3 provocări legate de AI, în antreprenoriatul din România

Dacă te tentează să integrezi instrumente AI în fluxul de lucru al afacerii tale, trebuie să ai în vedere o serie de provocări tehnice, etice, creative și de valoare adăugată. Roxana Voicu-Dorobanțu explică la ce trebuie să fii atent, ca antreprenor în 2024, pentru a utiliza eficient instrumentele de inteligența artificială.

În avanpremiera noului curs Startarium eXperience „A.I. pentru antreprenori” (care se lansează pe 4 iunie), am discutat live cu Roxana Voicu-Dorobanțu (profesor universitar și specialist în managementul riscului în afacerile internaționale) despre ce provocări actuale are inteligența artificială și cum ar trebui ea integrată în afaceri. Cursul acesteia poate fi accesat gratuit, pe Startarium eXperience, în perioada 4 iunie – 1 iulie.

AI-ul există de 10 ani și este integrat deja în numeroase aplicații și instrumente utilizate de consumatori. Dar discuția despre utilitatea inteligenței artificiale generative în procesele de business este una care are loc constant abia în ultimii 2 ani: ChatGPT s-a lansat în noiembrie 2022, iar de atunci au apărut Claude, Microsoft Copilot, Google Gemini, large language models (LLL) și diverse instrumente de machine learning și utilizare a datelor. Deci cursul susținut de Roxana Voicu-Dorobanțu vine la fix, pentru a oferi răspunsuri actuale legate de utilitatea AI-ului în procesele de afaceri. 

3 provocări AI, în antreprenoriat (pe care le vei regăsi în cursul Startarium eXperience):

1. De ce vorbim despre AI și antreprenori? 

Acum 5-6 ani, cuvântul la ordinea zilei era „blockchain”. Acum, la modă este AI-ul, o tehnologie care vine la pachet cu provocări de tip tehnic: pare ușor de utilizat, dar e important să învățăm să o folosim corect, să-i punem întrebările corecte. Orice om de business trebuie să înțeleagă la ce se referă, ce efecte ar putea avea în afacerea lui, ce riscuri are și dacă are sens în acest moment să apeleze la ea. „Nu e musai să folosiți AI-ul în businessul vostru”, spune Roxana. O altă provocare este legată de consumatori. Da, AI-ul generativ crește productivitatea, dar pentru că acum toate afacerile scriu texte și creează imagini via AI (care nu este suficient de dezvoltat pentru a crea mesaje perfecte), publicul-țintă este suprasaturat cu acest tip de mesaje create artificial.

2. Aspectele etice și creative ale soluțiilor AI.

Altă problemă spinoasă sunt provocările de natură morală. Drepturile de proprietate intelectuală sunt o zonă gri și extrem de dinamică. Reglementarea drepturilor de autor este făcută de instituții care acum își adaptează codurile, pentru a face față noilor tehnologii. Dacă ești un antreprenor creativ, utilizând AI-ul poți crea rapid imagini, texte și clipuri video spectaculoase, dar asemănătoare între ele și a căror calitate nu va fi una de nota 10. Dacă le cizelezi ulterior, pentru a oferi clienților tăi mesaje de calitate, unde poți folosi rezultatul și pe cine creditezi? Trebuie clarificat dacă inteligența artificială are dreptul să învețe din texte existente și dacă autorii acestora dețin sau nu dreptul de autor și asupra textelor noi, create de AI.  

În plus, valoarea adăugată prin creativitate și inovare „sunt caracteristici umane. Deocamdată, AI-ul nu le are. (...) Cred că, în mai 2024, capacitatea de gândire efectivă și de creativitate a AI-ului este aproape nulă. Sunt teste care spun nu că ar fi la nivelul unui copil de 5 ani, ci că ar fi mai degrabă la nivelul unei pisici”, spune Roxana. De exemplu, capacitatea soluțiilor AI de a genera texte care să pară naturale în română este extrem de redusă. Ce face eficient este să caute rapid în baze foarte mari de date și să obțină rezultate generând soluții existente deja (prin urmare, acestea pot fi bune sau nu).

3. Găsirea soluției AI potrivite.

Având în vedere toate cele enumerate mai sus, poate această nouă tehnologie aduce valoare adăugată oricărui antreprenor? Cum poate fi ea utilă și cu ce instrumente ar trebui să înceapă afacerile autohtone? „Unele care nu comportă costuri pentru ei”, spune Roxana: alege soluții gratuite sau probează-le mai întâi, pentru a vedea cât de mult te ajută, concret!

Pentru mai multe informații pe această temă, urmărește înregistrarea kick-off-ului în care Roxana Voicu-Dorobanțu detaliază cele 3 provocări la care trebuie să fie atent un antreprenor, în 2024, pentru a utiliza în mod inteligent AI-ul (vezi clipul video din partea de sus a paginii).

În cursul de „A.I. pentru antreprenori”, lansat pe 4 iunie, participanții vor descoperi 4 module despre cum poți cere unui astfel de instrument să te ajute (înainte și după ce ai pus bazele unei afaceri), care sunt riscurile utilizării lui și cum alegi soluțiile potrivite pentru businessul tău. Fiecare modul conține studii de caz și exemple, care te vor ajuta să înțelegi bine cum se aplică noțiunile respective în practică. La final, vei realiza un proiect despre businessul tău (pentru care vei primi feedback-ul Roxanei), vei primi un certificat de absolvire și poți beneficia de două ședințe gratuite de mentorat cu antreprenori din comunitatea Startarium.

Urmează cursul de AI pentru antreprenori

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail