Antreprenorii români sunt stresați și anxioși, dar nu se preocupă mult de sănătatea lor mintală

Oamenii de afaceri locali se concentrează pe dezvoltarea afacerii, mai degrabă decât pe sănătatea lor mintală. Este concluzia primului studiu care a făcut o radiografie a stresului la care sunt supuși antreprenorii din România, „Mind Your Business”.

Pandemia COVID-19 a transformat percepția asupra sănătății la job, a prioritizat bunăstarea și a redefinit granițele dintre muncă și viața personală. În mediul antreprenorial, a deschis ușa discuțiilor despre wellbeing și în România, unde sănătatea psihică este încă ceva tabu, dar interesul legat de acest subiect în mediul de business este din ce în ce mai mare. 

Motivele țin de importanța stării de bine în procesul decizional și motivațional al proprietarilor de afaceri, dar și de nevoia de a susține beneficiile economice și sociale ale antreprenoriatului. La nivel global, întreprinderile mici şi mijlocii (IMM) sunt coloana vertebrală a economiei. În România, anul trecut existau peste 816.000 de IMM-uri, care reprezentau 99,8% din totalul firmelor din economie, angajau 2,95 de milioane de persoane și generau 78,4 miliarde de euro (adică 55,9% din PIB).

Drept dovadă, la mijloc de septembrie 2024, în cadrul evenimentului MIND Your Business, au fost anunțate rezultatele unei cercetări realizate de start-up.ro și compania de cercetare Unlock, despre sănătatea mintală în rândul antreprenorilor români. „Mind Your Business” este primul barometru autohton despre wellbeing-ul antreprenorial local. 

Studiul a fost efectuat pe un eșantion calitativ (10 interviuri detaliate cu antreprenori, pe baza cărora s-a realizat chestionarul) și cantitativ (150 de respondenți de ambele sexe, majoritatea de 35-44 de ani, care au afaceri de sub 1 milion de euro, din domenii variate de activitate). Și s-a lansat într-un moment oportun, în avanpremiera Zilei Mondiale a Sănătății Mintale (10 octombrie), care are tema „prioritatea sănătății mintale la locul de muncă”, în beneficiul oamenilor, organizațiilor și comunităților. 

👉 În Țările de Jos, un raport recent notează că, anul trecut, cele mai multe boli ocupaționale au fost cauzate de factori psihosociali generați de locul de muncă (stres care a cauzat tulburări psihice).

Portretul antreprenorului român

Cercetarea privind țara noastră notează că oamenii de afaceri autohtoni și-au depășit limitele și fricile, simt că se poate și acționează pentru a-și face visurile să devină realitate, forțând România să se dezvolte. Arătându-și lor înșiși că se poate, devin un exemplu și pentru cei din jur: când antreprenorii unei țări sunt bine, suntem cu toții bine, subliniază studiul.

În cadrul evenimentului amintit, Adina Vlad (Managing Partner Unlock) a explicat că baza socioculturală a României este una caleidoscopică, avem o istorie în care am fost exploatați, frâiele ne-au fost puse forțat, iar schimbările prin care am trecut ne-au determinat să fim foarte adaptabili, insistenți și creativi, ceea ce a generat un mediu antreprenorial propice.

Proprietarii de afaceri români se definesc ca perseverenți, creativi, orientați spre învățare continuă. Și-ar dori să-și asume mai des riscuri, să fie mai disciplinați/responsabili și mai îndrăzneți/curajoși. Pentru ei, a fi antreprenor înseamnă a evolua ca om, a găsi soluții acolo unde alții nu văd decât probleme, dar sunt perfecționiști, au tendința de a controla și a face singuri totul – de aceea sunt supuși unui risc ridicat de a se pierde pe sine, pe traseu. 

👉 45% dintre antreprenorii români resimt o presiune internă de a nu face greșeli, a descoperit studiul „Mind Your Business”. Câți suferă oare de sindromul impostorului?

De ce ne apucăm de business, în România

Românii fac business motivați de impactul pozitiv asupra lumii (au spus 45% dintre respondenți), de posibilitatea de a face ceva așa cum își doresc (39%), de dezvoltarea și evoluția personală (34%) și abia apoi de câștigul financiar (33%, în special bărbații) și de flexibilitatea programului (33%).

Deși motivați de progres și libertate personală, marea majoritate a respondenților se poziționează ca challengers/heroes. Atunci când le este cel mai greu, ce îi trage în sus este convingerea că fac bine societății și că se pun în slujba oamenilor: își asumă riscuri personale, pentru a crea valoare pentru ceilalți. În această călătorie se simt susținuți de familie și clienți, dar nu și de stat, de bănci, de organizațiile antreprenoriale din ecosistem și de investitorii privați.

Antreprenorul român e stresat și nu se tratează

Antreprenorii din țara noastră tind să fie mai mulțumiți de echipă decât de ei înșiși, iar afacerea le dă mai multă anxietate decât echipa și imaginea de sine. Sursele de stres în gestionarea afacerii sunt fie externe (asigurarea de surse de finanțare, plata taxelor, aspectele birocratice), fie interne (presiune de a ține echipa integrată, de a face totul perfect, de a fi un model pentru ceilalți/angajați și teama de a delega).

👉 Antreprenorii români se cred supereroi, de aceea trebuie să învețe să delege: nu pentru a-și crește afacerea, ci pentru a-și recâștiga timpul, învățăm din cartea lui Dan Martell, „Buy Back Your Time” .

Principalele lor priorități în business sunt legate de dezvoltarea afacerii (76%), satisfacția și fidelizarea clientelară (49%), siguranța financiară a angajaților (27%) și a lor înșiși (26%). Abia apoi urmează fericirea/starea lor de bine și a angajaților (ambele cu 20%). Sănătatea lor mintală este un concept nou sau insuficient asumat, care se află la mijlocul ierarhiei (19%); cea a angajaților este pe ultimul loc (4%).

De când au propriul business, 9 din 10 respondenți suferă de stres continuu, 7 din 10 au stări de iritabilitate/anxietate și 3 din 10 au avut depresie (dar nu au conștientizat asta pe moment, ci doar ulterior). Dar oamenii de afaceri din țara noastră ajung la specialist doar în momente critice, când nu mai pot funcționa: altfel, își controlează stresul încercând să accepte că nu trebuie să facă totul perfect (68%), rezolvând lucrurile cu tact și calm (61%), discutând problemele cu cineva de încredere (57%) sau cu alți antreprenori (43%), detensionându-se în natură (40%). Doar 33 de procente dintre respondenți apelează la consiliere psihologică sau coaching și doar 25% practică tehnici de relaxare (respirație profundă, meditație).

👉 Pentru sănătatea lor fizică, antreprenorii români au o alimentație sănătoasă (55%), fac plimbări în natură (54%), dorm cât trebuie (53%) și își fac anual analize medicale (51%), relevă studiul start-up.ro.

Angajații români și wellness-ul

Doar 4 din 10 respondenți ai studiului „Mind Your Business” consideră că se descurcă (foarte) bine, când vine vorba de acoperirea nevoilor legate de sănătate mintală a angajaților lor și aproximativ 6 din 10 le oferă beneficii în această direcție.

Majoritatea celor intervievați consideră că menținerea unei atmosfere plăcute la locul de muncă este esențială pentru a asigura starea de bine a echipei, prin discuții libere (79%), acordarea de ore libere în timpul programului (61%) sau eliminarea orelor suplimentare (51%). Angajaților li se oferă opțiuni clasice – happy hour (45%), mâncare sănătoasă (41%), team building (36%), sport (22%); abia apoi sunt menționate consilierea și terapia (22%), variante special adaptate nevoilor de sănătate mintală.

Cum văd viitorul antreprenorii autohton

Mediului antreprenorial local îi lipsește educația financiară, pe tema eșecului și a wellness-ului. Acest minus a fost generat de schimbările rapide prin care a trecut țara noastră (educația nu a fost sedimentată, pentru că ne-am adaptat din mers). De aceea, pe lângă întâlnirile cu alți oameni de business și cursurile de dezvoltare personală la care participă deja, românii din mediul de afaceri și-ar dori pe viitor nu să meargă mai des la terapie, ci să-și dezvolte educația prin mai multe sesiuni de coaching sau participarea la MBA-uri.

👉 Oamenii de afaceri români nu vor să vorbească despre sănătatea mintală decât într-un cadru controlat, iar întâlnirile cu alți antreprenori sunt cea mai bună opțiune. Prin urmare, te îndemnăm să nu ratezi evenimentele relevante de business din acest an și nici seria de întâlniri Startarium World Café (stai cu ochii pe pagina noastră de LinkedIn, unde anunțăm noile evenimente).

În ciuda stresului și a presiunii pe care o resimt, majoritatea respondenților nu au planuri de a renunța la antreprenoriat: 31% își doresc să dețină în continuare controlul afacerii lor, 22% vor să vândă o parte din companie (dar să fie implicați în continuare în activitate), iar 16% vor să o vândă și să înceapă alt business. Beneficiul de a crea valoare și de a fi responsabil de asta este mai mare decât eforturile emoționale, mintale, fizice pe care le fac. 

👉 Doar 1 din 5 antreprenori autohtoni ia o pauză de la afacerea lui în vacanță și se deconectează total. 80% citesc e-mailuri de serviciu și în concediu, conform studiului start-up.ro.

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail