Stop & Reflect - Dragoș Smeu, fondator Mavericks | Ce am învățat în 2019

Sunt destul de mulți bani acum în România pentru segmentul de start-up-uri, multe oportunități în jur și cred că din ce în ce mai mulți vor încerca calea antreprenoriatului. Simt că se poate. Și chiar se poate, le garantez eu!

La final de an, facem un pas în spate și privim către ceea ce a însemnat 2019 pentru ecosistemul local și reprezentanții săi, antreprenori sau susținători ai acestora - de la provocări și lecții învățate, la succese și momente de celebrare. #stopandreflect este o serie de interviuri cu fondatori, consultanți, mentori sau investitori locali și ocazia cu care deschidem o conversație necesară despre lecțiile lui 2019, deciziile pe care le-a adus și intențiile cu care intrăm într-un nou an.

Descoperă întreaga serie de materiale Stop & Reflect - Ce am învățat în 2019

Citește concluziile fiecăruia, învață din ele și nu uita să-ți faci propria retrospectivă înainte să începi cu energie noul an.


Mavericks este o agenție de performance media și webanalytics. Din 2016 facem campanii de performance media heart driven. Facem lucrurile altfel, dar mereu cu suflet. Rolul nostru principal este acela de a crește sustenabil business-urile pentru care lucrăm prin campanii de promovare eficiente, dar și prin interpretarea și traducerea indicatorilor către clienți astfel încât să putem scala sănătos rezultatele.

Povestea Mavericks

Povestea Mavericks a început pe 13 septembrie 2016. Cu multă frică și scenarii fataliste în minte, am decis totuși să îmi dau demisia și să îmi construiesc agenția mea alături de doi colegi nebuni sau.. mai bine curajoși: Andra și Andi. Imboldul de care am avut nevoie pentru a pune în mișcare Mavericks s-a numit Cărturești. Cărturești a fost primul client al agenției și ne-a dat mereu curaj și energie. Și noi am fost pentru ei prima agenție de performance media (și sperăm să rămânem singura până la adânci bătrâneți) și creștem împreună foarte frumos deja de mai bine de 3 ani.

Cum am crescut în 2019: milestones, provocări și lecții învățate

Anul 2019 a fost anul consolidării pentru noi. Dacă în 2016 abia am scos capul la lumină și am explorat, 2017 a fost anul unei creșteri foarte accelerate și 2018 a rămas încă un an de yolo, vedem ce iese, important e să creștem. 2019 a fost primul an cu obiective clar trasate și creșteri prognozate care în mare măsură s-au întâmplat, ba chiar au fost depășite.

Din perspectiva business-ului, în 2019 a fost anul clienților mari în portofoliu: Elefant, Intersport și acum spre final de an Carrefour. Din perspectiva echipei am atins un milestone: peste 10 colegi în echipă. Ba chiar 10+1 cu Mădălina colega noastră care lucrează remote din Bali, Coreea de Sud și anul viitor probabil din altă destinație exotică. Tot de aici a venit și provocarea pentru mine, ca antreprenor, pentru cei 4p ai mei personali cu echipa: 10 persoane ceea ce înseamnă 10 personalități diferite cu obiective diferite, iar uneri se transformă în 10 provocări diferite, dar în final rămân pentru mine 10 potențiale de descoperit și dezvoltat în echipă astfel încât Mavericks să crească până la stele.

Care sunt lucrurile cu care vă mândriți?

Ar fi multe dar încercăm să ne păstrăm calmul și modestia. Eu personal mă mândresc cu echipa. Mavericks, ca entitate, cred că se mândrește cu clienții. Iar colegii mei cred că se mândresc cu provocările de creștere pe care le au în Mavericks și dezvoltarea lor continuă. Și cred că ne mai mândrim cu ceva; cu un mod complet diferit, altfel, de a face campaniile de performance media: participarea la Startarium Crowdfunding Makeathon unde a fost toată echipa implicată și am dezvoltat în 2 ore campanii pentru 10 afaceri. A fost un adevărat makeathlon și pentru noi.

Ce provocări ați avut și cum le-ați depășit?

Putem să ne declarăm destul de norocoși cu provocări mai mult din spectrul pozitiv. Nu am pierdut clienți mari, strategici, în 2019. Ne bucurăm să continuăm parteneriatul cu clienți precum Cărturești, Mobexpert, Ideall, JYSK. Provocările au venit mai mult pe partea de scalare a business-ului: 50 de clienți în portofoliu și 10 colegi în echipă. Noi am fost provocarea: implementarea internă a fluxurilor de lucru, a programului de onboarding cu 37 de training-uri în primele 4 luni de Mavericks, automatizarea unei părți din raportare, integrarea în echipă a colegilor noi. Dar pare că le-am depășit și așteptăm 2020 cu o echipă matură atât din perspectiva seniorității dar mai ales a organizării interne.

Top 3 lecții învățate anul acesta

Sunt 3 lecții dar toate au un fir roșu: echilibrul. Echilibru între personal și profesional, echilibru între clienți și echipă, echilibru între colegi și echipa de management. 

Ce urmează în 2020: gânduri și planuri de viitor

Obiective mai în profunzime. Am început 2019 cu 3 obiective de agenție care ne-au ajutat să avem o bornă, un punct de reper cu toții. Pentru 2020 trecem la următorul nivel: obiective de agenție, departamentale și individuale. Dar toate comunică între ele și împreună ducem Mavericks la următorul nivel. Pe lângă obiective, vom aborda diferit și organismul Mavericks, intern. Focus mai mare pe viziune și valori astfel încât să punem mai mult suflet și pasiune în ceea ce facem.

Planuri de viitor

Ne dorim să creștem, evident :) Și nu oricum, ci sustenabil, așa cum ne dorim și pentru clienții noștri din portofoliu. Focus pe retenție, vom căuta clienți cât mai buni și în acord cu viziunea Mavericks și mai apoi cifra de afaceri și profitabilitatea vor veni și ele. Nu ca un obiectiv în sine ci mai degrabă ca un efect a lucrurilor bune pe care le vom face în 2020.

Ecosistemul antreprenorial românesc în 2020

Poate vom vedea mai mult curaj și o vârstă ceva mai fragedă la care să începi nu neapărat niște afaceri cât să lansezi niște idei în universul antreprenorial care mai apoi să prindă contur cu ceva mentoring sau finanțare. Sunt destul de mulți bani acum în România pentru segmentul de start-up-uri, multe oportunități în jur și cred că din ce în ce mai mulți (și nu doar corporatiști cu dorință antreprenorială) din cât mai multe segmente diferite vor încerca calea antreprenoriatului. Simt că se poate. Și chiar se poate, le garantez eu :)

Resurse recomandate pentru antreprenorii din comunitate

Aici sunt și eu într-un plin proces de învățare și dezvoltare. Mi-ar fi greu să le recomand ceva pentru că sunt multe bucăți ale puzzle-ului pe care trebuie să le integrezi. O recomandare generală ar fi să citească ceva mai puțin din zona de how to și să caute mai multă inspirație pentru a face pasul cel mare sau pentru a-i inspira pe ceilalți. Pentru how to recomand mai degrabă prezentările, discuțiile cu alți antreprenori din România pentru că lucrurile sunt destul de aplicate și contextualizate pieții de aici, din bătrânul spațiu carpato-danubiano-pontic. Totuși, ca să nu fentez răspunsul ca un politician aș recomanda cartea lui Octavian Pantiș, Musai list. E musai să pleci de la o cultură sănătoasă a timpului, iar cartea aceasta te ajută să faci acest lucru.

Oportunități (evenimente, programe, competiții) de neratat în 2020

All of them! Cred foarte mult în networking și în întegrarea într-o lume, o breaslă, un grup, un trib. Spune-i cum îți vine dar cred că e nevoie de acest lucru pentru un antreprenor. De acolo îți iei inspirație și revelație pentru ce urmează să dezvolți. De la Startarium la JCI Tineri Antreprenori sau Antreprenoria, la toate ar trebui să participi.

Sfaturi pentru un antreprenor la început de drum

Consecvență. Drămuiește-ți energia pentru o alergare lungă, nu doar pentru un sprint de câteva luni sau an. Aleargă într-un ritm susținut dar nu forța nota. Nu uita că ai o cursă lungă în față și importantă este cadența și consecvența. Doar așa nu o să te sufoci și o să poți termina cursa.


Mulțumim pentru gânduri și inspirație, Dragoș! Mult succes în continuare!

Te invităm să urmărești evoluția Mavericks împreună cu noi pe:

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail