ADN inovator: 7 startupuri de la How to Web 2024 proiectate să-ți ușureze viața în moduri inedite

La How to Web 2024, Startarium a vorbit cu antreprenori vizionari despre soluțiile lor și impactul pe care-și doresc să-l aibă. Descoperă în acest articol startupurile din zona tech.

Cea de-a 14-a ediție a conferinței How To Web de la București a reunit 3.000 de participanți – reprezentanți de companii, startupuri și investitori. 2.500 de întâlniri au avut loc în cadrul evenimentului, facilitând discuții valoroase pe tema tehnologiilor viitorului. Am luat și noi loc în zona de networking, unde am stat de vorbă cu antreprenori din diferite industrii. Vorbim astăzi despre o parte dintre startupurile tech prezente la HTW, însă nu le-am neglijat nici pe cele cu componentă socială, despre care vei putea citi într-un material separat.  

Vizzu – platformă de analiză și interpretare vizuală a datelor 

Suntem înconjurați de cifre, însă tânjim după interpretarea lor. Paradoxal, deși traversăm o perioadă în care tehnologia de care avem nevoie ca să interpretăm aceste date este mai la îndemână ca oricând, aproximativ 2/3 dintre ele nu sunt valorificate în mod corespunzător de către companii, ceea ce se traduce în oportunități pierdute de a debloca informații valoroase, de a stimula inovația și de a câștiga un avantaj competitiv. Aceasta este premisa de la care pornește Vizzu, o platformă de analiză a datelor din Ungaria, unică pe piață.  

Problema cu Google Sheets și Excel stă în caracterul abstract al interpretării datelor – pe lângă faptul că trebuie să fii un maestru al formulelor ca să poți să te orientezi prin tabelele pe care le creezi sau să configurezi tabele care să mai ordoneze puțin informația, nici măcar acestea nu oferă o vizualizare intuitivă a informației. Vizzu nu vrea nici mai mult, nici mai puțin decât să schimbe paradigma în domeniul analizei datelor, oferind utilizatorilor posibilitatea de a-și „modela” datele la fel cum modelezi lutul.  

Momentul în care introduci cifrele în platformă este ultima dată când mai trebuie să-ți bați capul cu ele. Cu ajutorul AI, Vizzu transformă automat întregul proces de interpretare a datelor într-o secvență de slide-uri cu tranziții captivante, animate, deblocând potențialul lor de storytelling. 

„Provocarea cu care ne confruntăm în acest moment vine din faptul că punem la punct ceva ce nimeni altcineva nu a făcut înainte”, spune Peter Vidos, CEO & Co-Founder Vizzu. „Combinăm un tool de analiză a datelor, un instrument de vizualizare a datelor și un instrument de prezentare. Din perspectiva UI și UX, e o provocare. Avem în sfârșit aplicația web pentru desktop. Construim și niște interfețe mobile pentru ea, dar este greu, fiindcă nu există exemple la care să ne raportăm.” 

Vizzu este un produs SaaS (Software As A Service), care va fi disponibil utilizatorilor individuali sau corporate pe baza unui abonament lunar. Cu toate acestea, modelul este unul freemium – anumite funcționalități vor rămâne întotdeauna gratuite. În momentul de față, întregul instrument este gratuit, iar echipa lucrează la atragerea mai multor utilizatori, înțelegerea comportamentelor acestora, identificarea erorilor, precum și a potențialului de a oferi o experiență de utilizare cât mai prietenoasă. În acest timp vor mai fi incluse anumite funcții bazate pe inteligență artificială, apoi, anul viitor, va începe și monetizarea platformei. 

Întrebat de ce crede că acum este momentul cel mai potrivit pentru o astfel de soluție, Peter ne-a spus că, deși Google și Excel au împreună 1,5 miliarde de utilizatori, iar platformele de Business Intelligence ocupă și ele un segment important, nimeni nu a mai abordat problema analizei datelor din acest unghi. Așadar, deși vorbim despre un Red Ocean (o industrie deja existentă, în care există o competiție acerbă), Vizzu își creează propria nișă și a venit la How to Web în căutarea unor investitori suficient de curajoși care să le împărtășească viziunea și să-i ajute s-o transforme în realitate.  

SQB Robotics – magazine smart cu roboței care fac cumpărăturile pentru tine 

De când cu pandemia, observăm câteva trenduri care și-au pus amprenta asupra felului în care oamenii preferă să cumpere: store within a store (insule cu branding, iluminare și alte elemente de brand specifice, precum cele de make-up), livrarea de tip click & collect, ridicarea comenzilor în magazin sau livrarea în aceeași zi. Deși shoppingul tradițional încă are farmecul lui, consumatorii preferă de multe ori o experiență mai confortabilă, mai rapidă, în proximitatea locuinței lor – lucru pe care retailerii nu pot întotdeauna să-l ofere. 

De aceea, doi brașoveni propun o abordare tech inovatoare care își dorește să contribuie la creșterea prezenței marilor retaileri în zonele unde este cu adevărat nevoie de ei – în comunitățile rezidențiale închise, în cartierele de blocuri sau chiar în comunitățile rurale care nu sunt deservite de supermarketuri sau hipermarketuri.  

SQB Robotics a creat o soluție pentru magazine automatizate cu ajutorul inteligenței artificiale, unde roboțeii fac cumpărăturile pentru tine. Retailerii și jucătorii din industrii precum farma sau FMGC își pot configura magazine la scară mai mică în containerele proiectate de echipa SQB Robotics, pe care le pot amplasa acolo unde există cerere.  

„Cred că pandemia a contribuit la această schimbare în comportamentul consumatorilor”, spune Alexandra Boroș, Co-Fondatoare SQB Robotics. „Există niște studii care arată că, cel puțin în America, clienții nu mai vor să meargă la magazine mari de retail, își doresc posibilitatea de a se duce la un convenience store sau la non-stop, genul acela de magazine bine aprovizionate de la colțul străzii cu care am crescut și noi și care, din păcate, în ultima vreme au cam dispărut.” 

Sursa foto: How to Web

Principiul de funcționare e simplu: consumatorii vin cu lista de cumpărături, fac comanda pe tabletă, apoi se uită cum roboțelul se plimbă prin magazin și adaugă produsele în coș. Costul de achiziție a acestui magazin smart este one-time, cu un abonament lunar pentru suport tehnic. Nu e nevoie de prezența fizică a niciunui angajat, magazinul trimițând alertele necesare pentru momentele când anumite părți ale stocului urmează să expire și trebuie să fie înlocuite. 

Un milestone important pentru echipa SQB Robotics ar fi primul client, dar și posibilitatea de a realiza un un studiu de caz care să demonstreze valoarea pe care o poate aduce conceptul lor de magazin inteligent. Echipa plănuiește să participe și la Retail Arena la finalul lunii octombrie, ca să-și aducă soluția în fața retailerilor și să culeagă feedback pentru îmbunătățirea funcționalităților. Până una-alta, prototipul poate fi văzut în apropierea casei lui Victor Tanvuia, Co-Fondator SQB Robotics, unde vecinii deja au profitat de ocazia de a interacționa cu „magazinul viitorului”. 

MARV TECH – platforma care schimbă felul în care turiștii se conectează cu destinațiile lor 

După câțiva ani de foc, industria turismului începe să-și revină ușor-ușor. 66% dintre persoanele chestionate în cadrul unui studiu McKinsey declară că au un interes mai crescut față de călătorii acum față de perioada dinainte de pandemie. Dintre ei, milenialii și reprezentanții Generației Z sunt dispuși să aloce o „felie” mai consistentă din veniturile lor în această direcție față de exponenții lor mai vârstnici. 

La fel ca în multe alte cazuri, ne așteptăm ca inclusiv acest domeniu să fie cu totul transformat de inteligența artificială. Unul dintre trendurile tech care se prefigurează în industria turismul este cel al asistenților digitali bazați pe generative AI care vor interacționa cu clienții pe parcursul călătoriilor acestora, oferind itinerarii personalizate și recomandări specifice, dar și sfaturi care să ajute la rezolvarea situațiilor neprevăzute. 

MARV Tech este startupul românesc din spatele unei platforme AI care conectează turiștii cu ghizi experimentați din țările către care se îndreaptă, cu scopul de a oferi experiențe unice și memorabile. Co-fondatorii, Ana Rusu și Gilberto Amendola, au venit cu ideea platformei, nemulțumiți fiind de recomandările oarecum standardizate pe care le primeau de fiecare dată când vizitau o țară nouă. Și-au dorit recomandări de localuri și de atracții care să fie pe gustul lor și au hotărât că ei vor fi cei care vor facilita acest fel de experiențe pentru noua generație de călători. 

Față de alte platforme asemănătoare, care filtrează ghizii pe bază de preț sau expertiză, co-fondatorii se mândresc cu algoritmul care face potrivirile dintre turiști și ghizi și care va fi principalul lor diferențiator. Turiștii sunt cei care vor plăti pentru serviciu - prima dată se pot întâlni online cu ghidul local pentru o sesiune de consultanță în care să vorbească despre cultură și chiar despre un itinerariu adaptat nevoilor și curiozităților lor. Dacă doresc să continue procesul și să se întâlnească cu ghidul la fața locului, vor putea programa și plăti din platformă și acest serviciu. 

Ghizii nu plătesc nicio taxă pentru a se înscrie pe platformă, dar pe viitor vor exista cursuri, în special pentru ghizii fără experiență, și pachete de promovare pentru care vor putea plăti abonamente. Platforma trece acum prin ultimele teste și urmează să fie disponibilă pentru public la finalul lunii octombrie. Până atunci, te poți preînregistra pe platformă ca turist sau ghid. 

„Cred că în toate industriile este o mare perioadă de tehnologizare, iar noi asta facem - folosim tehnologii noi în industria de traveling. Deci este un moment oportun pentru o astfel de soluție, fiindcă e nevoie ca turismul să fie puțin mai modernizat, actualizat. Misiunea noastră nu este să înlocuim conexiunea umană prin tehnologii cum multe alte companii fac acum, ci să îmbunătățim și să facilităm această conexiune prin tehnologie. Deci vom adopta toate tehnologiile care pot moderniza turismul, dar doar atâta timp cât ele vor menține această conexiune umană și joburile ghizilor.” – Ana Rusu, Chief Brand Officer, MARV Tech 

Boatscribe – SkyScanner pentru industria iahtingului 

Boatscribe este unul dintre startupurile care a participat la Spotlight – competiția de pitching din cadrul How to Web. Fondat de Illia Kolomoiskyi, cu susținere tehnică din partea colegului său Kirill Soliar, startupul a apărut pe fondul creșterii rezervărilor online pentru iahturi. Platforma este locul unde împătimiții iahtingului sau turiștii care își doresc să-și ofere această experiență pot explora și compara ofertele agențiilor existente pe piață astfel încât să găsească prețurile cele mai avantajoase. 

„Dacă în 2019, doar în jur de 19% dintre rezervări se făceau online, astăzi cifra se ridică la 65%”, spune Illia, CEO Boatscribe. „În acest context, existența unei meta-soluții pentru industria iahtingului e esențială – clientul nu mai e nevoit să piardă ore în șir căutând cele mai bune oferte printre zeci de website-uri. Ne ajută și faptul că avem o rețea puternică. Cu noi, partenerii noștri au deja un canal de lead generation, deci în cazul în care apare vreun competitor vor fi destul de sceptici – e dificil să descarci încă o bază de date și să faci mentenanța pentru încă o platformă.” 

Platforma depinde 100% de modelul de scraping bazat pe inteligență artificială dezvoltat de cei doi colegi. Acest lucru îi ajută să identifice ambarcațiunile prezente pe mai multe website-uri sub nume diferite sau cu particularități distincte în momentul în care colectează datele, astfel încât să le ofere clienților rezultate precise și avantajoase. 

Chiar dacă nu generează venit în acest moment, Boatscribe ține pitch după pitch: după Spotlight urmează Future Travel Summit, în Barcelona, în luna noiembrie, unde se numără printre cei 10 participanți care își vor prezenta soluțiile pe scenă. 

Întrebat care ar fi un milestone major pe care, dacă ar fi posibil, și-ar dori să-l atingă chiar mâine, Illia a povestit o întâmplare de acum 2 ani, din Berlin. Ajuns în Germania ca să-și prezinte ideea în fața vice-președintelui Kayak.com, feedbackul a fost simplu: odată ce îi va arăta cifre concrete, nu va încerca să creeze ceva asemănător, ci va fi dispus să-i cumpere. Illia așteaptă, deci, să-i poată oferi aceste cifre ca să vândă către unul dintre cei mai mari jucători din industrie: 

„Nu m-au interesat niciodată acțiunile”, declară Illia. „Îmi pasă doar de dezvoltarea produsului și de creștere. Cu susținerea unei astfel de companii vom putea ieși din nișa asta a meta-căutărilor pentru iahting și să ajungem în industria meta-căutării de închirieri de automobile, de zboruri, hoteluri ș.a.m.d. Atunci vom crește exponențial și asta e tot ce contează.” 

MOOD – aplicația care-ți aduce viața de noapte în palmă 

Viața de noapte tocmai a devenit și mai plină de culoare! Grecii de la MOOD – Music of our Desire propun o aplicație de mobil care îți pune în palmă cele mai fresh evenimente și cele mai noi apariții ale artiștilor tăi preferați. Fie că ești un împătimit al rockului, al trap-ului, punkului sau muzicii techno, MOOD va fi locul de întâlnire al tuturor celor care vor să știe precis unde pot să petreacă timp de calitate. Fondat  în Grecia, unde are deja peste 200.000 de utilizatori, startupul a traversat granițele și a prins recent rădăcini și în Amsterdam. Chiar în perioada conferinței a avut loc și lansarea în România a aplicației, care funcționează momentan doar în București. 

Cu o interfață modernă și intuitivă, aplicația îți configurează profilul în funcție de preferințele muzicale și folosește AI-ul pentru a-ți oferi recomandări personalizate. Tot aici poți descoperi profilul artiștilor și cele mai cool locații din oraș. În curând îți vei putea sincroniza contul de Spotify cu cel de MOOD astfel încât să nu ratezi niciun concert și vei putea, de asemenea, să-ți achiziționezi bilete la evenimentele preferate prin aplicație, prin parteneriatele pe care echipa dorește să le încheie cu platformele locale de ticketing, cum ar fi, spre exemplu, IaBilet. 

Elias Iliopoulos, Head of Expansion la MOOD, e de părere că atât problema, cât și nevoia din spatele aplicației sunt cât se poate reale: „Oamenii au la dispoziție Google, dar nu-și dau seama după toți acești ani de căutări cât de greu e cu adevărat să găsești evenimentele potrivite până când nu găsesc o soluție mai ușoară. Din punct de vedere al competiției, e momentul potrivit pentru o astfel de soluție, la fel și din punct de vedere al tehnologiei.” 

Ca principiu de funcționare, MOOD își ia banii din promovarea evenimentelor și a locațiilor. O altă sursă de venit este comisionul pe care echipa și-l ia de la platformele de ticketing cu care a încheiat parteneriate. În România, achiziția de bilete prin MOOD va fi disponibilă imediat ce va exista o bază de utilizatori suficient de solidă încât companii precum AmBilet sau IaBilet să își unească forțele cu startupul grecesc. În viitorul apropiat, un pas important pentru echipa MOOD este să ajungă la Product-Market Fit, dorința lor fiind ca aplicația să devină esențială în viața de zi cu zi a oamenilor și să aibă impact. 

