Ce este teoria Triple Bottom Line

Obiectivul general al unei strategii de afaceri durabile este acela de a avea un impact pozitiv asupra mediului, societății sau asupra ambelor aspecte, aducând în același timp beneficii acționarilor. Liderii de afaceri realizează din ce în ce mai mult puterea strategiilor de afaceri durabile nu numai pentru a aborda cele mai presante provocări ale lumii, ci și pentru a conduce la succesul firmelor lor.

Cu toate acestea, definirea a ceea ce înseamnă durabilitatea, consolidarea unor obiective clare și realizabile și formularea unei strategii pentru a atinge aceste obiective poate fi descurajantă. Un mod obișnuit de a înțelege eforturile de sustenabilitate ale unei întreprinderi este utilizarea unui concept cunoscut sub numele de "triple bottom line". 

Triple Bottom Line

Conceptul a fost explicat pentru prima dată pe larg de John Elkington în cartea sa din 1999, "Canibalii cu furculiță: The Triple Bottom Line of 21st Century Business". Este un framework care continuă să măsoare profiturile, dar măsoară și impactul organizației asupra oamenilor și a planetei. Triple Bottom Line este o modalitate de a exprima impactul și sustenabilitatea unei companii atât la nivel local, cât și la nivel global.  

Decenii mai târziu, a dat naștere la o serie de modele de afaceri responsabile, cadre și metodologii operaționale, de la rentabilitatea socială a investițiilor (SRoI) la guvernanța de mediu, socială și corporativă (ESG), dovedindu-se, de asemenea, o sursă de inspirație timpurie pentru ascensiunea economiilor circulare și de partajare.  

Din punct de vedere istoric, întreprinderile au funcționat exclusiv în funcție de rezultatele financiare. Cu toate acestea, ca urmare a teoriei și a aplicării triplei linii de rezultate, unele întreprinderi au început să realizeze legătura dintre sănătatea mediului, bunăstarea socială și succesul financiar și rezistența organizației.   

În prezent, organizațiile îl folosesc pentru a obține o perspectivă precisă și completă a operațiunilor și a relațiilor lor cu mediul, comunitatea și economia. Corporațiile certificate B ajută la realizarea conceptului de triplu rezultat final. Corporațiile B sunt un tip relativ nou de întreprinderi, cărora li se cere din punct de vedere legal să ia în considerare impactul asupra tuturor părților interesate, inclusiv asupra angajaților, clienților, furnizorilor, comunității și mediului. Misiunea lor este de a deveni o comunitate de lideri care să conducă o mișcare globală de oameni care folosesc afacerile ca pe o forță a binelui.  

Teoria triplului rezultat final extinde indicatorii de succes în afaceri pentru a include contribuțiile la sănătatea mediului, bunăstarea socială și o economie echitabilă. Aceste categorii de rezultate finale sunt adesea denumite cele trei "P": oameni, planetă și profit (people, planet, profit). 

Iată câteva informații rapide privind Triple Bottom Line:  

  • Triple Bottom Line este un cadru de transformare pentru întreprinderi și alte organizații, care le ajută să se îndrepte către un viitor regenerator și mai durabil.  

  • Instrumentele din cadrul său ajută la măsurarea, evaluarea comparativă, stabilirea obiectivelor, îmbunătățirea și, în cele din urmă, evoluția către sisteme și modele mai durabile.  

  • Triple Bottom Line ilustrează faptul că, dacă o organizație se concentrează doar pe profit - ignorând oamenii și planeta - nu poate lua în considerare costul total al activității sale și, prin urmare, nu va avea succes pe termen lung.  

Deși există trei categorii care alcătuiesc teoria Triple Bottom Line, este important să ne amintim că fiecare categorie nu este izolată. Prin prisma teoriei sistemelor, oamenii, planeta și profitul sunt toate interconectate.  

Oameni (capital social)  

Conceptul de "oameni" din Triple Bottom Line se referă la impactul pe care o întreprindere îl are asupra oamenilor din cadrul acesteia (angajații) și asupra celor din afara ei (comunitatea). Practicile tale de afaceri ar trebui să aibă în vedere bunăstarea și să fie în beneficiul oamenilor în care își desfășoară activitatea. Toate interesele părților interesate sunt interdependente prin intermediul salariilor echitabile, al practicilor de comerț echitabil, al mediilor de lucru sigure, al ratelor de retenție, al standardelor etice, al angajărilor locale, al aprovizionării locale, al participării locale, al contribuțiilor caritabile locale și al contribuțiilor la standardele de viață ale comunității.  

Planeta (capital natural)  

"Planeta" din TBL se referă la aspectele legate de mediu. Nu trebuie să fiți o afacere "verde" pentru a practica acțiuni bune pentru mediu. Antreprenorii pot îmbunătăți ordinea naturală și pot minimiza impactul lor asupra mediului într-o mare varietate de moduri care nu sunt doar rentabile, ci și ușor de implementat și adoptat. De la eforturi mici, cum ar fi: gestionarea consumului de energie, utilizarea de materiale ecologice, "reciclarea, reducerea, reutilizarea"; utilizarea de materiale post-consum, gestionarea consumului de apă, reducerea la minimum a cantității de deșeuri la groapa de gunoi, până la eforturi mai substanțiale, cum ar fi: reducerea deșeurilor provenite din ambalaje și determinarea costului de mediu real al producției, de la recoltarea materiilor prime până la eliminarea de către utilizatorul final, antreprenorii pot face diferența și își pot influența lanțul de aprovizionare să facă același lucru. Compromisul poate fi adesea găsit undeva la mijloc, cu puțină creativitate.  

Profit (capital)  

"Profitul" din TBL se referă la valoarea economică creată de întreprinderea ta și de care se bucură societatea gazdă. Acesta reprezintă veniturile și cheltuielile tale, impozitele, factorii de climă de afaceri, factorii de ocupare a forței de muncă și de diversitate a întreprinderilor, precum și impactul economic pe care afacerea ta îl are asupra societății. Nu se referă doar la profitul intern realizat de o întreprindere.  

Afacerea ta contează și afectează comunitatea în care îți desfășori activitatea. Nu te gândi că doar pentru că ești o afacere mică sau un antreprenor. filosofiile, metodologiile și practicile TBL nu se aplică sau nu te afectează. Pot fi adaptate și executate în cadrul operațiunilor mai mici. Fiecare pas pe care îl faci pentru a încorpora o schimbare către TBL este o mică contribuție la un loc mai bun, în care beneficiem cu toții.  

Este Triple Bottom line pentru tine?  

Triple Bottom Line este, în esență, un sistem de raportare. În sine, acesta nu îmbunătățește impactul companiei asupra oamenilor sau asupra mediului, așa cum nu ar afecta profiturile nici acțiunea de a produce un set de conturi de gestiune.  

Cu toate acestea, ea poate fi utilizată pentru a determina îmbunătățiri în modul în care o organizație are impact asupra oamenilor și a mediului, ajutându-i pe antreprenori să se concentreze asupra a ceea ce trebuie să facă pentru a îmbunătăți toate rezultatele și pentru a menține această activitate pe primul loc în agendele lor.   

Deși puteți considera sau nu că Triple Bottom Line este adecvat pentru proiectul tău, este logic să recunoașteți modul în care se schimbă locul de muncă și să te gândești dacă trebuie să adaptezi abordarea activității pentru a reflecta acest lucru.  

Dacă te decizi să explorezi acest concept mai departe, începi prin a cerceta ce fac alți antreprenori și întreprinderi consacrate pentru a face schimbări pozitive. Dacă te uiți la pașii pe care aceștia i-au făcut, vei economisi timp pentru a te gândi la modalități de a-ți îmbunătăți propria afacere. Câteva exemple din diferite industrii includ:  

  • O companie internațională de transport și ambalare a luat măsuri drastice pentru a-și reduce amprenta ecologică, iar în prezent aproximativ 30% din magazinele sale utilizează energie regenerabilă.  

  • O firmă de înghețată și-a stabilit obiectivul de a-și reduce emisiile de dioxid de carbon cu 10 % în următorii ani. De asemenea, a început să investigheze modalități mai ecologice de ambalare a înghețatei și intenționează să reducă deșeurile cu cel puțin 1.000 de tone.  

  • O companie de cafea își cumpără boabele de cafea numai de la fermieri care cultivă cafeaua într-un mod ecologic și se străduiește să se asigure că toți lucrătorii săi sunt tratați în mod corect și primesc un salariu decent pentru competențele lor.  

  • O companie de computere își concentrează o mare parte din eforturile în folosul comunității pe programe de formare și educație. Aceasta ajută copiii defavorizați oferindu-le acces la tehnologie și are ca obiectiv reciclarea a 60% din deșeurile sale anuale. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail