SmartBill este o soluție cloud de facturare, gestiune, contabilitate, fondată în 2007 de Ioana și Radu Hasan și Mircea Căpățână. Află povestea companiei din interviul următor!
Cum a apărut dorința de a fi antreprenor
R. H.: În cazul meu, a apărut de când eram în liceu în clasa a X-a / a XI-a, când m-am gândit ce vreau să fac când cresc mare și mi-am dat seama că nu vreau să fiu angajat, ci aș vrea să am libertatea de a alege lucruri, de a schimba lucruri. Tot timpul am fost o persoană mai non-conformistă și atunci am luat decizia ca după facultate să am firma mea.
I. H.: Lucrasem ca freelancer împreună cu Radu și cum avea gândul ăsta, ne-am gândit că facem echipă bună și așa am fost on board. Nu am conștientizat foarte mult ce înseamnă atunci, dar așa a ajuns să îmi placă.
M. C.: Părinții mei erau ambii bugetari și aveau același job de vreo 20-25 de ani și mie asta mi se părea un coșmar, să mergi în fiecare zi să faci același lucru zeci de ani. Din start am știut că nu o să vreau niciodată să fac asta. În principiu, a fost dorința de libertate. După ce am început business-ul, încet-încet au apărut și alte dorințe în viață, de a schimba ceva în lumea asta pentru că am observat tot felul de nereguli și nefericiri în societate.
Cele mai mari provocări întâmpinate
R. H.: În primul rând, aș zice că piața din România pentru că noi, practic, am început să vindem software românilor care nu prea erau obișnuiți să dea bani pe software și aici a fost o provocare destul de mare. În al doilea rând, mărimea pieței. România este o piață foarte mică și automat numărul de clienți potențiali e mult mai mic comparativ cu vânzările pe care le puteam face extern în 2007 când am început.
I. H.: Una dintre provocările mai mari care există și acum este să găsim oameni buni. Nu numai să fie buni tehnic, dar să se și integreze în echipă. Ținem foarte mult la aspectul ăsta.
M. C.: Noi începând absolut de la zero și neavând experiență de muncă pentru că nu am fost cu adevărat angajați niciodată, nu știam nimic practic. Știam ceva programare, dar nu aveam bani, nu aveam know-how de business, de relații umane, PR, absolut nimic. Atunci am avut rețeta perfectă pentru dezastru, dar am avut noroc și am avut parte de suportul părinților. În plus, nu aveam nevoie de programatori pentru că aveam deja în echipă. Așa am putut construi primele versiuni ale soft-ului chiar noi, iar asta ne-a ajutat foarte mult.
Despre antreprenoriat în România
R. H.: Din punctul meu de vedere, nu e o mare diferență între a fi antreprenor în România sau în afara ei. Cred că România are niște avantaje majore. De exemplu, în multe domenii lucrurile sunt la început și abia încep să se miște, pe când afară piața este matură, concurența este foarte puternică, deci din acest punct de vedere e bine să fii antreprenor în România.
I. H.: Antreprenoriatul în sine este cumva dezvoltarea de noi skill-uri foarte rapid. Te arunci și după vezi cum trebuie să faci lucrurile.
M. C.: Sunt tot mai mulți cei care reușesc să vândă într-o piață globală, ceea ce este extraordinar. Să fii antreprenor în România care vinde în România este greu din multe puncte de vedere. Suntem o piață încă mică și imatură.
Povestea SmartBill
I. H.: Noi am deschis întâi firma și abia apoi ne-am gândit ce facem. Ne gândeam să facem site-uri oamenilor, am fost door to door să ne prezentăm și a fost o treabă destul de păguboasă. Cred că la începutul lui 2007 s-a schimbat cumva legislația și se puteau cumpăra domenii europene și am văzut ce frumos e să ai o chestie și să o vinzi. Când s-a schimbat totul în 2007 și nu mai era obligatoriu să scrii facturile tipizate, am zis să facem un soft de facturare că sigur ar vrea și alții. Practic, la opt luni după ce am deschis firma am lansat și Smart Bill. Am încercat și alte proiecte, dar Smart Bill continua să crească fără prea multă atenție din partea noastră. Ulterior ne-am dat seama ce avem și am început să îi acordăm atenția necesară.
Planuri de viitor
R. H.: Planurile sunt să continuăm ce facem deja foarte bine, să oferim o soluție excelentă firmelor din România. Vrem să depășim 100.000 de clienți în următorii ani, să fim numărul unu în ce înseamnă soft financiar-contabil pe această piață și să venim cu o serie de inovații care vor ușura mult viața firmelor din România.
Despre investiția de 1.000.000 euro primită în 2016
R. H.: În primul rând, banii ne-au ajutat pentru a mări echipa, o altă parte a mers în cheltuieli de marketing, promovare și răspândirea awareness-ului despre soluția noastră pentru că foarte multă lume nu știe încă de noi. De asemenea, pe lângă bani, am primit ajutor din partea investitorilor și cu know-how pentru că Radu Georgescu și Marius Ghenea sunt două persoane cu experiență incredibilă. Din punctul nostru de vedere, sunt printre cei mai valoroși antreprenori din România și poate că know-how-ul lor valorează mai mult decât banii pe care i-am primit.
Există în prezent mai multe oportunități pentru tinerii antreprenori, comparativ cu momentul vostru de început?
M. C.: Cu siguranță. Noi trei eram în primii ani total inside the box și abia prin 2011 am ajuns și noi pe la diverse evenimente și am descoperit ce înseamnă o nouă lume, să învățăm de la alții cu experiență și să descoperim conceptul de networking. Contează foarte mult să știi că nu ești singur pe lume, indiferent despre ce aspect vorbim.
Recomandări pentru tinerii antreprenori
M. C.: Baza oricărui business este să înțelegi nevoia pe care o rezolvi. La nivel micro, clientul, iar la nivel macro, piața. Poate suna banal și evident, dar din ce am văzut, majoritatea business-urilor eșuează din simplul motiv că nu reușesc să înțeleagă clientul și piața. Fie încearcă să vândă unei piețe care nu există, fie rezolvă problema într-un mod neinteresant pentru potențialii cumpărători. Dacă pescuiești într-o baltă cu undița greșită sau într-o baltă în care nu sunt pești, nu o să funcționeze.
I. H.: Cred că este foarte important să fie focusați. noi am vrut să facem foarte multe pe principiul „să nu ai toate ouăle în același coș” și e greu să faci multe, iar dacă reușești să le faci, oricum nu vei putea să le faci la fel de bine cum ai putea dacă te-ai dedica unui singur obiectiv. Când am înțeles asta, am văzut cu adevărat schimbarea pe care a adus-o focusul nostru.
R. H.: Din punctul meu de vedere, e foarte importantă gândirea pe termen mediu-lung. La început s-ar putea să fii tentat să iei anumite decizii pe moment care să te afecteze destul de mult ulterior. S-ar putea să fii tentat ca după ce faci primii bani să investești într-o mașină, spre exemplu. De fapt, asta ar putea să fie o decizie greșită. Investind acei bani în companie, s-ar putea ca peste ani să se simtă diferența și compania să fie de câteva ori mai mare. La început, orice leu contează și cash-ul este sângele business-ului.