Interventii creative | Nevoile organizațiilor și ale creativilor

Intervențiile creative îmbina perspective și energii foarte diverse. Dacă esti curios despre impactul lor, iată câteva informații despre acest proces, oferite de persoane care le-au experimentat.

Să începem cu 2 citate importante din Raportul Creative Clash "Intervenții artistice în organizații: Finding evidence of values-added" (de Ariane Berthoin Antal și Anke Strauß Berthoin Antal, Ariane & Strauß, Anke (2013), Berlin: WZB), a unui coordonator de proiect și a unui creator implicat în unele intervenții artistice.  

Un coordonator de proiect din Danemarca a observat: "Procesele artistice sunt extrem de relevante pentru modul în care sunt îndeplinite sarcinile într-o companie bazată pe cunoaștere. Cred că această formă de exercițiu este mult mai utilă decât un curs de supraviețuire. Procesele artistice oferă o oportunitate unică de a îmbunătăți competențele personale și sociale, cum ar fi cooperarea, comunicarea, creativitatea și capacitatea de a gândi și de a acționa în mod inovator în perioadele de schimbare." (Artlab 2009: 8).  

Un artist a explicat: "Lucrul în echipa în intervențiile artistice nu poate fi redus la o cooperare armonioasă: rezistența creativă aprinde energia și stârnește idei." (Berthoin Antal 2013b: 111).  

Un studiu privind intervențiile artistice în cadrul companiilor belgiene a raportat că "Un efect secundar este că un proiect artistic contribuie la reputația unei companii și la conștientizarea mărcii. Evaluarea pe care am făcut-o arată clar că introducerea proiectelor artistice este o bază excelentă pentru stimularea creativității și a inovării într-o companie." (van den Broeck, Cools și Maenhout 2008: 586).  

După cum arată aceste exemple, intervențiile artistice au multe avantaje atât pentru organizații, cât și pentru artiști, dar este esențial ca acestea să fie bine planificate și coordonate.  

Primii pași: Explorarea nevoilor și provocărilor angajatorului și ale organizației. Primul pas constă în conceperea principiilor, conceptelor, proceselor, rezultatelor și impactului intervenției tale creative pe baza nevoilor/provocărilor angajatorului, pornind de la o interacțiune, o analiză și o înțelegere eficientă a contextului angajatorului. Începe prin a identifica nevoile/provocările angajatorului, astfel încât să le poți aborda prin intervenția ta creativă.  

Dacă observi și cunoști organizația, rolurile și contextele, vei fi capabili să:  

  • înțelegi tipul de organizație și mediul operațional 

  • sa cunosti practicile organizationale, incluzand procesele de munca, dezvoltarea inovațiilor, comunicarile interne si externe, si asa mai departe 

  • planifici si sa transmiți un proiect bazat pe intervenția artistică făcută pentru client și bazată pe nevoile acestuia 

S-ar putea sa te întrebi: “De ce trebuie sa fac asta ?” 

Acest lucru este important, deoarece angajatorul și angajații trebuie să aibă încredere în faptul că iti cunoști domeniul, ca artist sau ca artist profesionist, și că ai ceva de calitate și relevant de oferit. Ei trebuie să știe că recunoști și respecți cultura lor profesională și organizațională, că ești capabil să vezi dincolo de structuri și tipare, că ești o persoana de încredere și că poți gestiona traducerea de la baza ta artistică la cea organizațională și invers.  

Pe scurt: fiecare angajator și personalul său trebuie să știe că îi vezi, îi asculți și îi respecți ca persoane individuale și, de asemenea, colectiv, ca organizație.  

Fie că ai deja un angajator, fie că îți creezi un proiect care urmează să fie prezentat unei organizații, trebuie mai întâi să "studiezi", să explorezi și să cunoști activitatea afacerii propriu-zise.  

Cel mai important, trebuie să fii conștient de beneficiile și soluțiile pe care le poți oferi:  

  • creativitatea, procesele artistice, si/sau arta în sine care contribuie proceselor de inovare în organizațiile non-profit, private și publice, dezvoltarea de noi abordări și atitudini față de muncă, abordarea conflictelor sau a problemelor și creșterea angajamentului angajaților. Cu alte cuvinte, îmbunătățirea bunăstării acestora; 

  • skill-uri non-business;  

  • oportunități de vizibilitate, de branding, de relații publice și de comunicare (asocierea întreprinderii cu artele poate avea un efect pozitiv asupra imaginii acesteia în rândul angajaților și/sau al publicului, poate ajuta întreprinderea să își promoveze produsele/serviciile, poate oferi întreprinderii posibilitatea de a ajunge la noi clienți etc.); 

  • noi forme de exprimare a angajamentului companiei față de problemele actuale ale societății; 

  • medii de învățare în care angajații companiei își pot perfecționa abilitățile; 

  • contexte/activități care sporesc bunăstarea personalului companiei.  

Unele dintre cele mai frecvente probleme cu care se confruntă majoritatea organizațiilor și pe care trebuie să le depășească pot fi legate de:  

  • lipsă de comunicare 

  • conflicte interpersonale 

  • deficiențe în conducere 

  • delegare necorespunzătoare 

  • evitarea colaborarii  

  • o înăbușire a inovarii 

  • o aversiune fata de risc 

  • evitarea responsabilitatii 

  • pasivitate  

  • o incredere de sine scazuta   

  • lipsa de concentrare   

  • relatii sociale disfunctionale dysfunctional   

  • valori contradictorii   

  • lipsa de încredere și lipsa de respect   

  • provocări în relațiile cu clienții   

Situațiile care rezulta din aceste probleme de obicei duc la obstacole majore în realizarea următoarelor elemente:  

  • internationalizare  

  • inovarea propriilor produse, servicii, procese si tehnologii finnovating their products, services, processes, and technologies  

  • dezvoltarea eticii, devenind mai etici și mai responsabili din punct de vedere social prin înțelegerea problemelor și nevoilor angajaților pentru a genera un mediu de lucru de calitate, prin crearea de networking  cu angajatorii parteneri 

  • recuperarea din faliment, ceea ce duce la probleme emoționale critice în organizațiile legate de astfel de evenimente 

  • management-ul eficient al timpului si al resurselor  

Evident, o organizație se poate confrunta cu una sau cu o combinație a acestor probleme sau cu probleme diferite.  

Se întâmplă adesea ca proprietarii de afaceri, managerii și angajații să nu-și dea seama și/sau să nu fie conștienți de aceste probleme sau să nu cunoască cauzele din cauza implicării lor directe în activitatea lor, în relațiile de muncă și în mediul de lucru. Acest lucru îi împiedică să dezvolte o imagine de ansamblu a situației actuale pentru a formula o viziune mai detașată din punct de vedere emoțional și cu mai puține referințe istorice.   

Ei bine, atunci tu, în calitate de creativ sau artist, poți oferi un ajutor esențial: perspectiva ta creativă, proaspătă și neutră, aceasta va deschide o analiză alternativă cu potențiale soluții care pot fi materializate în intervenția ta creativă.  

Daniel W. Rasmus (autorul cartii Listening to the Future, un strateg care își ajută clienții să își pună viitorul în context) a declarat că “Inovația este mai mult poezie decât știință” pentru că inovația este generată de viziuni externe și nu de experți în domenii specifice!  

Al doilea pas: Explorarea nevoilor tale ca artist 

Investighează-ți și stabilește-ți misiunea  

Vei putea stabili misiunea intervenției tale creative dacă vei investiga și vei învăța despre problemele și provocările cu care se confruntă proprietarii de afaceri, angajații și angajatorii, ceea ce te va ajuta să cunoști cele mai frecvente probleme legate de:  

Comunicare:  

  • lipsa dialogului între angajați și manageri sau proprietari de afaceri între diferite departamente 

  • pagini de web statice, medii și rețele sociale 

  • lipsa de feedback și de meeting-uri zilnice 

  • lipsa de formare a personalului pentru o comunicare eficientă 

Inovatie:  

  • dificultăți în introducerea în organizație a unor procese inovatoare, cum ar fi cele care se referă la satisfacția clienților 

  • stabilirea de conexiuni cu piețele locale și internaționale 

  • schimbul de idei și crearea de noi provocări.  

Productivitate:  

  • necesitatea de a îmbunătăți gestionarea timpului 

  • lipsa unei munci în echipă eficiente 

  • dezorganizare sau sisteme ineficiente 

  • calitatea produsului, lipsa de flexibilitate și de cunoaștere a produsului, precum și a serviciilor oferite 

Relațiile cu clienții:  

  • pierderea clienților existenți, pe de o parte, și dificultatea de a găsi, direcționa și obține noi clienți, pe de altă parte 

  • servicii ineficiente pentru clienți și scăderea satisfacției clienților 

  • gestionarea sau soluționarea defectuoasă a reclamațiilor clienților  

  • incapacitatea de a câștiga loialitatea clienților 

Echilibrarea competențelor și provocărilor  

Dacă vei corela competențele și provocările, vei înțelege cum să aplici competențele creative și artistice într-un mediu organizațional care prezintă cadre și culturi diferite de lumea artelor și a creativității. Vei înțelege că fiecare organizație folosește principii diferite, modele diferite de interacțiune, comunicare, motive, chestiuni, obiective și criterii de succes. 

Poți înfrunta și depăși această provocare prin aplicarea competențelor personale, cum ar fi:  

  • curajul și curiozitatea față de necunoscut 

  • creativitate, deschidere și flexibilitate 

  • valori umane și etică 

  • nevoia de exprimare și comunicare 

  • empatie și respect 

  • capacitatea de a-i implica și motiva pe ceilalți 

Învață cum sa inveti 

Intereseaza-te în procese de învățare directă, cum ar fi: 

  • Asculta - observa - înțelege 

  • Fă-o - învață - reflectă 

  • Bite-sized chunks  

Aceste procese iti vor permite sa operezi ca un learner dar si ca un trouble-shooter:  

  • Competențele de comunicare și de ascultare, precum și capacitatea de a face legătura între limbajul artistic și limbajul de afaceri reprezintă o competență esențială.  

  • Abilitățile de ascultare activă iti vor permite să te descurci cu diferite tipuri de personalități, factori de motivare și oportunități de colaborare. 

  • Interesul pentru observație iti va permite să aplici analiza din domeniul artistică la realitatea și provocările organizaționale. Vei putea să contesti sau să comentezi ceea ce percepi în strânsă colaborare cu membrii organizației. 

  • Analizând și reflectând asupra a ceea ce ai învățat, vei putea să înțelegi nevoile și cultura organizației și, în consecință, să-ti dezvolți și să descrii proiectul de intervenție creativă.  

Un posibila extra “ajutor” pentru tine  

Alături de proprietarii de afaceri, angajatori și personalul acestora, s-ar putea să ai ocazia de a lucra împreună cu "brokeri", facilitatori sau intermediari, care să gestioneze diferitele competențe, roluri și așteptări. Pe scurt, rolul unui broker în cadrul planificării și realizării intervenției tale creative constă în:  

  • Înțelegerea nevoilor și oportunităților angajatorului 

  • Înțelegerea schimbărilor din societate 

  • Înțelegerea profilului tău artistic și a lucrurilor care te motiveaza 

  • Cartografierea motivațiilor și așteptărilor tale, proprietarul afacerii, managerii și personalul. 

  • Managementul fazelor de “push” si “pull” ale procesului 

  • Proiectarea unor noi spații de relaționare între artiști/creativi și proprietarii, managerii și personalul întreprinderilor 

  • Stimularea interacțiunii și susținerea procesului 

  • Promovarea cercetării 

  • Asigurarea evaluării diferitelor efecte ale proceselor 

  • Punerea în legătură a proprietarilor și managerilor de afaceri cu artiști/creativi pentru a dezvolta proiecte comune. 

  • Reflectarea asupra experienței și împărtășirea lucrurilor invatate în cadrul angajatorilor și între angajatori 

  • Managementul la nivel organizațional, la nivel de echipă, la nivel individual 

  • Thinking out of the box  

  • Redefinirea continuă a perimetrului acțiunii 

Împărtășeste idei si feedback  

Împărtășeste ideile, obține feedback de la persoanele implicate și interacționează întotdeauna cu ele înainte, în timpul și după intervenția ta creativă pentru a ști: 

  • cum să împuternicească proprietarii de afaceri, managerii și să dea o voce angajaților, să le recunoască experiențele, punctele forte și nevoile 

  • cum să oferi și să primesti feedback în mod constructiv 

Pe scurt, sunt șase etape cheie in acest proces care-ți permit să creezi idei, să planuiești și să execuți intervențiile tale creative. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail