Stop & Reflect - EcoTree | Ce am învățat în 2021

“Anul 2021 a fost unul fructuos pentru echipă și pentru proiect, pentru că am crescut și am obținut o nouă finanțare care ne-a dat energia necesară pentru a continua, am descoperit faptic ce puncte forte și ce piedici avem și ne-am validat conceptul cu fiecare ocazie, nominalizare și apreciere internă și internațională de care am avut parte. Există atâta dinamism în 2021, încât mi-ar fi greu să îl sintetizez în câteva fraze”, spune Bogdan Andronache, CEO EcoTree.

La final de an, facem un pas în spate și privim către ceea ce a însemnat 2021 pentru ecosistemul local și reprezentanții săi, antreprenori sau susținători ai acestora - de la provocări și lecții învățate (și au fost din plin și anul acesta), la succese și momente de celebrare. #stopandreflect este o serie de interviuri cu fondatori, consultanți, mentori sau investitori locali și ocazia cu care deschidem o conversație necesară despre lecțiile lui 2021, deciziile pe care le-a adus și intențiile cu care intrăm într-un nou an.

Citește concluziile fiecăruia, învață din ele și nu uita să-ți faci propria retrospectivă înainte să începi cu energie noul an.


Cum a început povestea EcoTree?

Povestea EcoTree a început cu o idee mare, aceea de a face bine mediului înconjurător, dar și cu multă dedicare și căutare. Pentru că, într-o industrie încă neformată și fragedă, așa cum este reciclarea în România, ai nevoie să fii dedicat și să crezi pe termen lung în ideea ta și în transpunerea ei în realitate. Iar după multă perseverență și căutare, începi să sădești, să crești și să obții rezultate. Este un proces mult mai amplu în spate, îți dai seama, dar baza poveștii are aceiași piloni.  

Cu ce planuri/gânduri ați început 2021? Cum s-au întâmplat/schimbat ele?   

Pentru 2021 ne-am propus să creăm un disruptive buzz în piața de reciclare din România prin platforma digitală EcoTree și să aducem în portofoliu companii multinaționale care să își atingă, treptat, obiectivele de sustenabilitate, prin utilizarea constantă a platformei.  

În mare, anul 2021 a fost unul fructuos pentru echipă și pentru proiect, pentru că am crescut și am obținut o nouă finanțare care ne-a dat energia necesară pentru a continua, am descoperit faptic ce puncte forte și ce piedici avem și ne-am validat conceptul cu fiecare ocazie, nominalizare și apreciere internă și internațională de care am avut parte. Există atâta dinamism în 2021, încât mi-ar fi greu să îl sintetizez în câteva fraze.  

Cum a fost overall anul ăsta pentru voi in terms of:  

  • echipă - Ne-am mărit și consolidat echipa, aducând specialiști în sales și marketing cu peste 10 - 15 ani experiență în domeniu. Am învățat să lucrăm “altfel”, să ne adaptăm și să ne sincronizăm așteptările.  
  • provocări - Am înțeles, prin munca alături de clienții noștri, că orice este perfectibil, că nu putem previziona totul și că trebuie să dezvoltăm noi funcționalități care să satisfacă nevoile jucătorilor din piață.  
  • creștere - Anul 2021 a fost unul de creștere din toate punctele de vedere: financiar (prin finanțarea nouă), ca echipă (am recrutat colegi noi), ca portofoliu (avem clienți noi), ca platformă (dezvoltăm continuu funcționalități noi), ca imagine și poziționare (ne bucurăm de interacțiunile noi, de selecțiile în acceleratoare de profil și de faptul că brandul EcoTree crește în ochii profesioniștilor și devine, treptat, un punct de referință în ceea ce privește software-uri de gestionare a deșeurilor).
  • planuri schimbate  - În mare, aș zice că am păstrat linia pe care am stabilit-o pentru anul 2021. Sigur că există și schimbări de planuri, mai ales atunci când ai un serviciu utilizat zi de zi de companii și care suportă mereu îmbunătățiri, unele la cald, altele intrând în roadmap-ul de anul viitor. Și, da, schimbările de planuri pot fi bulversante sau solicitante, uneori, important este să înțelegem valoarea acestor schimbări și impactul lor în dezvoltarea produsului / serviciului.  
  • lecții învățate / decizii grele - Ca startup, ești într-o continuă învățare și greșești des. Nu pentru că nu ai o viziune sau ambiție ca să faci bine, ci pentru că într-o piață tânără, așa cum este cea a reciclării, digitalizarea și adopția unui produs ca platforma EcoTree presupune răbdare și follow-up continuu de la clienți. Iar deciziile grele…. până la urmă le luăm, nu? :) Mai ales dacă outcome-ul lor este unul benefic pentru evoluția companiei, pe viitor.  

Ce v-a provocat pandemia să faceți mai bine/altfel/mai mult?

EcoTree urmează obiectivul transformării digitale în domeniul reciclării și al managementului deșeurilor. Cred că pandemia a dus mai mult în atenție nevoia de a ne orienta către sănătate, fie că vorbim despre cea personală, sau de sănătatea mediului înconjurător. Și totodată, companiile au experimentat beneficiile și eficiența digitalizării, inclusiv în gestionarea activității remote a angajaților. Ceea ce, pentru România, a reprezentat o deschidere mai mare către digitalizare și către a face lucrurile și altfel, cu rezultatele la fel de bune, sau chiar peste așteptări.  

Pe noi lucrul acesta ne-a ajutat, pentru că o mare parte din ceea ce face EcoTree presupune educarea companiilor care reciclează să își digitalizeze modul de lucru, prin înțelegerea avantajelor care vin odată cu acest demers.  

Lucruri care v-au inspirat/impulsionat (what kept you going)? 

Noi, pentru că vorbesc în numele echipei, suntem motivați de impactul pozitiv pe care EcoTree îl poate aduce mediului înconjurător și beneficiile digitalizării în procesele de gestionare a deșeurilor. Și ne bucurăm că avem alături și deciziile UE cu privire la obiectivele climatice pentru 2030. 
 
Așadar, explicând pe scurt, pentru ca noile directive să alinieze legile actuale la aceste obiective ambițioase, UE a lansat pachetul Fit for 55, un set de propuneri de revizuire și actualizare a legislației, prin care se asigură că politicile sale sunt în conformitate cu noile obiective climatice convenite. Astfel, faptul că EcoTree este un instrument digital pentru sustenabilitate prin care companiile se pot apropia de obiectivele asumate la nivelul Uniunii Europene, de reducere a emisiilor de CO2 cu cel puțin 55% până în 2030. 

Care sunt lucrurile cu care vă mândriți cel mai tare în 2021?   

Am primit validarea proiectului atât prin finanțarea obținută, cât și prin expunerea și interesul primit pe plan local și internațional. Un alt demers important a fost și acela că ne-am mărit echipa cu profesioniști care dovedesc, prin atitudinea și implicarea lor, că locul lor este unde trebuie, crescând alături de noi proiectul EcoTree.  

Pentru ce ești recunoscător la final de 2021?  

În acest an plin de provocări, pe fondul pandemiei, am atins câteva milestone-uri și obiective majore și le voi aminti pe cele mai importante : am obținut a doua rundă de finanțare în valoare de 465.000 EUR, ne-am consolidat echipa cu doi colegi minunați, Sorin Jianu - Sales Manager și Monica Brănescu - Marketing Manager, am semnat primii 3 clienți, am fost admiși în programe de accelerare extraordinare, precum : EIT Climate LaunchPad, BlackSea Clim Accelerator și BASF Innovation Hub, s-au tranzacționat aproape 2000 de tone și 300 comenzi în cadrul EcoTree. 


Cum vă uitați acum la 2022? La ce vă așteptați, pentru ce planificați, pe ce o să vă concentrați?  

Anul 2022 este un an “fierbinte” pentru EcoTree pentru că ne-am propus niște obiective ambițioase, printre care acomodarea în platformă a peste 90 de companii multinaționale, introducerea semnăturii digitale pentru a atinge obiectivul de 100% digitalizare operațională, dar și pregătirea expansiunii internaționale.  

Dacă ar fi să-i inviți pe cititorii Startarium să își răspundă, pentru ei, la o întrebare - care ar fi această întrebare?  

Pe ce loc ai pune sănătatea dacă ar fi să faci un clasament? O vizită la mall sau o vizită la medic? 


Mulțumim pentru gânduri, Bogdan! 

Poți urmări în continuare EcoTree și pe: 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail