10 idei & recomandări pentru digital marketing în 2021

10 idei la îndemână ca să începi sau să accelerezi eforturile de marketing când ești antreprenor - atât la nivel de strategie, cât și de execuție. Studii de caz, bune practici, recomandări de tools și Q&A. Cu Dan Toma, Digital Marketing Director Zitec și Aneta Pleșa, Agency Partner Manager Google România.

Una dintre rezoluțiile tale de business pentru 2021 ar trebui să includă  și optimizările corecte pentru strategia de digital marekting. Mai jos găsești câteva idei utile pe care să le aplici în afacerea ta, extrase din discuția cu Dan Toma, Digital Marketing Director Zitec și Aneta Pleșa, Agency Partner Manager Google România.

1. Optimizează-ți site-ul

Site-ul! Site-ul este cel mai important asset pe care îl poate avea un business în mediul online și trebuie optimizat având în minte trei lucruri: viteza de încărcare, funcționalitate și design. 

  • Dacă îmbunătățești viteza de încărcare a site-ului cu 0.1 secunde, îți poți îmbunătăți rata de conversie cu până la 8%. Poți folosi acest tool ca să îți testezi viteza de încărcare a site-ului. Vei primi un raport legat de site, dar și câteva recomandări pentru a îmbunătăți viteza. 
  • În prezent, procentul de utilizatori care accesează site-uri de pe mobil este de aproape 80% - 85%, tocmai de aceea este indicat ca site-ul tău să fie și “mobile friendly” (dacă nu chiar, mobile-first), pe lângă versiunea clasică de desktop. 
  • Ai nevoie de un design prietenos și fără mulți pași greoi și complicați în site. Cu cât navigarea utilizatorului pe site-ul tău este mai ușoară, simplu de urmărit și intuitivă, cu atât aceasta va aduce rate de conversii mai bune - mai exact, îți va transforma vizitatorii în clienți. 

2. Acordă atenție prezenței tale în social media

Majoritatea antreprenorilor se concentrează pe una, două platforme mari de Social Media unde observă acea prezență a audienței pe care o caută. Este recomandat însă să mergi cu afacerea pe cât mai multe platforme, fie ele pentru business-uri B2B sau B2C, chiar dacă nu sunt atât de nișate pe segmentul de clienți căutați de tine.

Ce mai este indicat, indiferent pe ce platformă ești prezent, este să te asiguri că există disponibile date de contact direct: adresa site-ului, o adresă de e-mail, un număr de telefon etc. Așa, oriunde te-ar fi găsit, clienții te pot contacta sau pot ajunge pe site-ul tău cu ușurință.

E important să fii prezent constant în social media, să fii mereu în prospectare, pentru ca posibilii clienți să te găsească mult mai ușor. Prin acest gen de “awareness” vei reuși să ajungi mai ușor la audiența pe care ți-o dorești. Apoi, prin prospectare, îi vei ajutasă ia în considerare și afacerea ta atunci când decid să cumpere, iar în final vei ajunge să convertești această intenție în acțiune - mai exact, în vânzare. 

3. Folosește-te de instrumentele pe care le ai la dispoziție

  • Canalul de Youtube. Acesta poate fi folosit atât pentru a-ți promova business-ul prin ad-uri plătite, dar și ca ”anexă”, ca un asset secundar al serviciului/produsului tău. Youtube a început să fie folosit foarte mult ca instrument pentru research (nu doar pentru entertainment). De aceea, atunci când un client este în căutare de un produs/serviciu, e foarte probabil să ajungă și pe  Youtube să caute despre el și așa ar putea da de afacerea ta. 

Un studiu făcut de Google pentru trendurile de cumpărare din 2019 a arătat că aproximativ 82% din cumpărători caută întâi recenzii, video-uri și studiază păreri online înainte de a cumpăra un produs.

Poți face inclusiv  trimiteri din diferite secțiuni de întrebări sau ajutor către canalul de Youtube - spre exemplu, poți să ”traduci”secțiunea de întrebări frecvente / suport clienți în filmulețe. O altă opțiune este  să adresezi diverse întrebări prin  conținutul video pe care îl postezi pe Youtube pentru vizitatorii curioși.            

Youtube este și un  instrument care îți poate amplifica o campanie de Search - atunci când un vizitator nu ajunge dintr-o căutare pe Google pe site-ul tău, poți rula un Youtube Ad pentru a-l face atent și a-l aduce pe viitor pe site-ul tău.                                                                               

  • Contul tău de Google My Business. Dacă vorbim de targetare geografică, posibilii clienți au posibilitatea să vadă atunci când caută pe Google o afacere , pe lângă site, și alte detalii despre acesta: adresă, servicii oferite, ora de deschidere etc., toate într-un singur loc.

Pe lângă utilitatea impresionantă a  acestui mic detaliu la o simplă căutare în Google, el poate fi și un prim punct de contact cu experiențele altor clienți mulțumițim care au lăsat review-uri.  

  • Google Trends. Aceasta este un tool gratuit prin care poți vedea ce subiecte caută oamenii în legătură cu domeniul tău de activitate și cum evoluează interesul pentru acesta. . Poți vedea inclusiv în ce intervale orare se caută cel mai mult un anumit lucru/produs prin cuvintele cheie folosite. 

Fun fact: în general, cele mai dorite și productive campanii sunt cele pe search, pentru că sunt cele care îți arată ce anume se caută în prezent și care sunt de fapt nevoile consumatorilor. 

4. Creează conținut în jurul afacerii tale - Content Marketing

În prezent, cele mai folosite tipuri de conținut (și de altfel și cele care cresc cel mai rapid)sunt conținutul video și audio (ex: tipul de conținut video tip portret de pe TikTok, podcasts, Clubhouse etc.).

Chiar dacă nu te raportezi la aceste două tipuri de conținut și mergi pe clasicul text, ține minte că orice ai promova, trebuie neapărat să fie ceva folositor pentru potențialii clienți sau să meargă în zona de entertainment, astfel încât ei  să se apropie de brand-ul tău. 


5. Umanizează-ți brand-ul

Plecând de la premisa că “oamenii cumpără de la oameni”, este important să aduci oamenii mai aproape de tine și de afacerea ta. Poți face asta printr-o secțiune dedicată în site unde să treci câteva detalii despre business și echipă, unde poți adăuga și poze sau videoclipuri despre cine ești tu ca organizație, ce valori ai, cine este echipa ta și ce anume construiți împreună. 

Toate acestea contribuie și la încrederea pe care o dezvoltă un client în produsul/serviciul tău. Conform unui studiu Google, mai mult de jumătate din cumpărători renunță în ultim moment să cumpere un produs/serviciu pe motiv că nu au avut încredere completă în alegerea făcută, și implicit, în brandul respectiv.

6. Oferă transparență și claritate 

E important să transmiți clar ce anume oferi și ce anume aștepți de la utilizatorul care intră pe site-ul tău, fie că vorbim de completarea unui câmp cu o adresă de e-mail pentru abonarea  la un newsletter, fie că e vorba de  a te înregistra cu adresa de e-mail pentru a beneficia de o promoție.

Contează foarte mult să vorbești sincer, concis și transparent cu utilizatorul tău, într-un limbaj cât mai simplu, oferindu-i o experiență cât mai plăcută pe site.n final, acest lucru îți poate aduce și o rată de conversie foarte bună.

7. Măsoară, măsoară, măsoară. Ce instrumente poți folosi

Ca să măsori impactul acțiunilor tale, dar și ca să înțelegi cine sunt utilizatorii tăi (interese, demografice etc) ai nevoie de analize diverse. Așa, vei putea să îți setezi grupele de audiență cele mai interesate de produsul/serviciul tău, iar apoi să rulezi campanii de Google Ads, Google Search etc.

Un tool la îndemână care poate genera acestea rapoarte și analize este Google Analytics. Dacă nu ai Google Analytics funcțional pe site (cu codurile specifice de monitorizare instalate), atunci bugetele investite în campanii nu sunt atât de eficiente, pentru că nu îți permit să optimizezi și să scalezi. Prin tot felul de analize și funnel-ul de conversie poți afla care sunt acele minusuri pe care site-ul tău le are și ce ai putea îmbunătăți. 

8. Verifică dacă Influencer Marketing este o opțiune pentru tine

Influencer Marketing este un tip de promovare care crește exponențial în ultima perioadă. În primă fază, te poți folosi de persoanele cunoscute sau apropiate, inclusiv parteneri de business complementari cu afacerea ta,  pentru a obține expunere din partea lor și a face cu unii dintre ei un fel de “cross-promo”. 

Dacă vrei să mergi pe zona de influencer marketing, vizează acei microinfluenceri care au o audiență mai mică. De ce să faci asta? Pentru că în general ei au  urmăritori autentici. De asemenea, îți pot oferi informații de calitate, relevante și la fel de autentice vis-a-vis de un business. Diferența față de influencerii cu foarte mulți urmăritori este aceea că de cele mai multe ori aceștia sunt plătiți de mai multe companii pentru a le promova produsele/serviciile, iar percepția ajunge să fie aceea că părerile lor nu sunt mereu oneste și transparente. 

Dacă nu ai suficient conținut sau resurse cât să mergi pe Youtube, atunci poate opțiunea de Influencer Marketing ar fi mai potrivită pentru business-ul tău. Un influencer poate să fie mult mai aproape de categoria de clienți pe care tu o cauți și la care vrei să ajungi, iar prin intermediul lui poți reuși să comunici mai ușor despre afacerea ta  

9. Ia în considerare opțiunea de a încerca marketingul afiliat

Marketing-ul afiliat este recomandat de specialiștii în marketing ca un “safe-bet” (un pariu sigur), pentru că  îți oferă o mai mare posibilitate de expunere, iar tu plătești doar pentru utilizatorii care au ajuns pe site-ul tău și au încheiat o tranzacție sau doar pentru cei care au ajuns pe site și au completat un formular relevant pentru tine (de ex. abonare la newsletter). 

Spre deosebire de campaniile de PPC (pay per click), în afiliere, dacă partenerul ales nu construiește o campanie eficientă de marketing, bugetul tău nu va fi afectat, pe când în campaniile de PPC trebuie să plătești pentru campania respectivă, chiar dacă nu ți-a adus lead-uri relevante. 

10. Planifică-ți eficient strategia de promovare dacă ai un startup 

Oricât de mult conținut de calitate ai genera, vei ajunge la un moment dat doar la un potențial limitat de clienți. Dacă vrei să faci cunoscut într-adevăr un produs sau serviciu, trebuie să investești în reclame plătite pentru a-l promova în mediul digital. Poți face asta prin Google Search sau/și Facebook Ads, două platforme general valabile pentru majoritatea industriilor. 

Promovarea plătită este cu atât mai importantă cu cât afacerea este cu precădere în online, spre deosebire de cele care se axează mai mult pe offline și care au în gestiune și alte costuri de administrare (de spațiu, chirii etc.) 

Pentru un start-up, investiția în promovare va fi, într-adevăr, mai mare la început, însă odată ce clienții ajung pe site-ul tău și ajungi să-i convertești, va fi mai apoi mult mai ușor să comunici cu ei: prin e-mail marketing, retargeting.  În timp, costurile vor scădea, însă Return of Investment (ROI) va crește.   

În loc de încheiere

Înainte de a-ți crește expunerea în mediul online, este important să realizezi că în marketing nu poți avea rezultate foarte bune imediate, on the spot, ci trebuie să fii constant și perseverent. Dacă acționezi cu încredere și investești constant în a te îmbunătăți, poți avea rezultatele pe care ți le dorești.
 

Urmărește înregistrarea webinarului

Cum să construiești o prezență digitală consistentă și constantă în 2021, ce ai de optimizat și care sunt elementele cărora merită să le acorzi atenție - despre toate am discutat în webinarul de pe 11 februarie. 

PDF

Prezentare

Dan Toma, Zitec

PDF

Prezentare

Aneta Pleșa, Google România

Alte resurse recomandate:

Agenda webinarului:

  • 10 idei la îndemână ca să începi sau să accelerezi eforturile de marketing când ești antreprenor (atât la nivel de strategie, cât și de execuție)
  • Ce instrumente concrete poți folosi pentru eforturile tale de marketing digital  
  • Sesiune de Q&A 

Despre speakeri 

Dan Toma, Digital Marketing Director Zitec - are peste 10 ani experiență în marketingul digital, și este specializat pe strategie, performance marketing, traditional & programmatic media, precum și date și analize. În portofoliul său se numără colaborări cu peste 100 de clienți din industrii precum: Automotive, Finanțe / Bănci, E-Commerce, Farma, Telecom, FMCG, Electro dar si start-up-uri pentru care a gestionat bugete de peste 30 de milioane de euro. În prezent, Dan conduce o echipă de peste 15 specialiști certificați Google AdWords şi Google Analytics în cadrul Zitec; și predă cursuri de digital marketing pentru studenții The Entrepreneurship Academy.

Aneta Pleșa, Agency Partner Manager Google România. Aneta are peste opt ani experiență în digital marketing. A lucrat în agenție și de trei ani este Agency Partner Manager la Google. Este consultant pentru multe campanii digitale ale celor mai mari branduri din Romania și lucrează împreună cu agențiile media și de creație. Petrece mult timp analizând datele Google pentru a veni cu insight-uri proaspete despre comportamentul în online.

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail