Descoperă ce presupune mentoratul, cum îți folosește și cum îți formulezi un obiectiv corect în acest proces.
Pentru mulți antreprenori, experiența planificării și creșterii unei afaceri este un proces autonom de învățare - nu mulți dintre aceștia aleg educația formală pentru a dobândi cunoștințele necesare gestionării unui business. În cazul misiunii pe care ți-ai ales-o, poveștile de succes din domeniu nu reprezintă doar modele punctuale, ci și surse de inspirație - un fel de busolă antreprenorială. Iar acesta este și principiul care stă la baza proceselor de mentorat.
Ce este, concret, mentoratul în Startarium
Scopul unui astfel de proces este ca mentorul (el însuși un antreprenor cu experiență, care înțelege provocările unei afaceri la început de drum) să împărtășească din cunoștințele sale mentee-ului (antreprenorului-începător). Acesta va învăța cum să folosească mai eficient resursele de care dispune și să găsească soluțiile pentru provocările pe care le are.
Așadar, ca mentee, vei învăța din experiența celuilalt, inclusiv din greșelile acestuia. Practic, este un proces care te va ajuta să folosești anumite ”scurtături”: pentru anumite situații, nu vei începe învățarea de la zero, ci vei scuti efort, timp și energie. În egala măsură, îți vei da seama dacă ai anumite preconcepții asupra a ceea ce faci și cum să le gestionezi. În plus, din experiența noastră, pentru mulți antreprenori aflați la început de drum, experiența mentoratului le-a arătat acestora că o bună parte din problemele considerate de ei specifice sunt, în realitate, foarte comune. Iar soluțiile pentru ele, mult mai la îndemână decât ar putea părea.
Rețeta unui proces de mentorat de succes include și două ingrediente adesea trecute cu vederea de mentees, pentru că ei sunt de multe ori foarte prinși în problemele cu care se confruntă și nu mai acordă suficientă atenție procesului în sine. Este vorba de înțelegerea concretă a procesului și definirea corectă a obiectivului pe care antreprenorul și-l fixează.
Dacă și tu te gândești că ai nevoie de o astfel de experiență, ți-am pregătit câteva informații care te vor ajuta să faci primii pași.
Pasul 1: Completează un business model canvas
Acest lucru te ajută ca ideea de business să fie cât mai concretă posibil. În plus, te va provoca să ”detectezi” punctele forte și punctele slabe ale afacerii, astfel încât să ai o perspectivă completă a lucrurilor la care trebuie să mai lucrezi. Vei putea răspunde apoi la întrebări foarte importante:
- Care este nevoia/problema la care răspunde business-ul meu?
- Care este situația generală a pieței?
- Cine sunt clienții cărora mă adresez?
Pasul 2: Fixează-ți un obiectiv clar
Obiectivul cu care intri în procesul de mentorat ar trebui să fie cât mai clar posibil, astfel încât și rezultatele obținute să fie, la rândul lor, concrete. În acest punct, este util să îți pui o serie de întrebări:
- Care este cea mai mare provocare a business-ului tău?
- Care sunt cunoștințele de care ai nevoie acum?
- Cum crezi că te-ar ajuta experiența personală a unui antreprenor?
De asemenea, un obiectiv corect definit are câteva trăsături-cheie: este specific, măsurabil, accesibil (achievable), realist și încadrat într-o perioadă de timp. Pe scurt, este vorba de un obiectiv SMART:
- Specific, adică să se refere la o îmbunătățire concretă pe care o aștepți în urma procesului de mentorat - ”Vreau să îmi îmbunătățesc modelul de business”, în loc de "vreau să discut cu cineva ideea mea de business".
- Măsurabil, adică să poată fi cuantificat și urmărit în timpul procesului - spre exemplu, atunci când îți dorești să dezvolți trei posibile scenarii de creștere a business-ului tău.
- Accesibil, adică să te gândești la ceea ce presupune el: este un obiectiv de atins prin intermediul expertizei altcuiva? Ce experiență ar trebui să aibă de fapt mentorul respectiv pentru a putea să aibă un input relevant în situația cu care te confrunți?
- Realist - cât de realist crezi că este ca atingerea obiectivului să fie facilitată de mentor? Cu alte cuvinte, este un obiectiv realist pentru un proces de mentorat sau ține mai degrabă de altă arie de competențe?
- Încadrat într-o perioadă de timp - adică procesul de mentorat se va desfășura într-o perioadă de timp determinată, cu o frecvență agreată împreună cu mentorul (de exemplu, vă puteți vedea timp de 3 luni, de două ori pe lună).
În același timp, acest pas te va ajuta și să determini dacă ai nevoie de mentorat, consultanță sau coaching.
Pasul 3: Clarifică-ți așteptările
Mentoratul te poate ajuta să găsești răspunsurile potrivite pentru dilemele cu care se confruntă un business la început - procesul ghidează și îmbogățește cunoștințele, dar nu poate ”rezolva” automat situațiile dificile, iar mentorul nu va aplica în locul tău soluțiile.
Concret, dacă afacerea ta se află în punctul în care are nevoie de finanțare, mentorul îți va povesti ce a făcut el însuși când business-ul avea nevoie de bani, ce factori a luat în considerare, ce rezultate a avut și, dacă pus în prezent în fața unei situații similare, ar mai proceda la fel. Mentorul nu va fi cel care va oferi finanțarea de care ai nevoie și nici nu va căuta investitori în locul tău.
Sau, dacă obiectivul tău este acela de a-ți extinde business-ul pe piețe internaționale, la finalul procesului de mentorat nu o să îți extinzi propriu zis business-ul, dar vei fi mai aproape de acest obiectiv.
În schimb, mentorul te ajută să:
- Te pregătești pentru setarea unui obiectiv de business: vei înțelege care sunt cerințele unui proces de extindere, de exemplu care sunt resursele de care dispui și care sunt obstacolele pe care le poți întâlni pe parcurs. Știind toate aceste lucruri, vei putea să treci la nivelul următor și să îți setezi un obiectiv de business, pentru că ai know how-ul antreprenorului care a trecut deja prin asta.
- Găsești rezolvarea unor situații problematice. El îți va împărtăși soluțiile aplicate de el/ea în momente similare sau care ar fi soluția aleasă dacă s-ar găsi în locul tău.
- Identifici care sunt blocajele cu care se confruntă orice antreprenor aflat la început de drum. Indiferent de tipologia business-ului, există o serie de tipare sau conflicte care apar foarte des în primii ani de business.
Urmărind acești pași, te vei asigura că vei valorifica la maximul timpul petrecut cu mentorul tău și că vei putea evalua apoi în ce măsură ți-ai atins obiectivul, pentru că vei porni de la repere clare. Dacă te-ai hotărât că este timpul să începi un proces de mentorat, te invităm să accesezi secțiunea dedicată acestuia și să ne dai de știre despre afacerea ta și despre obiectivele sale. Iar dacă vrei să afli cum arată un proces de mentorat în cadrul Startarium, poți citi despre experiența Elenei și a lui Alexandru.