Întrebat de ce a ales tocmai România dintre toate țările europene, Elias a povestit prin câte versiuni au trecut cu aplicația și cum planul de a se extinde în Olanda de dragul scenei de muzică electronică a fost un pic naiv la momentul respectiv:

„Acum că suntem mai maturi și știm la ce să ne uităm din perspectivă de business, România e o destinație logică pentru noi, fiindcă avem mulți prieteni aici și a avea o rețea puternică pe care să te poți baza de la bun început e un lucru foarte important. În plus, e aproape de Grecia și eficientă din punct de vedere al costurilor, spre deosebire de Olanda, unde peisajul e mai competitiv și promovarea – mai scumpă.” 

My Motorhome – soluția completă de administrare a „caselor” pe patru roți 

Angel Cerchia este nomad digital și un împătimit al autorulotelor. Conduce un astfel de vehicul căruia i-a adus de unul singur modificări substanțiale pentru a-și asigura confortul: module de securitate care-l ajută să-și monitorizeze „casa pe roți” chiar și de la 1 km distanță, module smart pentru încălzire, dar și alte automatizări, spre exemplu pentru schimburile de apă. 

Product developer pasionat de tehnologie, Angel a mai avut patru startupuri din care a făcut exit, unul dintre ele fiind Kolecto. Și-a făcut propria echipă de developeri în ChatGPT (GPT-uri specifice, fiecare cu rolul lui – front-end developer, back-end developer etc.) pe care i-a și botezat și alături de care se pregătește să ia cu asalt piața soluțiilor de monitorizare și întreținere a autorulotelor. 

Potrivit estimărilor lui, la momentul actual există peste 4 milioane de autorulote în Europa, iar piața este una cu potențial, înregistrând o creștere anuală de 5-10% de la finalul pandemiei încoace. Vorbim însă de niște vehicule costisitoare – prețurile lor se ridică la zeci sau chiar sute de mii de dolari, așadar și industria soluțiilor de management pentru autorulote ar trebui să se dezvolte într-un ritm la fel de alert.  

Cu toate acestea, My Motorhome este singura soluție completă de pe piață, oferind un centru de management al costurilor, notificări și remindere pentru mentenanță, module smart, un hub central care să cuprindă toate documentele autorulotei și un asistent virtual bazat pe AI. 

Bazându-se pe feedbackul pozitiv primit de la utilizatorii aplicației lui gratuite – The Motorhome App, Angel a început să dezvolte module smart pe care le va integra în noua iterație, ajutându-i pe doritori să și le configureze singuri prin intermediul unor tutoriale pe YouTube. În viitor va exista opțiunea ca acestea să fie vândute și separat către acei utilizatori mai puțin tech-savvy.  

Modelul de business este unul freemium, utilizatorii beneficiind de o serie de funcționalități de bază în mod gratuit. Vor exista și abonamente avantajoase pentru firmele care închiriază autorulote astfel încât acestea să-și poată echipa vehiculele cu soluția de care au nevoie. 

Lansarea aplicației este programată pentru începutul lunii martie. Între timp, Angel își dorește să deruleze un proiect-pilot pe piața din Marea Britanie ca să-și poată da seama mai în profunzime de particularitățile publicului-țintă (Marea Britanie fiind a treia cea mai importantă piață, după Germania și Franța): 

„Voi aborda acest pilot sales-first, în sensul că vreau ca oamenii să investească cel puțin un euro pentru aplicația asta, să văd cine la cine ajunge, cine este audiența și pe ce funcționalități pune cel mai mult accent ca să pot să dezvolt cât mai mult în direcția respectivă.” – Angel Cerchia, Fondator & Product Manager My Motorhome 

HeyDo – Just say „Hey!” and we’ll do the rest 

Denis Sandu se numără printre primii utilizatori ai platformei Startarium. Era în căutare de resurse care să-i ofere un start în antreprenoriat, iar pe atunci nu existau prea multe alternative pe piață. Ne-am bucurat să aflăm că i-au fost de folos și să-l întâlnim în calitate de fondator de startup. Platforma pe care o dezvoltă – HeyDo – își propune să fie „motorul AI” al businessurilor care nu dispun de echipe specializate cu cunoștințe tehnice.  

Acesta face parte dintr-o nouă clasă de aplicații unde există foarte puțină competiție – cele mai apropiate ca principiu de funcționare sunt sistemele de content management, pentru care sunt însă necesare cunoștințe mai avansate. HeyDo e ceva mai mult de atât: este o aplicație care te ajută să contextualizezi informația pe care o ai, indiferent de sursă, oferindu-ți răspunsurile de care ai nevoie pentru decizii de business îmbunătățite.  

Mai concret, HeyDo este locul în care poți aduce laolaltă toate sursele de „informație” de care ai nevoie în procesul de luare a deciziilor – Facebook, CRM (Customer Relationship Management system), ERP (Enterprise Resource Planning software) etc. Informația este analizată cu ajutorul inteligenței artificiale, iar utilizatorii pot obține răspunsuri la întrebări specifice rolului lor. Toate informațiile rămân în siguranță pe un server privat care se poate conecta la baza de date a organizației, AI-ul nefiind antrenat global pe baza datelor diferitelor afaceri. El învață doar contextual, în funcție de datele obținute individual de la clienții HeyDo. 

HeyDo poate, spre exemplu, să vadă că au scăzut vânzările pentru un anumit produs din magazinul tău online. În mod normal, și tu poți identifica problema, însă nu poți înțelege neapărat și de ce se întâmplă asta. Pe baza datelor agregate, HeyDo poate să-ți spună că e din cauză că a scăzut traficul pe Facebook și, în egală măsură, îți poate oferi soluții concrete de rezolvare a problemei, cum ar fi o campanie de discount pentru produsele afectate. 

Mai mult – te poate ajuta să scrii articole, creându-și în background un proces extrem de elaborat: prima oară va face un keyword research ca să vadă organizația ta cum se poziționează din punct de vedere SEO și să-și daea seama dacă poate rivaliza cu ceilalți pe cuvântul-cheie dorit sau dacă trebuie să găsească unul nou. Apoi se creează conținutul, care va fi de asemenea ajustat după tonul brandului – asta pentru că HeyDo adună toate informațiile despre firma ta și află astfel cum să „vorbească” ca ea.  

Platforma se află la cea de-a doua iterație și arată complet diferit față de versiunea ei inițială. Complexitatea funcțiilor se datorează faptului că a Denis a construit HeyDo după o experiență de 2 ani cu o agenție de dezvoltare la comandă pe care a creat-o ca să ajute antreprenorii cu site-uri de prezentare de produs sau de știri. Deși site-urile erau bine executate, clienții se loveau de aceeași problemă – nu puteau să le gestioneze cu ușurință.  

Așa i-a venit ideea dezvoltării unei platforme bazate pe AI care să-i ajute pe oamenii non-tehnici să gestioneze diverse aspecte ale website-urilor fără să aibă nevoie de cunoștințe de specialitate.

„În prima zi după lansare aveam deja 30 de utilizatori”, povestește Denis. „Până la sfârșitul săptămânii am avut 300 și am oprit abonările pentru că nu aveam un plan de afaceri. Am mers la Idea Jam de la Cowork Timișoara, care era un pas pregătitor pentru Innovation Labs, apoi am trecut și prin Innovation Labs, unde am învățat cum să abordăm situația și să ne gândim la un business plan sustenabil.” 

Ca model de business, în momentul de față HeyDo e un SaaS, se plătește la nivel de companie, pe număr de utilizatori din organizație care vor să aibă acces la insighturile oferite. Actualmente, produsul se află în versiune beta, însă Denis își dorește să iasă pe piață cu un MVP până la final de Q4. La întrebarea legată de milestone-ul pe care și-ar dori să-l atingă chiar mâine, fondatorul a răspuns fără echivoc: „Să găsesc colegii potriviți, care să împărtășească o viziune similară cu a mea. Vreau să construim împreună o fundație puternică pe baza căreia să creștem sănătos.” 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail