul acestui an, respectiv: ISHO Offices și Vox Technology Park.

Dincolo de creșterea spațiilor de lucru pentru antreprenori, Timișoara a cunoscut un trend ascendent și la nivelul evenimentelor sau programelor de antreprenoriat. În rândul studențiilor programul educațional Startup Survivor, derulat cu suportul comunității locale de antreprenori și al Cowork Timișoara a organizat anul acesta două ediții, în primăvară și toamnă. Dincolo de acesta, Universitatea de Vest organizează frecvent evenimente de informare sau formare a studenților cu tematică de antreprenoriat, iar Universitatea Politehnica Timișoara a lansat Societatea Antreprenorială Stuențească, o entitate ce dorește să dea o mână de ajutor studenților care intenționează să-și deschidă o afacere proprie.

Dincolo de programele desfășurate de către universitățile locale, companii internaționale au investit pe parcursul anului în centre care să susțină dezvoltarea tinerilor în direcția antreprenoriatului. Google a deschis două incubatoare de startup-uri prin Atelierul Digital pentru programatori, în cadrul Universității de Vest și Universitatea Politehnica Timișoara. Totodată, Microsoft a lansat în cadrul Universității de Vest din Timișoara primul laborator în cloud din România oferind astfel studenților acces la resurse computaționale și putere de calcul nelimitate.

Programele naționale de accelerare sau pre-accelerare a startup-urilor, precum Innovation Labs sau Startup Spotlight by How to Web sunt și ele prezente aproape anual în Timișoara pentru a-i încuraja pe tinerii timișoreni să-și deschidă propria afacere și să aplice în cadrul programului.

Cele mai importante lecții învățate de către antreprenori timișoreni anul acesta

Am stat de vorbă cu o serie de antreprenori locali pentru a afla care au fost provocările, dar și lecțiile pe care le-a învățat Timișoara în 2018. Dacă sunteți curioși să descoperiți mai multe despre startup-urile lor, vă invităm să citiți mai departe despre experiențele împărtășite de fiecare.

Florin Cornianu de la 123FormBuilder, cel mai de succes startup din Timișoara ne transmite că 2018 a reprezentat al zecelea an an de când au început această aventură, iar 123FormBuilder continuă să crească frumos în fiecare an.

„Pentru noi, 2018 a reprezentat al zecelea an de când am început aceasta aventură. Am hotărât că e momentul potrivit pentru o schimbare de brand, așa că am trecut de la 123ContactForm la 123FormBuilder. Am învățat o lecție importantă, și anume... că deși aveam mult know-how în acest sens, e mai bine să minimizezi riscurile și să apelezi la consultanți care au mai trecut prin acest proces. În rest, fiecare an aduce noi provocări, e nevoie de o constantă adaptare atât din partea noastră ca antreprenori, cât și din partea echipei ce o avem în jurul nostru.”

Marisha Zaporojan, împreună cu Ștefan Földi reprezintă Rawckers, un startup care produce un nou tip de brânză vegetală, din caju și migdale. Proiectul este susținut și finanțat de Climate KIC, prin Camera de Comerț Timișoara.

„În cazul nostru, lecția surpriză a fost faptul că am scos pe piață o brânză vegetală și ne-am adresat nișei de vegetarieni și vegani, descoperind ulterior că 60% din consumatori sunt copii cu alergii la lactoză și gluten. Am învățat de aici să ne adaptăm produsele pentru consumatorul final, lansând variante cu mai puțină sare, cu un ambalaj mai atrăgător pentru copii. Am învățat că este în regulă să nu știi să le faci pe toate în calitate de antreprenor și că ai mai mult de câștigat dacă apelezi la specialiști acolo unde simți că ai nevoie de ajutor. Am observat că un start-up finanțat prin fonduri europene (Climate KIC) este văzut mai bine și de către alți potențiali finanțatori. Astfel, deja lucrăm la un al doilea start-up, ca o ramificație a proiectului Rawckers. Și nu în ultimul rând, am învățat că trebuie să fii prezent pe toate rețelele de socializare. Astfel, ești aproape de clienții tăi, îi ții la curent cu evoluția pe care o ai, iar ei te vor susține în continuare.”

Lucian Corduneanu, împreună cu Ionuț Movilă reprezintă SensiX.io, un startup ce aduce pe piață o soluție completă de monitorizare a parametrilor ambientali și a eficienției energetice destinată cu precădere companiilor mici și mijlocii.

„Pe parcursul acestui an am învățat să fim flexibili și să ne adaptăm rapid la ideile și nevoile clienților noștri, cum să ajungem pe piață mai repede, chiar dacă ne este rușine cu produsul minim viabil, credem că așa este mult mai bine, decât să ajungem prea târziu sau niciodată. Totodată, am învățat să ne apreciem echipa mult mai mult și suntem în cautarea unor colegi mai buni ca noi, proactivi și pasionați. Muncim cu adevărat și din greu, iar astfel simțim că se și merită! :)”

Adrian Șpiac, CEO și parte din echipa Cozmsolabs ne transmite că în acest an a descoperit diferite lucruri, printre care puterea menținerii unui ritual, iar lucrul acesta se întâmplă dimineața în general, când se trezește cu o oră mai devreme decât restul membrilor familiei. Adrian folosește această perioadă pentru citit, organizarea gândurilor în scris și diverse exerciții fizie. Acest mod de a-și începe ziua are consecințe importante asupra productivității și menținerea unei stări de bine pe tot parcursul zilei.

„Când vine vorba de business, aș menționa două lecții învățate în acest an. Prima lecție e legată de oameni, networking și influența esențială pe care o au cele două în creșterea unui produs nou. Concret anul acesta am abordat și povestit cu multe persoane despre TranslatePress si am fost mereu surprins de deschiderea fiecăruia de a ne ajuta, recomanda, oferi feedback. Mi-a dat încredere să fac lucrul acesta mult mai frecvent, fără reticență. A doua lecție ar fi legată de energie și focus. Energia fiecărei persoane e o resursă limitată și trebuie dozată în consecință. Apărarea acestei resurse înseamnă a spune de multe ori "nu". Cu cât mai devreme devii confortabil să faci asta, cu atât mai bine.”

Răzvan Boldiș, fondator și membru al echipei indexAR, un mobile browser de Realitate Augmentată și o platformă web prin care orice creator de conținut vizual (companii, advertiseri, freelanceri) poate livra către audiența sa în câteva minute, propria experiență în AR.

„Atunci când dezvolți un produs nou, este aproape imposibil să îl faci perfect din prima. De fapt nu cred că există “perfect”, mai ales atunci când tehnologia evoluează odată la șase luni. Felul în care te poziționezi pe piață, alegerea feature-urilor pe care să le conțină (nici prea multe, dar nici prea puține încât să pară un prototip) politica de preț, canalele de vânzare, toate se șlefuiesc pe măsură ce testezi produsul în piață. Știim clar că obiectivul nostru este să dezvoltăm un “Mobile AR Browser” prin care utilizatorii aplicației să aibe acces la tot felul de experiențe în Realitate Augmentată (AR). Nu ne este clar însă cum va arăta produsul nostru în final. Am învățat să acceptăm că lucrul acesta îl vom afla pe măsură ce progresăm. Am învățat că trebuie să vorbim cu clienții și clienții clienților noștri, că trebuie să mergem la evenimente în țară și în afara țării pentru a ne cunoaște concurența dar și cererea. Întotdeauna pot apărea situații neprevazute iar modul în care le faci față depinde în totalitate de persoana care se ocupa de acea situație. Credem cu tărie că lucrurile trebuie făcute bine, iar pentru acesta este nevoie de pasiune. Cei care fac lucrurile astfel se asigură mereu că depun acel extra 10% de efort, chiar dacă nu era prevazut în planurile inițiale, pentru ca rezultatul final să fie cel așteptat. De obicei furnizorii nu își asumă același commitment. Acest lucru este valabil atât pentru echipa internă cât și pentru partenerii către care externalizăm anumite servicii, cum ar fi cele de modelare 3D sau animație.” 

Răzvan este și unul dintre finaliștii competiției Startarium PitchDay 2016. ► Poți vedea pitch-ul lui mai jos și mai multe detalii aici.


Mulțumim echipei Cowork Timișoara! Te invităm să urmărești în continuare activitatea lor pe:

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă