10 bune practici UX pentru ecommerce | Cum asiguri o experiență memorabilă pentru utilizatori

Pentru un magazin online, a ține pasul cu tehnologia și cu schimbarea comportamentului consumatorilor este o prioritate pe tot parcursul anului. Un magazin online de succes este acela care reușește să mențină un echilibrul între a oferi experiențe memorabile și a fi relevant pentru cei care cumpără online.

Modul în care brandurile reușesc să construiască experiențe holistice depinde de gradul de cunoaștere a nevoilor utilizatorilor și de empatia în tot ceea ce privește interacțiunea cu consumatorul. O experiență relevantă este rezultatul creării unui magazin online care să urmărească atât experiența de navigare, cât și aspectul memorabil. User experience (UX) reprezintă garanția menținerii acestui echilibru iar o bună cunoaștere a principiilor UX este utilă pentru toți deținătorii de magazine online.  

Cât de mult contează o cunoaștere temeinică a utilizatorilor? 

Uneori, proprietarii de magazine online tind să fie prea familiarizați cu site-ul lor și prea îndepărtați de utilizatori. Pentru a depăși această situație, o cercetare adecvată a utilizatorilor și o analiză a concurenței vor asigura un răspuns cât mai eficient la nevoile și așteptările utilizatorilor. Mai mult decât atât, user surveys, usability testing, search-log analysis și analytics reviews sunt câteva dintre metodele prin care se garantează o experiență optimă pentru utilizator. Aceste metode de cercetare le aplicăm cu succes la Zitec ca să optimizăm site-uri și aplicații, cu scopul de a crește ratele de conversie. Le-am prezentat mai pe larg într-un articol de pe blogul nostru. Odată finalizată corespunzător, cercetarea utilizatorilor ar trebui să fie însoțită de utilizarea a câteva principii UX, pe care le detaliem în continuare: 

1. Navigare ușoară

Conform Legii lui Hick, cu cât un utilizator are mai multe opțiuni, cu atât îi va lua mai mult timp să finalizeze o acțiune. Navigarea trebuie să fie intuitivă, cu căi de alegere minime și fără întreruperi inutile. De exemplu, site-urile web cu multe produse într-o singură categorie ar trebui să permită faceted search și navigarea în coloana din stânga pentru a permite cumpărătorilor să sorteze produsele în funcție de diferite atribute.

2. Personalizare

Într-o lume în care clienții au o mulțime de opțiuni, listele de produse recomandate sau articole pe care alți clienți le-au cumpărat sunt de mare ajutor. Aceste caracteristici de personalizare accelerează căutarea produselor și finalizarea achiziției. Mai mult, acestea adaugă o notă personală procesului de cumpărare și conduc la relații mai profunde între clienți și branduri.

3. Call-to-Action (CTA) clar 

Rolul unui CTA este de a menține clienții concentrați pe îndeplinirea unei acțiuni specifice pe site. Un CTA util ar trebui să iasă în evidență față de restul elementelor de pe pagină, comunicând clar ce se întâmplă în continuare și îndemnând utilizatorii să acționeze într-o formă sau alta. Deși sunt instrumente puternice, pot părea copleșitoare dacă sunt folosite prea mult.

4. Valoarea vizibilă a produsului

Cumpărătorii trebuie să fie capabili să perceapă imediat și fără efort valoarea unui produs. În acest sens, framework-ul jobs-to-be-done pentru nevoile utilizatorilor este extrem de util ca punct de plecare. Un lucru important de avut în vedere este acela că vizitatorii site-ului nu ar trebui să fie nevoiți să citească și să deruleze mult sau să vizioneze videoclipuri prea lungi pentru a putea percepe valoarea unui produs.

5. Funcție de căutare 

Deoarece utilizatorii care fac căutări pe un site au mai multe șanse să se transforme în cumpărători, o funcție de căutare este extrem de utilă. Această opțiune este relevantă în special pentru tipul de vizitator care se află aproape de finalul experientei de cumpărare, pentru care un motor de căutare bun va scoate la iveală produsele relevante. Pe de altă parte, un motor de căutare devine și mai important în cazul unei oferte complexe. Barele de căutare persistente cu versiuni de completare automată pentru anumite interogări, de exemplu, simplifică procesul de căutare de pe fiecare pagină. Cu toate acestea, prezența lor pe paginile de check-out nu este recomandată, deoarece deviază atenția de la finalizarea comenzii.

6. Confirmare socială

Atunci când nu suntem siguri de o achiziție, căutăm confirmare socială pentru a ne accelera sau susține procesul de decizie. În acest sens, evaluările și recenziile au un impact profund asupra deciziilor de cumpărare. Confirmarea socială vine și sub formă de conținut generat de utilizatori, cum ar fi testimonialele, studiile de caz sau recenziile. Implementarea unei funcții de conținut generat de utilizatori pe paginile de produse poate fi un instrument puternic pentru creșterea conversiilor.

7. Însemne vizibile de securitate și asistență pentru clienți

Comerțul electronic se numără printre sectoarele cele mai predispuse la breșe de securitate. Utilizatorii devin din ce în ce mai conștienți de potențiala lor vulnerabilitate online. Prin urmare, credibilitatea este primordială și poate fi construită cu ușurință prin afișarea însemnelor de securitate și a aprobărilor terților într-un loc vizibil pe site. În plus, funcțiile de asistență precum chatbot-urile, politicile de returnare, întrebările frecvente și detaliile despre asistența pentru clienți sunt de mare ajutor.

8. Targetare în funcție de locație

Când vindeți la nivel internațional, o funcție de targetare în funcție de locația geografică pentru oferte specifice asigură relevanța pentru întreaga experiență a utilizatorului. De asemenea, poate ajuta la redarea unei oferte pentru clientul potrivit la momentul potrivit.

9. Evitați sliderele automate sau fundalurile video

Sliderele sau fundalurile video sunt folosite în special pentru aspectul lor modern. Cu toate acestea, sunt de multe ori predispuse la erori. Dacă sunt implementate incorect, aceste elemente de design pot încetini site-ul și distrage atenția vizitatorului. Întrucât atât viteza site-ului, cât și experiența utilizatorului sunt factori SEO importanți, este posibil ca aceste elemente de design să nu merite efortul implementării.

10. Comenzi rapide

Un proces lent de plată este unul dintre motivele majore pentru abandonul coșului de cumpărături. Folosind indicatori clari de progres pe pagina de checkout, formulare scurte, fără distrageri, informații clare despre costurile de expediere și opțiunile de plată multiple și diverse vor asigura un proces de plată fără probleme. În plus, guest check-out ar putea fi o opțiune viabilă pentru comercianții cu amănuntul, a căror activitate nu depinde de generarea de lead-uri.

Impactul unui UX memorabil 

În cele din urmă, o experiență de utilizator relevantă și semnificativă este unul dintre factorii cheie care asigură succesul pe termen lung, loialitatea clienților, recenzii și recomandări pozitive. Succesul magazinelor online constă în îmbunătățirea experienței utilizatorului, menținând-o simplă și câștigând încrederea clienților. Acest lucru nu numai că va duce la rate de conversie mai mari, dar va influența și percepția asupra brandului și, prin urmare, va avea un impact pozitiv asupra fidelizării clienților.


Ia legătura cu experții în UX de la Zitec!

Cei de la Zitec sunt specializați în soluții de afaceri și pregătiți să transforme orice proiect UX sau eCommerce într-unul de succes, indiferent cât de complex sau ambițios ar fi. În activitățile de zi cu zi, ei respectă bine-cunoscutele principii GPeC și aplică UX Playbook for Retail de la Google, dar și alte bune practici din industrie. Mai mult, cele mai recente proiecte ale lor includ reproiectarea site-ului celui mai popular brand românesc, Arctic, și noul magazin online pentru Brico Depot. Descoperă și cum specialiștii Zitec în UX au ajutat Romstal să-și dubleze numărul de tranzacții online sau contactează-i pentru o discuție cu un consultant UX

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail