Cum ții un pitch: pregătire și susținere

Când ești la început, te vei găsi în mai multe situații în care va fi nevoie să ții un pitch despre afacerea ta - și asta nu doar în situațiile în care miza este obținerea unei finanțări. De aceea e important să fii mereu pregătit. Iar în acest material vei învăța cum să fii cât mai convingător.

Ai avut o idee la care ai muncit foarte mult: ai investit în cercetare de piață, în prototip și în planificare, iar acum s-a transformat într-o afacere de care ești mândru. După atât de mult efort, e momentul să investești din această energie și în felul în care o prezinți celor care te pot ajuta să îți duci business-ul la nivelul următor.  

De multe ori, trebuie să pregătești inclusiv un pitchdeck. Când lucrezi la acesta trebuie să ai în vedere, pe de o parte, structura prezentării și conținutul său, iar pe de alta, felul în care prezinți. La nivel de conținut, pitchdeck-urile conțin de obicei următoarele capitole:  Introducerea, Oportunitatea, Problema, Soluția, Potențialul, Piața și Clienții, Competiția, Finanțe, Echipă, Premiu. Dacă ești curios să exersezi, la finalul acestui capitol vei putea să exersezi cu un template însoțit de informații ajutătoare. 

Cum prezinți afacerea investitorilor

Înainte să ajungi în fața investitorilor, e indicat să te documentezi în legătură cu aceștia. Adică să vezi ce fonduri/asociații există, ce tipuri de afaceri au în portofoliu și în ce industrii au mai investit de-a lungul timpului. Apoi îi poți contacta pe cei potriviți profilului afacerii tale.

În egală măsură, când mergi la un eveniment de pitching e în primul rând important să îți cunoști audiența: informează-te despre membrii juriului sau investitorii din sală. Dacă le știi domeniul lor de interes sau expertiza, poți primi un feedback personalizat. De asemenea, printre ei se pot număra posibili viitori clienți sau parteneri.

>> Vezi și cursul despre felul în care îți prezinți afacerea investitorilor

 

Fii sigur că prezentarea ta are o structură clară și că ai repetat-o în prealabil. Nu doar de unul singur, ci și în fața unei audiențe, chiar dacă aceasta e formată din persoane apropiate. Feedback-ul lor te poate ajuta să îmbunătățești mai multe aspecte ale prezentării tale. 

În plus, dacă repeți cu suportul vizual, te vei obișnui să nu citești prea mult de pe prezentare și te vei asigura că te poți încadra în timpul de prezentare setat de organizator.În ceea ce privește mișcarea pe scenă, evită să te miști excesiv sau să stai nemișcat într- un singur loc. De asemenea, nu uita de microfon și ai grijă să nu ții prea departe sau prea aproape în timp ce vorbești. 

Stil de prezentare  - tehnici de vorbit în public 

Un pitch este în esență – ai ghicit – tot un exercițiu de public speaking. Iată câteva informații care să te ajute să fii mai concis, convingător și clar în prezentarea ta.

    

>> Vezi și cursul despre pitching!

  • Tonul vocii - folosește un ton cald, calm și ferm. Încearcă să folosești inflexiuni ale vocii – ele te vor ajuta să punctezi anumite informații care vrei să rămână în mintea audienței. Chiar dacă poți să te simți presat sau emoționat în timpul prezentării, e important să îți amintești că dacă este cineva care poate descrie complet și corect afacerea ta, tu ești persoana respectivă. Sigur poți transmite din pasiunea ta și celor aflați în sală!   
  • Ritmul discursului - Păstrează un ritm constant și încearcă nu te grăbești foarte tare, pentru ca audiența să poată auzi corect și complet tot ceea ce ai de spus.    
  • Gesturi - nu gesticula excesiv. Riști să ”agiți” și să atragi prea mult atenția asupra mișcărilor tale. Gesticulează moderat – fiecare mișcare/gest ar trebui să întărească o informație din discursul tău.
  • Mici greșeli - nu le lăsa să te blocheze - dacă greșești ceva în timpul speech-ului, poți apela la simțul umorului sau poți să îți reiei fraza și să îți continui ideea.   
  • Contactul cu sala - trebuie să te uiți în mod egal în toată sala. Dacă ai o audiență formată din două persoane sau una formată din 500 de persoane, să știi că nu contează numărul lor.  Trebuie să le vorbești tuturor, indiferent de număr.
  • Întrebările juriului/audienței – ai grijă să nu le ratezi. Dacă nu înțelegi întrebarea 100%, poți ruga persoana care a adresat-o să o repete sau reformuleze. Decât să riști să pierzi secunde prețioase din Q&A încercând să argumentezi o idee greșită, iar apoi juratul să revină la întrebare, mai bine salvezi timp direct și exprimi siguranță printr-un răspuns clar.
  • Nu în ultimul rând, curajul - ai curaj să îți ieși din zona de confort. Niciun rezultat notabil din viața ta nu a venit de-a gata, ci a fost un rezultat al muncii, al implicării, perseverenței și pasiunii tale. Așa că trebuie să ieși și acum din zona de confort și să susții un pitch de succes care să îți aducă finanțarea dorită. 

Completează-ți primul pitchdeck! 

Înțelege mai bine secțiunile sale și descarcă template-ul! Citește aici

MODEL DE LUCRU

Template de Pitch Deck

Folosește structura din acest model pentru a crea un Pitch Deck pentru investitori și competiții de pitching

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail