Ce sunt NFT-urile?

În esență, o NFT este un obiect digital de colecție care are valoare atât ca criptomonedă, cât și ca piesă de artă sau de cultură. NFT-urile sunt privite ca o investiție care păstrează valoarea în același mod în care este privită arta. Dar cum se face acest lucru?

Să începem cu o definiție a expresiei. NFT reprezintă un token nefungibil, care este un fel de criptomonedă similară cu Bitcoin și Ethereum. Cu toate acestea, spre deosebire de o monedă normală din rețeaua Bitcoin, un NFT este unică și nu poate fi schimbată cu alte NFT-uri (prin urmare, non-fungibilă).  

Deci, ce deosebește un NFT de o criptomonedă standard? Fișierul conține date suplimentare, ceea ce îl ridică deasupra banilor simpli și îi permite să fie folosit pentru, ei bine, orice. NFT-urile vin într-o varietate de forme și dimensiuni, dar pot fi o operă de artă digitală sau un fișier muzical - orice lucru unic care poate fi salvat digital și considerat valoros. În esență, ele sunt similare cu orice alt obiect de colecție tangibil, cu excepția faptului că, în loc de o pictură în ulei pe pânză pe care să o expui pe perete, primești un fișier JPG.  

NFT-urile sunt stocate pe un blockchain, care este un registru public descentralizat care ține evidența tranzacțiilor. Majoritatea oamenilor sunt familiarizați cu blockchain ca fiind tehnologia de bază care permite existența criptomonedelor. NFT-urile sunt cel mai adesea păstrate pe blockchain-ul Ethereum, deși pot fi stocate și pe alte blockchains (Binance Smart Chain, Flow by Dapper Labs, Tron, Tezos, Cosmos, EOS, WAX, Polkadot).  

Un NFT este alcătuit din obiecte digitale care reprezintă atât obiecte tangibile, cât și obiecte eterice, cum ar fi:  

  • Artă  
  • GIF-uri  
  • Videoclipuri și știri sportive  
  • Colecții  
  • Avataruri virtuale și skin-uri de jocuri video  
  • Adidași de designer  
  • Muzică  

Chiar și tweet-urile sunt luate în considerare. Jack Dorsey, co-fondator al Twitter, și-a vândut primul tweet ca NFT pentru peste 2,9 milioane de dolari.  

NFT sunt, în esență, versiuni digitale ale unor artefacte de colecție tangibile. Prin urmare, în loc să primească o pictură în ulei reală pe care să o pună pe perete, clientul primește un fișier digital.  

Aceștia obțin, de asemenea, drepturi exclusive asupra proprietății. Este adevărat: NFT-urile nu pot avea decât un singur proprietar la un moment dat. Deoarece NFT-urile includ date unice, este simplu să se verifice proprietatea și să se transfere jetoane între proprietari. De asemenea, acestea pot fi utilizate pentru a păstra anumite informații de către proprietar sau autor. Artiștii, de exemplu, își pot semna lucrările prin introducerea semnăturii lor în metadatele unui NFT.  

NFT-urile au, fără îndoială, un moment de glorie, artiștii, jucătorii și comercianții din toate domeniile contribuind la această tendință. De fapt, se pare că un nou participant intră pe piața NFT în fiecare zi.  

Intrarea în lumea NFT le oferă artiștilor un nou domeniu și un nou format în care să producă și să împărtășească arta, precum și o nouă oportunitate pentru fanii lor de a le susține munca. Artiștii pot oferi publicului o varietate de metode de a achiziționa artă și de a genera bani, piesele variind de la GIF-uri simple, rapid de creat, până la capodopere mai elaborate.  

Producția de NFT necesită o cantitate masivă de energie. Atât de multă energie încât mulți oponenți sunt îngrijorați de potențialele daune aduse mediului înconjurător de această nebunie. O operă de artă supranumită "Coronavirus" a cheltuit un număr uimitor de 192 kWh pentru dezvoltarea sa, potrivit CryptoArt.wtf, un site creat pentru a cuantifica amprenta de carbon a NFT-urilor (care nu este disponibil în prezent). Aceasta este echivalentul consumului de energie pe două săptămâni al unui rezident al Uniunii Europene. Dar, trebuie să fie o bucată excepțional de mare. Nu, un simplu GIF poate echivala cu aceeași cantitate de consum. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail