Mai ai un loc în board?

Guvernanța companiei este de multe ori trecută cu vederea în organizațiile românești. Acest subiect ar trebui să te preocupe pentru că poate influența investițiile pe care le dorești și strategiile de creștere a afacerii. Află cum din materialul următor, semnat de Sergiu Neguț, Business Angel și co-fondator FintechOS.

Dacă e un lucru ignorat cu desăvârșire în organizațiile românești, e cel mai adesea guvernanța corporatistă. Să ne înțelegem, sigur că avem așa ceva, când primim vreun "regulament" extern, de fond de investiții sau de multinațională care impune regulile. Altfel, starea națiunii rămâne la întâlnirile ad-hoc. Care e treaba cu board-ul? Vorbim de consiliu de administrație, de directorii din firmă, de advisori externi, de adunarea acționarilor? Aveți un board în companie? Ce fel? Cu ce se ocupă? Cât de des se ține? Ce decizii se iau acolo? Pe ce teme apar neînțelegerile? E funcțional sau nu? Am nevoie de advisori externi în board sau nu?

Pentru o înțelegere mai clară, să ne uităm cum funcționează de fapt organizațiile și o să vedem cum, mai bine sau mai rău, mai formal sau mai informal, ne întâlnim cu trei tipuri de boarduri: Executive Board (Masa acțiunii) – unde se iau deciziile de lucru, Board of Directors (Masa întrebărilor) – unde se iau deciziile strategice, Board of Owners (Masa miracolelor) – unde se fac jocurile.

Executive Board – Este format din șefii cu atribuții executive în organizație, sunt pe statul de plată, au responsabilități clare și se întâlnesc cel mai des, pentru a sincroniza task-urile pe care le îndeplinesc operațional. Aproape toate organizațiile au un board executiv, Consiliu Director, Comitet Executiv, managerii de la ședința de luni sau cum s-or mai numi. Sunt 4-10 oameni care se întâlnesc săptămânal, se ceartă și se împacă pe chestiuni operaționale, de bani și de oameni. În companiile autoritare (și e aproape mereu cazul companiilor antreprenoriale aflate la început de drum), dacă șeful lipsește, ședința nu se ține sau e un fiasco. Mai rău, multe companii antreprenoriale nu țin tipul ăsta de ședință, pentru că oricum deciziile le ia șeful.

Board-ul de Directori – Este consiliul de administrație pentru companii structurate sau de fapt un Board of Advisors pentru companii antreprenoriale. Cei 5-9 participanți se întâlnesc de 6-12 ori pe an, cuprind reprezentanți ai acționarilor cu pachet de control, posibil 1-2 experți independenți, la care se adaugă CEO-ul organizației și alți 1-2 CxO. Buna funcționare a acestui board este cea care face cu adevărat diferența între buna și reaua funcționare a unor companii, pentru că la acest nivel se pun întrebările esențiale, se aprobă planurile strategice anuale și bugetele de lucru. Adesea, pentru că nu văd un rol explicit, companiile (mai ales cele antreprenoriale) amână sau evită înființarea unui astfel de board. Consecințele sunt preluarea atribuțiilor lui fie la nivelul de Board Executiv, fie la nivelul de Board of Owners. În ambele cazuri nu se mai asigură ciclul sănătos prin care, la fiecare 1-2 luni, managementul iese din operațional și se ridică la nivel strategic.

Board-ul Proprietarilor este cel mai interesant tocmai pentru că este cel mai adesea un board informal, care ia deciziile cele mai radicale, și nu este același lucru cu AGA. Să ne gândim la deciziile mari cum ar fi listarea acțiunilor unei companii, vânzarea pachetului de control, inițierea unui proces major de fuziuni și achiziții. Cine este Board of Owners pentru o companie antreprenorială? Acei câțiva proprietari care controlează compania.

În acțiunile operaționale, de strategie și viziune ale celor trei tipuri de board se face destinul unei companii. Tot aici se distrug companii prin jocuri de putere, de interese, deviații etice, nealinierea intereselor sau simplă incompetență. Vă provoc să studiați cine îndeplinește rolul fiecărui tip de board din cele de mai sus în compania dumneavoastră. Care sunt zonele rămase descoperite, care sunt zonele toxice și care ar putea fi erorile predictibile. Apoi să încercați să imaginați o structură care să funcționeze mai bine, mai sigur, mai agil, mai strategic, mai inovator. Nu este greu, iar rezultatele nu vor întârzia să apară.


SERGIU NEGUȚ - Business Angel cu investiții în afaceri locale precum frufru, 2parale, Softelligence sau Intermedicas. Este de asemenea mentor și Chairman of the Board pentru echipele din programul de incubare al Startarium.

Opinie publicată în revista Biz nr. 316. Autor: Sergiu Neguț, mentor și Chairman of the Board pentru echipele din programul de incubare Startarium.Inc.

Startarium

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail