Ce este bunăstarea digitală (digital wellbeing)?

Impactul tehnologiilor și al serviciilor digitale asupra sănătății mentale, fizice și emoționale a oamenilor este cunoscut sub numele de bunăstare digitală (digital wellbeing). Aceasta este și una dintre componentele principale ale cadrului de capacități digitale, căreia ar trebui să i se acorde mai multă atenție, pentru că influențează viața modernă într-o mare măsură.

Așadar, digital wellbeing descrie modul în care tehnologia și serviciile digitale afectează bunăstarea mentală, fizică, socială și emoțională a oamenilor. Este o idee complicată care poate fi examinată din mai multe unghiuri și în diverse contexte și situații. Acestea se aplică majorității mediilor de lucru, indiferent de industria în care lucrezi sau de rolul tău profesional.  

Perspectiva individuală - contexte personale, de învățare și de muncă: aceasta presupune identificarea și înțelegerea aspectelor pozitive și negative ale implicării în activități digitale, precum și conștientizarea modului de a le reglementa și controla pentru a spori starea de bine.  

Din punct de vedere societal sau organizațional, bunăstarea digitală reprezintă obligația furnizorilor de sisteme, servicii și conținuturi digitale de a se asigura că acestea sunt bine gestionate, întreținute, accesibile și egalitare. De asemenea, aceștia trebuie să împuternicească și să dezvolte capacitățile utilizatorilor, astfel încât toți cei care interacționează cu acestea să o poată face într-un mod care să le promoveze și/sau să le îmbunătățească bunăstarea.  

Fiecare dintre noi ar trebui să se preocupe de propria bunăstarea digitală, dar s-ar putea să nu aibă întotdeauna posibilitatea sau capacitatea de a gestiona influența tehnologiilor sau a serviciilor digitale asupra vieții. De exemplu, la locul de muncă, unde este posibil ca angajații să nu fie în măsură să facă schimbări, sau în mediile personale, unde oamenii nu pot accesa sau participa la oportunități care le-ar putea îmbunătăți viața. De asemenea, merită să ne amintim că este posibil ca anumite persoane să nu aibă resursele sau capacitatea de a atenua consecințele negative ale tehnologiei.  

Tehnologiile și activitățile digitale pot avea un impact pozitiv sau negativ asupra bunăstării fizice, mentale, sociale și emoționale. Măsura în care lucrurile pot afecta o persoană este determinată de contextul, circumstanțele și aptitudinile unice ale acesteia de a face față - sau de a beneficia - de aceste efecte. Cele patru contexte în care poate fi examinată bunăstarea digitală sunt cele sociale, personale, de învățare și profesionale.  

Oamenii sunt responsabili pentru aspectele care stau totuși în controlul lor și ar trebui să ia măsurile adecvate pentru a se asigura că gestionează sănătos bunăstarea digitală:  

  • Poți accesa cursuri de formare și asistență relevante pentru sisteme și instrumente digitale care au legătură cu studiile și cariera tale. Dacă există lacune în sprijinul acordat de organizația ta, solicită formare și asistență.   

  • Alocă timp pentru a-ți cunoaște și a-ți înțelege propriile preferințe și nevoi digitale, inclusiv orice deficiențe permanente sau temporare, precum și orice probleme de sănătate mintală sau fizică care îți pot afecta capacitatea de a utiliza tehnologia. Amintește-ți să personalizezi după nevoile tale opțiuni precum contrastul ecranului, dimensiunea fontului, modificările de culoare și tehnologia de asistență.  

  • Gândește-te la modul în care acțiunile tale digitale afectează sănătatea ta și a celorlalți. Ia măsuri de precauție pentru a evita obiceiurile nesănătoase. Reduce efectele dăunătoare, de exemplu:  

- Menținerea unei poziții sănătoase, luarea de pauze regulate de utilizare a ecranului, reducerea luminozității monitorului, somnul suficient și evitarea comportamentelor care creează dependență.  

- atrage atenția asupra acestuia și evită comportamentele de bullying online - află unde și cum să îl raportezi (verifică dacă în compania unde lucrezi există o politica digitală inclusă în regulamentele de ordine interioară / codul de conduită a angajaților).  

- raportează orice problemă de comportament online către canalele adecvate (de exemplu, conducerea, serviciile IT, personalul de resurse de învățare și serviciile de asistență socială a studenților). 

  • Utilizează elemente de securitate, cum ar fi parole sigure și procesele de autentificare în doi pași  

  • Gestionează volumul de muncă în mediul digital: aceasta poate fi o problemă majoră. În timp ce tehnologia poate contribui la creșterea productivității, ea poate genera, de asemenea, așteptări false că asistența va fi disponibilă 24 ore pe zi, șapte zile pe săptămână, ceea ce poate duce la stres. Învață cum să folosești mai bine tehnologiile digitale și familiarizeaza-te cu tacticile și abordările pentru gestionarea e-mailurilor și evitarea distragerii atenției. Indivizii pot încerca să își reglementeze volumul de lucru digital, dar nu este în întregime în mâinile lor. În cadrul evaluărilor personalului, al gestionării performanțelor și al inițiativelor de dezvoltare profesională continuă (DPC), managerii ar trebui să evalueze impactul volumului de muncă digital.  

  • Asigură-te că știi să folosești în siguranță echipamentele, instrumentele, serviciile și resursele digitale. Acest lucru va contribui la menținerea bunăstării tale fizice și mentale - asta poate presupune să te asiguri că mediile de lucru și de studiu sunt construite ergonomic și respectă reglementările privind sănătatea și siguranța. Tot în această categorie intră și felul în care te asiguri că interacțiunile digitale nu au o influență negativă asupra sănătății mintale. Studenții și angajații ar trebui să fie informați cu privire la politicile și procedurile organizației privind safe use. 

  • Crează și menține o prezență online pozitivă (profesională și personală). Fiecare persoană poate alege cât de mult se expune online și în rețelele digitale, dar toți studenții și echipa unei companii ar trebui să fie conștienți de amprenta lor digitală și de modul în care comportamentele lor online și ale altora o afectează. Încearcă întotdeauna să ai un impact pozitiv. Asigură-te că toate serviciile, materialele sau sistemele pe care le oferi sau le creezi sunt accesibile și incluzive. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail