Patru pași pentru a-ți defini misiunea de sustenabilitate

”Fără o declarație de misiune, s-ar putea să ajungi în vârful scării și apoi să îți dai seama că era sprijinită de clădirea greșită!” - Dave Ramsey

Pentru ca o afacere să devină sustenabilă, trebuie să se stabilească prioritățile și să se redacteze declarație oficială de misiune privind sustenabilitatea. Aceasta devine fundamentul eforturilor de sustenabilitate ale unui startup/proiect. Ea oferă organizației și părților interesate o înțelegere a ceea ce este cel mai important și a ceea ce poate face startup-ul/proiectul tău pentru a proteja planeta și a fi mai responsabil din punct de vedere social cu oamenii.   

În cele mai multe cazuri, startup-ul/proiectul tău are deja o declarație de misiune generală. Declarația de sustenabilitate este un supliment - nu o nouă declarație de misiune corporativă. Luați declarația de misiune normală (dacă aveți una) și luați în considerare modul în care această misiune poate fi îndeplinită prin prisma sustenabilității. Acesta este obiectivul.  

Cum să scrii o declarație de durabilitate  

Fiecare startup/proiect care dorește să lucreze în ecosistemul Triple Balance trebuie să creeze o declarație de misiune de sustenabilitate care include valorile și cultura ecologică a startup-ului/proiectului, implică membrii echipei și îi va mobiliza pe toți pentru a deveni mai ecologici și mai responsabili din punct de vedere social.  

Elaborarea unei declarații oficiale de misiune va face ca organizația ta să fie responsabilă față de un standard și un set de priorități. Declarația trebuie să prezinte modul în care veți fi mai responsabili din punct de vedere social și ecologic decât în trecut și să includă detalii relevante pentru industria ta. Prin oficializarea angajamentului tău față de sustenabilitate printr-o declarație publică oficială, ai mai multe șanse să vezi îmbunătățiri continue.  

Acesta este adesea un exercițiu de grup facilitat printr-o sesiune de brainstorming. Scopul săuu este acela de surprinde esența valorilor și a obiectivelor de sustenabilitate; e important totuși să vă concentrați asupra câtorva priorități și teme de bază. În final, declarația de misiune ar trebui să fie:  

  • Clară - evitați jargonul și termenii vagi; menționați acțiunile și obiectivele specifice.  

  • Concisă - simplu și la obiect; suficient de scurtă pentru a fi reținută și parafrazată  

  • Utilă - ajută la explicarea priorităților; mobilizează angajații pentru a face lucrurile aliniate cu declarația de misiune corporativă și ecologică.  

  • Nu există o formulă unică pentru o declarație de misiune perfectă, dar o declarație de misiune ecologică include adesea trei părți:  

  1. De ce? - De ce este sustenabilitatea importantă pentru noi?  În ce credem noi?  
  2. Scopul - Care este scopul nostru final?  Ce vom face? Ce dorim să realizăm?  
  3. Criterii de succes - Cum se măsoară succesul? Cum arată viitoarea noastră companie?  

Exemple - declarații ale misiunii de sustenabilitate a întreprinderilor  

Patagonia: "Construiți cel mai bun produs, nu provocați daune inutile, folosiți afacerea pentru a inspira și implementa soluții la criza de mediu."    

Starbucks: ”Ne-am angajat să oferim produse de înaltă calitate, achiziționate în mod etic și produse în mod responsabil. Ne angajăm să investim în căi de acces la oportunități prin educație, formare și angajare. Ne-am angajat să ne reducem la minimum amprenta asupra mediului și să-i inspirăm pe alții să facă același lucru.”  

Nike: Misiunea noastră este de a face tot posibilul pentru a extinde potențialul uman. Facem acest lucru prin crearea de inovații sportive revoluționare, prin fabricarea produselor noastre în mod mai durabil, prin construirea unei echipe globale creative și diverse și prin impactul pozitiv în comunitățile în care trăim și lucrăm.  

Cei patru pași 

1. Înțelege care sunt driverii 

Fiecare industrie are un impact diferit asupra mediului și fiecare companie va avea produse, servicii, operațiuni și situații unice. Evaluați în mod onest care sunt cu adevărat factorii de impact ecologic, astfel încât să puteți elabora o misiune care să se refere cu adevărat la capacitatea voastră de a vă îmbunătăți. Nu există o singură declarație de misiune ecologică generică care să funcționeze pentru toată lumea. 

De exemplu, o companie de software poate decide că deplasările în interes de serviciu, consumul de energie din centrele de date și spațiul de birouri au cel mai mare impact asupra mediului. Misiunea lor ecologică ar trebui să discute despre concentrarea asupra acelor domenii care sunt cele mai relevante pentru operațiunile lor. Un restaurant poate stabili că sursele de hrană, fluxul de deșeuri și încălzirea/răcirea sunt esențiale pentru el. Acesta ar trebui să elaboreze o declarație care să recunoască în schimb acești factori determinanți.    

2. Spune-ți propria poveste  

Discută deschis cu echipa ta sau cu aliații de încredere despre povestea și viziunea actuală a sustenabilității. Discutați despre ceea ce faceți deja și ceea ce intenționați să faceți. Aceasta poate include o mai mare eficiență energetică, reducerea deșeurilor, reducerea amprentei de carbon, minimizarea poluării, eliminarea plasticului, schimbarea modului în care produceți, aprovizionarea de la alte companii sustenabile. 

Folosește-ți imaginația ca să vezi cum va arăta compania peste câțiva ani, după ce va deveni mai sustenabilă. Cu cât este mai concretă povestea ta de sustenabilitate, cu atât mai bine. Scrie principalele inițiative și îmbunătățiri ecologice pe care le-ai realizat deja și pe cele pe care dorești să le întreprinzi. Iată o listă a domeniilor de discutat:  

Energie  

Deșeuri  

Călătorii  

Transport  

Apă  

Organizații de caritate  

Spațiu de birouri  

Politicile angajaților  

Incluziune  

Materiale  

Produse  

Operațiuni  

Procesul de fabricație  

Deșeuri  

Poluare  

Servicii  

Comunitatea locală  

  

3. Prioritizare   

Odată ce aveți lista de inițiative, discutați care dintre ele vor avea cel mai mare impact și sunt cele mai importante.  Eliminați-le pe cele care sunt triviale, neimportante sau cu impact redus. Odată ce s-a redus lista la primele 5-10 inițiative, încercați să le rafinați într-o listă mai scurtă. 

Ultima parte a acestei etape constă în clasificarea inițiativelor pe baza priorității și a impactului acestora. Poți folosi matricea Impact/effort pentru a determina acest lucru: 

4. Scrie declarația  

Ultimul pas este să scrii o declarație de misiune bazată pe obiectivele de sustenabilitate pe care le-ai prioritizat mai sus împreună cu echipa ta. Probabil că vă veți întoarce și veți reduce din numărul cuvintelor. Declarațiile de misiune bune îndeplinesc mai multe funcții, definesc obiective și sunt de lungă durată, așa că lucrați la ea pana la punctul în care să aducă entuziasm și credibilitate.  

Există mai multe moduri de a începe declarația de misiune. Iată câteva sugestii:  

  • Vom...  
  • Misiunea noastră este...  
  • Scopul nostru este...  
  • Ne-am angajat să...  

Nucleul declarației de misiune va descrie ceea ce veți face de fapt. Iată câteva exemple:  

  • ... eliminarea deșeurilor și a poluării  
  • ... să facem produsele noastre mai durabile  
  • ... să fie eficiente din punct de vedere energetic  
  • ... să utilizeze surse de energie curată  
  • ... reciclați oriunde este posibil  
  • ... să ne tratăm angajații în mod echitabil  
  • ... să fie diverse și incluzive  
  • ... parteneriat cu companii durabile  

Ultima parte a declarației de misiune va indica obiectivele finale.  Iată câteva sugestii:  

  • ... pentru a conserva mediul înconjurător  
  • ... pentru a proteja planeta  
  • ... pentru a ne îmbunătăți comunitatea  
  • ... pentru a ne reduce la minimum amprenta de carbon  
  • ... pentru a ajunge la zero deșeuri  
  • ... pentru a ajunge la un nivel neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon  

Exemple de declarații de misiune de sustenabilitate  

Iată câteva declarații generice de misiune ecologică care vă pot da câteva idei și vă pot da frâu liber creativității. 

  • Toate produsele noastre vor fi realizate din materiale reciclate și din resurse energetice ecologice.   

  • Vom folosi un proces de producție care să prevină risipa și să reducă cerințele de producție pentru materiale, energie și personal.  

  • Procesele noastre de dezvoltare, producție și furnizare vor minimiza poluarea mediului și vor fi 100% conforme cu legislația de mediu.  

  • Ne vom baza în mod consecvent toate acțiunile noastre pe principiile sustenabilității pentru a ne proteja planeta și viitorul.  

  • Tot ceea ce facem va fi responsabil din punct de vedere social și durabil pentru a păstra un mediu locuibil.  

  • Întregul nostru lanț valoric și toate procesele vor fi ferm ancorate în economia durabilă.  

  • Vom oferi produse inovatoare care să rămână foarte eficiente pe toată durata de viață și să sprijine o aprovizionare durabilă cu energie.   

  • Toate operațiunile și practicile noastre de afaceri se vor baza pe principiile sustenabilității.  

  • Lanțurile noastre de aprovizionare vor respecta standardele sociale și de mediu recunoscute la nivel internațional (în conformitate cu Pactul Global al Națiunilor Unite), iar furnizorii noștri vor cunoaște și susține obiectivele noastre de sustenabilitate.  

  • Vom folosi energie curată pentru toate instalațiile noastre și pentru întregul nostru lanț valoric pentru a minimiza emisiile de CO2.    

  • Vom oferi locuri de muncă sigure și sănătoase, cu salarii echitabile.  

  • Menținem o cultură corporativă diversă, bazată pe participare, care stabilește condiții optime pentru angajamentul durabil al angajaților.  

  • Ne-am angajat să lucrăm la nivel local pentru a îmbunătăți bunăstarea socială, economică și de mediu a comunității noastre.  

  • Scopul nostru este de a îmbunătăți mediul înconjurător în comunitatea noastră prin colaborarea cu întreprinderile din zonă, cu liderii comunității și cu vecinii noștri pentru a crea un loc curat și sigur pentru a trăi și a munci.  

  • Ne-am angajat să asigurăm un viitor durabil și să îmbunătățim bunăstarea socială, economică și de mediu a comunității.  

  • Suntem dedicați îmbunătățirii mediului înconjurător, care promovează un viitor durabil și conduc la îmbunătățiri sociale și economice în comunitatea în care ne desfășurăm activitatea.  

  • Angajații noștri beneficiază de condiții de lucru excelente și sunt tratați cu demnitate și respect.  

  • Serviciile noastre sunt furnizate într-un mod care minimizează impactul asupra mediului și promovează integritatea în afaceri.  

  • Misiunea noastră este de a promova sustenabilitatea în întregul lanț de aprovizionare global prin integrarea sustenabilității în procesul general de achiziții.  

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail