Interviu cu Alexandra Stroe, co-fondator Bookster

Bookster este prima bibliotecă modernă destinată companiilor din România. Co-fondatoarea Alexandra Stroe spune ca ideea companiei a venit din nevoia de a aduce educație de calitate foarte aproape de oameni. Află povestea Bookster din interviul următor:

Cum a apărut Bookster ca idee de business

Bogdan, care e fondatorul Bookster, a făcut un incubator de afaceri, Novel Ventures. Bookster a venit din nevoia de a aduce educație de calitate foarte aproape de oameni. Pentru mine, accesibil înseamna și să ducem cartea la casa omului, dar și să putem oferi serviciul la un preț foarte mic. Inițial, voiam să facen serviciul disponibil pentru toată lumea, doar că ne-am făcut câteva calcule foarte rapid și ne-am dat seama că numai transportul cărților ar fi ridicat foarte mult prețul abonamentelor.

Așa a venit ideea unor biblioteci pentru companii, pentru că ducând cu timpul cărți în clădiri de birouri, costul de transport de carte scade foarte mult.

Cât costă un abonament la Bookster

Abonamentul este între 3 si 5 euro pe cont activ. Partea foarte faină este că o companie plătește numai pentru angajații care într-adevăr folosesc serviciul, nu pentru toată lumea, ci pentru cei care s-au înregistrat și au făcut un prim împrumut. Compania plătește aceste abonamente, între 3-5 euro pe lună, doar pentru conturile active.

Încep cu 30%, aceasta este media și am observat la companiile care au o vechime în proiect, companiile care au peste 2 ani de Bookster, ajung și la 50%, adică jumătate din angajați împrumută cărți de la noi.

Ce cărți se găsesc în biblioteca Bookster

În baza abonamentului oferit de companie, ei au acces la toate materialele noastre. Fie că îți dorești un titlu anume și mergi pe site să îl cauți, sau vrei să te uiți printre categoriile noastre (avem diferite colecții în funcție de domeniile de interes) sau mai facem o chestie foarte faină: trimitem recenzii, recomandări personalizate, în funcție de ce au mai citit ei până acum.

Site-ul e foarte fain făcut, mi-e îmi e drag pentru că poți să vezi ce citesc colegii tăi, ai recomandări personalizate în funcție de ce ai citit tu și ce au citit oameni similari ție, ai un wishlist pe care ți-l organizezi tu în funcție de ce vrei să citești acolo. E o platformă foarte interactivă de unde îți alegi tu cărțile pe care vrei să le citești.

Cum se pot împrumuta cărțile

De pe site-ul nostru, oamenii împrumută cărțile pe care și le doresc. În fiecare companie există un colț Bookster (la recepție, în zona de relaxare, în sala de mese), de obicei în spațiile foarte circulate și la îndemână. De acolo își iau cărțile.

Provocările de la început

Primul lucru pe care l-am făcut după ce am pornit ideea de business, a fost să mergem la companii, să le povestim ce avem noi de gând să facem, pe vremea aceea nu aveam cărți, nu aveam site, nu aveam o echipă, era doar o idee, dar am testat-o, întrebând cum li s-ar părea. Feedback-ul lor a fost deosebit de bun, de acolo am primit încredere și un vot pozitiv, apoi am început să construim proiectul.

A fost destul de dificil să găsim oamenii, echipa. Are Jim Collins o vorbă pe care am învățat-o de la Bogdan șî îmi place: „First, get the right people on the bus”. Știu că a durat luni de zile până am adăugat primul coleg. Încercăm să fim foarte atenți la echipă, pentru că odată ce ai echipa potrivită, aproape că lucrurile merg de la sine.

Procesul de găsire a unor noi idei

Se întâmplă din feedback-ul pe care îl primim de la abonați, se întâmplă citind o carte, se întâmplă în momentul în care ne întâlnim și avem o ședință cu echipa și găsim o idee nouă, se întâmplă într-un mod foarte natural.

Cum sunt alese persoanele din echipă

Chiar am avut un teambuilding în care ne-am definit aceste valori și cum căutam oamenii în funcție de valorile respective. Căutam să fie oameni isteți, să fie oameni buni, să ai un coleg lângă tine pe care știi că te poți baza și că te ajută, căutăm oameni de încredere, oameni care știu să își ducă task-urile la bun sfarșit și au responsabilitate pe task-urile respective. Știi că dacă are ceva de făcut, se descurcă.

Căutam oameni veseli cu care să îți placă să petreci timpul dincolo de birou. Chiar citeam o carte, „De la 0 la 1”, și povesteau că ei la PayPal aveau PayPal Mafia, un fel de sectă. Nu e doar un birou cu oameni găsiți întâmplător, ci mai degrabă un grup de prieteni care lucrează împreună. Căutăm oameni zâmbitori și care să știe să lucreze inteligent, să găsească soluții inteligente la task-urile pe care le au.

Setarea obiectivelor anuale

La începutul fiecărui an, stabilim care este obiectivul nostru ca Bookster, acel obiectiv îl împărțim în obiective trimestriale. Apoi, obiectivele trimestriale le împărțim între noi, iar fiecare om are prioritățile sale pe care și le organizează în săptămâni.

Prin acele activități, încurajăm un spirit intraprenorial, să își ducă activitățile la bun sfarșit, dar avem grijă ca toate aceste priorități să fie aliniate și să ducaă împreună la obiectivul companiei.

Cum arată o zi de lucru la Bookster

Avem un daily habit în care ne strângem cu toții și povestim ce avem de gând să facem în ziua respectivă. Un singur task, legat de prioritățile de care vorbeam mai devreme. Ne ajută să fim la curent cu ce se întâmplă în birou, în orice moment știu la ce lucrează colegii noștri și așa suntem în legatură unii cu alții. „Ședinta” durează super puțin, în 15 minute s-a terminat, povestim task-ul nostru zilnic și dacă suntem blocați pe undeva, astfel încât colegii să poată să vină în ajutor.

După, intrăm în ritmul normal de lucru, avem o pauză de lectură de la 13 la 13:30, e liniște în birou, lăsăm toate deoparte și venim să citim jumătate de oră. E incredibil cât de mult poți progresa cu câte o jumătate de oră de citit în fiecare zi. Dacă îți faci acest obicei, citești o carte pe lună doar din această jumătate de oră. Mai jucăm un fussball din când în când, e o atmosferă faină de lucru.

Planuri de viitor

Vrem să ne extindem aici, în țară, acum avem peste 150 de companii în proiect, sunt peste 22 de mii de booksteri activi, dar potențialul pieței e mult mai mare. Vrem să creștem în București și în țară, să aducem Bookster în cât mai multe companii și apoi să ne extindem în afară.

Dacă ar fi să o luați de la început, ce ați face diferit?

Cred că am citi mai repede „The lean startup” și am aplica mai repede ideea de MVP. La început, a durat până am construit site-ul, până am luat cărțile, până am adăugat primele companii. Poate dacă testam mai repede, nu stăteam atât de mult la design-ul site-ului, lucruri pe care le privești ulterior ca pe niște detalii, am fi crescut și mai din timp.

Dorința de a deveni antreprenor

Terminasem un program de master, mă întorsesem în țară și aveam opțiunea de a lucra într-o corporație, chiar fusesem la câteva interviuri, și ideea de a începe proiectul cu biblioteca, pe vremea aceea nici nu îi spuneam Bookster, nu știam cum sa îi spunem. E o idee foarte faină pe care am citit-o în cartea „De la 0 la 1”, el spune că atunci când faci ceva cunoscut, duci lumea de la 1 la N, dar când faci ceva nou, când inovezi, atunci duci lumea de la 0 la 1.

Resurse recomandate

Prima carte care îmi vine în minte și despre care povestim tuturor este ”Scalling up”, este o carte care ne-a ajutat foarte tare. ”The lean startup”, e o carte care, din nou, ne-a ajutat destul de mult să ne structurăm business-ul. Sunt niște noțiuni de bază acolo fără de care nu știu dacă am fi avansat la fel de repede: ideea de minimal viable product, nu stai să te gândești foarte mult la ideea ta de business, ci să începi să conturezi minimul necesar, să îl testezi și să vezi ce spune piața.

Mi-a mai plăcut pe partea de comunicare „Contagious”, e o carte foarte utilă despre cum ideile devin virale și tot pe partea de marketing mai este „Idei cu impact garantat”, o carte foarte, foarte faină.

Recomandări pentru un antreprenor aflat la început de drum 

Cred că un sfat pe care și mie îmi este greu să îl urmez este să fie curajos, cel mai important este să încerci. Cu toate că te tot gândești dacă e o idee bună, cum să o pui în aplicare, nu vei ști până nu încerci. Să fii perseverent. Sunt câteva hopuri sau provocări pe care le întâlnești, de multe ori prima încercare este cea care are rolul de învățare, deci insită, încearcă, nu te lăsa bătut. Și să fii muncitor pentru că altfel nu prea se poate.

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă