Cum setezi relația cu investitorii?

Ce factori iau în considerare investitorii atunci când decid dacă vor investi sau nu într-o afacere? Cum dezvolți relația cu acesta și cum setați ”termenii” asocierii voastre? Află din cursul următor, susținut de Sergiu Neguț, Associate Dean of Entrepreneurial Growth la Maastricht School of Management România, consultant specializat în creștere antreprenorială, agilitate și inovație. Sergiu are la activ investiții ca Business Angel în afaceri locale, printre care frufru, 2performant sau Softelligence și este co-fondator FintechOS.

Bună! Sunt Sergiu Neguț și sunt atât de bătrân încât adresa mea de mail e sergiu@gmail.com. Mă ocup de crescut afaceri. Pe unele le cresc în calitatea de consultant sau de profesor la o școală de MBA, Maastricht School of Management România și la o școală de antreprenoriat care se cheamă The Entrepreneurship Academy, iar pe altele le cresc în calitate de angel investor. Am intrat în mai multe prăvălii cu gândul ca ele, din prăvălii mai mici, să devină prăvălii mai mari, ca mai apoi să le vând altor investitori mai mari. Fru Fru, Softelligence, Intermedicas, 2 parale, nume de care probabil ați auzit.

Cum fac asta? Cum îmi aleg investițiile? De multe ori mă întreabă oamenii la ce mă uit, ce caut.

 Pe rând:

  1. Omul. Omul ăla care vine cu o idee de business, care vrea sa mă ia de investitor în prăvălia lui. În principiu, trebuie să fie în stare să conducă o afacere. Asta înseamnă că dacă afacerea pe care o conduce acum nu e încă profitabilă sau nu e într-o creștere exacerbată, măcar are în trecut destule lucruri pe care le-a făcut cu consecvență încât să cred că poate să conducă o afacere.
  2. Tot omul. Omul trebuie să fie în stare să conducă acea afacere. Dacă tu ai background în telecom și vii cu o afacere de grădiniță, s-ar putea sa nu prea te cred. Dacă vii cu background de grădiniță și vrei o afacere în high-tech, iar s-ar putea să nu prea te cred. Mi-aș dori ca echipa care e acolo să aibă competențele necesare.
  3. Tot omul. Omul trebuie să fie cumsecade, cu care să îmi doresc să mă văd și a 2-a și a 3-a oară. De fapt, orice proces de a atrage un investitor este un proces de vânzare. Ca în orice proces de vânzare, primul lucru pe care ți-l dorești de la omul care stai de vorbă este să vrea să te mai vadă la față. E clar că noi o să avem ups and downs, e clar că o să discutăm asupra unor probleme de business în care nu o să ne înțelegem. În cazul ăsta, după ce am stabilit că nu ne înțelegem, trebuie să vrem să ne vedem a doua zi să discutăm ce ne-a mai rămas și să facem pași înainte în afacerea noastră.
  4. Firma. Aș vrea să văd o afacere care are logică. Are cap, are coadă, are un target precizat, are o zonă de piață la care ne uităm cu interes și care are o dimensiune măsurabilă. Adică, mă aștept ca piața în care investesc să fie o piață suficient de mare, încât tu, ca antreprenor, să poți să trăiești în ea. Dacă tu crezi că salariul pe care îl meriți pentru munca ta sau dividendele sunt de 50.000 de euro pe an, asta înseamnă că noi trebuie să facem o afacere care în 2-3 ani de zile să ajungă măcar la 500.00 de euro cifră de afaceri, încât tu să îți meriți plata și să rămână ceva și pentru mine.
  5. Domeniul. Aici sunt foarte multe lucruri de spus. Domeniul poate să fie o mulțime de lucruri, dar e foarte mișto dacă găsești o oportunitate în care călărești un val de schimbare. Exemplu: mâncare sănătoasă. Oamenii mănâncă din ce în ce mai sănătos, au din ce în ce mai puțin timp să gătească acasă, își folosesc din ce în ce mai mult timp să își găsească surse de mâncare acceptabilă pentru ei și copiii lor. Ăsta e un val de schimbare. Alt exemplu, tehnologia. Ea este peste tot, digitalizarea este peste tot. Caut companii care călăresc un val de schimbare, nu neapărat în domeniile menționate mai sus.
  6. Vreau să stăm în compania asta împreună pentru o bucată de timp. Eu am copii. Nu vreau copiii mei să fie co-acționari cu copiii tăi în această companie. Vreau să fim în stare să vindem împreună, peste 5 ani, către un alt investitor, cu buzunarele mai adânci decât ale mele.

Dacă am reușit să facem toate lucrurile astea și am bifat toate căsuțele, înseamnă că avem o discuție foarte serioasă și putem în sfârșit să vorbim despre excel, despre bani, despre planuri și performanță. De îndată ce am intrat în prăvălie ca investitor, putem să lucrăm împreună. Ce e foarte important când vă uitați la business și la oamenii pe care vreți să îi atrageți, ca să puteți să lucrați împreună cu ei, sunt niște lucruri la care merită să fiți foarte atenți: 

  • Toate lucrurile despre relaționare umană pe care le-am spus înainte se aplică și din partea voastră. Adică vreau să am un investitor cu care să pot să lucrez. Despre care să am senzația că dacă lucrurile o să meargă prost, nu o să mă lichideze. O să avem un spațiu în care o să putem să discutăm despre ce s-a întâmplat și cum e mai bine să mergem mai departe.
  • O să vreau să mă uit la un investitor care înțelege domeniul în care se bagă, care poate să îmi aducă ceva în plus, nu doar bani. Care poate să îmi aducă network, cunoștințe de piață, un know how financiar.
  • Mă aștept ca voi și investitorii voștri să vă întâlniți cam o dată pe lună, la început poate mai des și să puneți lucrurile cap la cap.
  • Mă aștept să vă tratați cu respect și înțelegere.
  • Un aspect foarte important pe care nu l-am menționat până acum: mă aștept să vă distrați foarte bine împreună. Dacă noi nu avem foarte mult fun în business-ul pe care îl facem, înseamnă că o să petrecem mai mult timp și mai multă energie în alte zone ale vieții noastre în care avem mai mult fun și asta ne dă mai multă energie.

Una peste alta, ce ne dorim cu toții este să facem afaceri bune. O să facem o mulțime de greșeli pe drumul ăsta, dar am eu o vorbă care îmi place: ”let’s make better mistakes tomorrow”. O să facem greșeli oricum, dar dacă le facem puțin mai istețe decât cele de ieri, o să mergem înainte și o să facem bani împreună.

Mă găsiți la sergiu@gmail.com.

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă