Startup Insights de la echipa Jobful

În webinarul Startarium de pe 14 mai, i-am avut invitați pe Mihai Cepoi și Ilinca Drăgănescu, care au vorbit despre recrutare într-un startup și au împărtășit din experiența lor în contruirea echipei Jobful.

Pentru Jobful, primii doi ani de activitate au fost despre creștere accelerată. Lansată în mai 2018, platforma este dedicată atât tinerilor profesioniști care doresc să își dezvolte cariera, cât și companiilor care vor să eficientizeze procesul de recrutare printr-o primă testare a candidaților, dar și a interesului acestora. Din august 2018 până în martie 2019, Jobful a participat la prima serie a acceleratorului KPMG Grow Pad. În decembrie 2018 a obținut locul al treilea în cadrul Startarium, iar în luna aprilie 2019 a fost acceptat în acceleratorul SAP.io, la Berlin. Tot în 2019, Jobful a fost unul dintre cele trei startup-uri din Romania selectate să își prezinte produsul în cadrul South East Europe Tech Tour 2019. În iunie 2019, compania a obținut încă o rundă de finanțare de 100.000 de euro, sumă ce va fi investită în dezvoltarea platformei și a unei aplicații mobile.


Unde sunt acum

  • În luna mai, Jobful a împlinit 2 ani. La momentul respectiv, platforma avea 25.000 de utilizatori, 250 de clienți și 14 oameni în echipă.  
  • Compania a avut două runde de finanțare care însumează 350.000 euro (a treia, de 250.000 de euro, a avut loc în iunie 2020) și îi are ca parteneri pe SAP, Microsoft și Oracle. 
  • Este prima platformă de recrutare prin gamification și se adresează atât tinerilor profesioniști, cât și companiilor, startup-urilor și IMM-urilor care doresc să își eficientizeze procesul de recrutare și să îi găsească pe tinerii potriviți pentru rolurile disponibile.
  • Ca să se asigure că acei candidați sunt cu adevărat pregătiți, dincolo de cadrul de gamification pe care îl setează și care îi ține implicați în proces, în platformă mai există și instrumente pentru pre-testare. Unul dintre ele e reprezentat de academii - un centru de evaluare online (assessment center), prin care se testează anumite abilități ale candidaților.  
  • Echipa s-a uitat mai degrabă la cum poate soluția lor să aibă impact asupra întregului proces de recrutare, nu doar să ”stingă mici incendii”. 
  • Prin Jobful se recrutează oameni pentru slujbe de birou - de la junior în audit sau în asistență clienți, până la experți cu 10-12 ani de experienta in IT, de exemplu. Spectrul e destul de mare, pentru că vizează mai multe industrii. 

Cum funcționează Jobful 

Modelul de business

  • Jobful funcționează după un model B2B : companiile sunt clienții către care vând pachete de subscripție prin care pot debloca profile sau pot începe procesul de recrutare prin Jobful.  
  • Pentru candidați, soluția a fost gratuită dintotdeauna și e construită pe un sistem meritocratic, în care oamenii care depun mai mult efort și investesc mai mult timp în provocări și cursuri se diferențiază față de ceilalți.   

Procesul de recrutare

  • Înainte să pună în legătură un candidat și o companie, ambele părți trebuie să fi confirmat că sunt interesate (o companie nu poate debloca profilul unui candidat de pe platformă altfel) - aici este un metric de impact pe care îl urmăresc: ”Nu suntem de acord ca un angajator să dea pur și simplu bani și să deblocheze profilul cuiva. Credem în <<strângerea asta de mână >> de la început ca fiind cea mai relevantă”, spune Mihai Cepoi, fondator Jobful. Acesta este un match  (întâi și compania și candidatul spun ,,Da, mă interesează acest profesionist / acest rol’’). Apoi profilul e deblocat și cei doi sunt puși în contact. 
  • În acest mod de lucru, inclusiv raportul este diferit: oamenii ajung la interviu știind că acea companie vrea să îi recruteze și compania știind ca acel candidat este interest de job. Discuția pleacă dintr-un punct avansat, care face ca recrutarea să se desfășoare mult mai lin. 
  • Cifrele arată că 98% din candidați se pierd în procesul de recrutare (de la primii pași până când acceptă o ofertă). Conform datelor, ei se pierd în prima parte - în a cunoaște job-ul, angajatorul, respectiv a cunoaște candidatul - și de acolo a înainta spre interviu și următoarele etape. 
  • Statisticile Jobful arată că sistemul folosit de ei în fazele de început dă rezultate de 5 ori mai bune din punct de vedere al procesului de recrutare și ratei de conversie.  
  • Modul lor de lucru vizează câteva aspecte importante în procesul de recrutare: optimizează fluxurile de recrutare oferind o platformă cu care recrutorii pot să colaboreze, (atât oamenii din recrutare, cât și managerii) și partea de candidați cu care să interacționeze. 
  • Oferta pentru startups versus oferta pentru companii mari: Platforma nu diferă pentru aceste două tipuri de clienți, dar pricing-ul diferă pentru că în companii există diferite pachete dedicate mai degraba pentru volume, pentru startup-uri și IMM-uri este gratuit. Primele trei match-uri sunt gratuite și poți trece prin toata experiența de recrutare. 
  • Construirea produsului: una dintre cele mai mari probleme în recrutare este aceea că nu există date standardizate (candidații folosesc formate diferite de CV), ceea ce poate deveni o provocare pentru aplicarea de filtre. Așa că au standardizat datele și au adăugat o componentă de elastic search prin care recruterii să găsească din câteva click-uri oamenii pe care îi caută. În prezent, implementează o componentă de machine learning, care va permite platformei să recomande direct candidați sau companii. 

Cultura internă Jobful 

Mihai spune că a crezut mereu în zicala ”Dacă vrei să mergi repede, mergi singur. Dacă vrei să ajungi departe, ia-ți o echipă”.  Adaugă că de unul singur nu ar fi putut să facă ce înseamnă Jobful astăzi și că observă la el un echilibru între nevoia de control și una de concentrare asupra lucrurilor pe care le are de făcut, având încredere că ceilalți colegi se ocupă de ceea ce au de făcut. 

În construirea echipei, lucrurile au funcționat contra părerii conform căreia nu e indicat să construiești afaceri cu familia sau cu prietenii - co-fondatori sunt Ioana, sora lui Mihai și Bianca, o prietenă apropiată, iar ceilalți membri ai echipei sunt oameni cu care au avut o relație personală înainte de cea profesională. Cu toate acestea, Mihai crede că e nevoie de multă atenție acordată relației (mai ales când trebuie să dai feedback) și de maturitate, așa încât oamenii să poată comunica deschis și transparent.

Be insane. Be bold. este formula care definește cultura internă a companiei - una care ghidează echipa și care e tratată ca mult mai mult decât ”o frază pe peretele unui birou”. aceasta e și ”ultima resursă” de folosit când un membru al echipei nu mai știe ce să facă. 

Cum s-au adaptat în contextul pandemiei 

În momentul declanșării crizei, Jobful era într-un moment în care își extindeau echipa pentru că voiau să dezvolte afacerea. Apoi, companiile au vrut să pună pe pauză proiectele, așteptând să vadă cum evoluează situația. În momentul respectiv, și-au mutat atenția către reacțiile pe care le-au avut afacerile de succes în 2008 - au observat cât de importantă a fost în toate cazurile agilitatea.

Echipa și-a schimbat focusul: în loc să se concentreze pe recurring customers, s-au axat pe zona de market share și au introdus o variantă de soluție gratuită pentru o lună, ca să câștige conturi noi, mai multe companii. Au investit mai mult în marketing pentru a aduce candidați, pentru a putea ca după criză să convertească conturile noi în abonamente (subscripții). Strategia s-a dovedit de succes - până la momentul respectiv lucrau cu 20 de companii tip enterprise, iar numărul a ajuns la 44. 

Chiar dacă sezonalitatea recrutării este de obicei, o parte dintre companii au vrut să își înghețe procesele de recrutare. Mesajul transmis de Jobful clienților a fost să nu blocheze procesele, ci mai degrabă, dacă au încă de luat decizii până să ajungă la semnarea contractului, să avanseze recrutarea, ca apoi acela să rămână singurul pas de făcut. 

Oamenii percep (perioada pandemiei) ca pe o perioada de ”stai sa vedem ce va fi”. Aș vrea să descurajez antreprenorii să gândească așa. Perioadele de criză sunt recunoscute ca fiind perioade pline de oportunități (...), în care îți dai seama cât de importantă este nevoia pe care tu vrei să o adresezi.

Urmărește înregistrarea webinarului

Pdf

Prezentare

Slide-urile folosite în webinar

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail