Power Couple @ MindBlower | Angela & Alexandru Stan

"La birou suntem colegi, iar acasă suntem soț - soție, suntem mamă - tată. Odată ce am intrat pe ușă avem o regulă: nu discutăm nimic legat de muncă. Excepțiile care nu suportă amânare se dezbat de obicei în bucătărie, la o cană de ceai."

Pe Startarium aducem des în discuție sustenabilitatea în antreprenoriat. Cele mai accesate materiale din platformă sunt cursuri de strategie, educație financiară sau management, esențiale pentru a construi un business solid. Mai puțini își îndreaptă însă atenția către subiecte soft, ca echilibrul personal/profesional. Deși adesea neglijat, e important să îl notăm ca ingredient la fel de vital pentru sustenabilitate ca un plan de business bun; în special pentru antreprenori!

Așadar, am adus în lumină o temă pe cât de frumoasă, pe atât de dificilă: particularitățile antreprenoriatului în cuplu. 14 cupluri de antreprenori și-au împărtășit experiențele cu noi – din domenii și etape diferite atât ca businessuri cât și ca relații, gestionând afaceri în familie sau propriile proiecte independente, vă încurajăm să parcurgeți pe îndelete toate interviurile:

Descoperă întreaga serie: Power Couples - Particularitățile antreprenoriatul în familie

Mulțumim tuturor antreprenorilor care au răspuns invitației noastre! Sperăm ca poveștile lor să vă reamintească cu drag de propriile relații și să indice soluții pentru propriile provocări; de ce nu, poate chiar să vă inspire în a porni propria afacere!


Power Couple @MindBlower
Angela și Alexandru Stan

Salut! Ne povestiți puțin despre afacerea voastră?

Povestea Mindblower începe acum 5 ani, ca urmare a unei nevoi pe care am identificat-o împreună în acel moment. Ne doream un dar amuzant și original pentru unul dintre prietenii noștri, dar nu găseam nicăieri ceva potrivit.

Am încercat să comandăm un astfel de cadou de peste hotare, dar ne-am lovit de o mulțime de bariere și proceduri greoaie: termenul de livrare era foarte lung (două - trei săptămâni), eram nevoiți să petrecem mult timp la coadă la poștă, plus că unele magazine online din străinătate nici măcar nu expediau în România. Ne-am dorit să umplem acest gol existent în acel moment și timpul ne-a demonstrat că a fost o alegere înțeleaptă.

Iată că au trecut 5 ani, timp în care conceptul cadourilor trăznite și inedite a crescut frumos, asemenea unui copil sănătos. În prezent echipa Mindblower este formată din 5 persoane cu activitate full - time. În plus am creat și dezvoltat mai multe colaborări frumoase pe partea de programare, design și advertising.

Mai multe despre MindBlower pe Website | Facebook | Instagram


Și despre cum v-ați cunoscut?

Ne este foarte dragă povestea noastră. Am fost împreună la facultate timp de 4 ani, dar ne-am cunoscut pe ultima sută de metri, la ultimul examen, în ultimul an, la ultimul etaj din clădirea ASE-ului. De fiecare dată când ne gândim la acest lucru ne emoționăm și zâmbim.

Când am terminat facultatea formam deja un cuplu. Ne-am angajat fiecare în multinaționale și a fost foarte bine, până într-o zi când ne-a plăcut tot mai mult ideea de a construi împreună o afacere. Ne-am dat seama că vrem un business care să suplinească lipsa cadourilor inedite și amuzante de pe piața românească.  Era o frustrare pe care noi am perceput-o atunci ca pe o reală oportunitate.

Am creat Mindblower după 6 ani de relație, iar acest lucru ne-a ajutat enorm pentru că deja eram foarte uniți și aveam un pachet solid de valori comune. În acel moment relația noastră tocmai se oficializase și împărtășeam aceeași viziune. Eram atât de entuziasmați la început, încât am renunțat să plecăm în luna de miere pentru a ne pregăti cât mai bine pentru luna cadourilor, punctul culminant al vânzărilor pentru un business de acest gen.

Cum v-ar descrie prietenii?

Pentru acest răspuns a contat foarte mult părerea prietenilor noștri și este interesant că ne regăsim din plin în ceea ce au spus ei.

ALEX: Despre Angela prietenii spun că este răbdătoare și visătoare, că are mereu zâmbetul pe buze și că este acel prieten foarte bun pe care te poți baza la nevoie. Întotdeauna își găsește timp pentru prieteni, mai ales atunci când aceștia îi solicită ajutorul.

ANGELA: Prietenii noștri spun despre Alex că este un profesionist, un om deosebit de organizat și foarte determinat. Corectitudinea este una din cele mai importante calități pe care le dovedește. Iar eu cred că au mare dreptate.

Despre noi ca și cuplu prietenii consideră că suntem conștiincioși, foarte perseverenți, de încredere, extrem de sociabili și deschiși. Cei apropiați ne văd o pereche de părinți foarte buni, iar acest lucru ne bucură cel mai tare.

Ce admirați unul la celălalt ca antreprenori?

E o întrebare foarte interesantă deoarece, de când avem un business comun, am început să ne cunoaștem mult mai bine. Am trecut împreună prin procesul de maturizare personală și profesională, ceea ce ne-a ajutat să ne cunoaștem foarte bine atât pe noi înșine, cât și reciproc.

ANGELA: Admir foarte multe lucruri la Alex și îmi este greu să mă limitez doar la 3. Pentru mine, Alex este cel mai corect și moral om pe care îl cunosc. Pune întotdeauna corectitudinea pe primul loc. Este sincer și foarte generos cu cei din jur. Cu certitudine lista ar putea continua lejer.

ALEX: Iubesc bucuria Angelei de fiecare dată când face lucruri care îi plac. Se entuziasmează repede, ca un copil. Apreciez de asemenea imaginația și creativitatea ei. Vede dincolo de oameni și joburi, pentru că este foarte empatică. Are un talent înnăscut de a interacționa cu cei din jurul ei, iar orice relație pe care o creează și o alimentează se bazează pe încredere și onestitate. Cred că au fost mai mult de 3 lucruri, dar este într-adevăr un om complex.

Cum e să petreceți atât de mult timp împreună? Aveți o rutină specială, mici obiceiuri care să vă asigure și spațiul personal?

Da, avem. Sunt reguli pe care nu le-am stabilit de la început, dar de care am hotărât de comun acord că avem nevoie. Am trecut prin mai multe situații critice până când am ajuns să realizăm că "acasă" înseamnă "acasă", iar aici suntem soț - soție și mamă - tată pentru fiul nostru. Pe de altă parte, la birou, suntem parteneri de afaceri și colegi. Niciodată nu amestecăm relația de cuplu cu ce se întâmplă la birou. Să nu credeți că este ușor și că ne iese întotdeauna, mai ales că suntem plini de idei.

Dar avem mici trucuri și reguli de bun simț, pentru că vrem să respectăm cât mai mult timpul pe care îl petrecem acasă, împreună. De exemplu, ne-am impus să nu discutăm acasă despre ce se întâmplă la firmă.

Cum arată diminețile în familia voastră?

Alex este cel mai matinal din familia noastră. Dimineața merge în bucătărie și ne prepară ceaiul. Eu mă trezesc a doua și încep să-l pregătesc pe Robert pentru grădiniță. Primele ore ale dimineții ne surprind de obicei în bucătărie, împreună, la micul dejun.

În plus, noi ne bucurăm că putem începe fiecare zi alături de un copil vesel, bun și isteț. Râde mult, ne povestește ce a visat și ce își dorește să facă. Este o gură de aer proaspăt pe care o luăm dimineața și o păstrăm în sufletele noastre pentru toată ziua. Cred că așa arată o dimineață frumoasă pentru orice familie fericită.

Să vorbim puțin despre valori - personale, dar și în afaceri

ANGELA: Valorile lui Alex sunt sinceritatea, perfecționismul, punctualitatea și corectitudinea. Pentru el este foarte important ca totul în jurul sau să fie just și bine pus la punct.

ALEX: Valorile Angelei sunt încrederea, dezvoltarea continuă și integritatea.

Amândoi am observat că toate aceste valori se reflectă și în modul în care facem lucrurile, cum conducem și organizăm activitatea în firma, cum interacționăm cu angajații, colaboratorii și clienții noștri.

Cum este firesc, într-un business apar uneori situații delicate pe care noi ne-am propus să le soluționăm cât mai diplomat și corect. Din acest punct de vedere, valorile enumerate mai sus și pe care noi le-am insuflat în organizație, și-au spus cuvântul. Punem clientul pe primul loc, încercăm să empatizăm cu el, să-l înțelegem și să vedem cum îl putem ajuta cât mai bine. Sigur, au fost momente când am pierdut pentru că am fost corecți, dar nu am regretat niciodată, pentru că doar așa putem să ne păstrăm identitatea și integritatea.

Pentru noi este important să creștem ușor, dar bine, consistent. Creștem alături de oameni care sunt asemeni nouă și lucrul acesta se vede.  Avem clienți care ne apelează, ne trimit mesaje și ne mulțumesc. Ne spun că au rămas impresionați după ce au interacționat cu magazinul sau cu noi, iar acest lucru ne demonstrează că facem lucrurile bine.

Ce rol are fiecare în business?

Cred că am fost norocoși pentru că avem temperamente și firi diferite. Am realizat acest lucru după ce am pornit business-ul și într-adevăr ne-a ajutat să ne completăm perfect.

Eu sunt o persoană creativă, în timp ce Alex este omul cerebral. Prin urmare, a fost simplu să ne împărțim sarcinile și responsabilitățile în firmă. A fost un proces natural, pentru că fiecare se ocupă în principal de ceea ce îi place și de felia pe care excelează. Desigur că deseori suntem puși în postura de a aborda activități mai puțin plăcute, dar asta face parte din provocările oricărui business. În general ne considerăm norocoși că putem să desfășurăm activități cu care ne simțim confortabil și că fiecare din noi poate aduce un plus de valoare pe segmentul de care se ocupă.

În prezent, Alex se dedică achizițiilor, platformei magazinului online și departamentului financiar. Eu mă ocup de tot ce înseamnă marketing online și de suportul Customer Care.

CITEȘTE ȘI: Forme legale de asociere în afaceri

Cum luați deciziile de business când nu sunteti de acord?

În general, deciziile noastre coincid deoarece avem o viziune comună pe termen mediu și lung. Prin urmare, de cele mai multe ori deciziile nu sunt bazate pe subiectivism, ci urmăresc un obiectiv destul de clar.  Totuși, atunci când avem dubii, preferăm să apelăm la experiența persoanelor din grupul nostru de prieteni și parteneri, oameni de succes în care avem încredere. 

CITEȘTE ȘI: Avantajele și dezavantajele antreprenoriatului în cuplu

Cum afectează faptul că sunteți un cuplu relația voastră cu alți parteneri, angajați etc?

Este o dinamică pe care noi o recunoaștem și pe care încercăm să o gestionăm cât mai bine. Asta pentru că acasă suntem soț-soție, iar la firmă suntem parteneri de afaceri. La muncă fiecare are rolul său bine delimitat, cu task-urile sale precise. Prin natura atribuțiilor diferite din firmă, nu putem spune că interacționăm foarte mult pe parcursul zilei.

Faptul că suntem soț - soție nu afectează în niciun fel relația pe care o avem cu angajații sau atmosfera de la birou. Acolo încercăm să avem o atitudine cât mai profesionistă, astfel încât relația noastră de cuplu să nu se vadă în activitatea desfășurată. La birou suntem colegi, iar acasă suntem soț - soție, suntem mamă - tată. Odată ce am intrat pe ușă avem o regulă: nu discutăm nimic legat de muncă. Excepțiile care nu suportă amânare se dezbat de obicei în bucătărie, la o cană de ceai.

Cum arată “ieșirea la pensie” pentru voi?

Nu ne vedem ieșind la pensie prea curând. Dar ieșirea la pensie pe care noi putem s-o întrezărim pe termen mediu ar fi de fapt crearea acelui sistem de muncă ce ne-ar permite nouă să desfășurăm doar acele activități care ne aduc bucurie și satisfacție. Ne dorim să avem libertatea de a face doar lucruri care ne inspiră și care pot contribui la bunăstarea celor din jur ... fără să fim legați de un birou.

Care sunt părțile preferate la a lucra împreună?

Pentru că avem competențe complementare, fiecare dintre noi se poate axa în principal pe lucrurile care îi plac și pe care le poate realiza cel mai bine. Este unul din cele mai frumoase aspecte ale faptului că lucrăm împreună.

În al doilea rând, ne animă același obiectiv, iar acest lucru ne face mai puternici în ceea ce privește conceptul de afacere. Când un business este gestionat de un cuplu, este evident că ambii parteneri au obiective comune, clar agreate pe termen lung. Într-o afacere cu asociați din familii diferite, interesele personale pot fi diferite și pot perturba la un moment dat bunul mers al activității. Prin natura noastră umană tindem să ne dorim să ne realizăm fie individual, fie ca și cuplu.

Dar cele mai mari provocări?

Uneori intervin sarcini de lucru cu care nici unul din noi nu se simte confortabil și atunci suntem nevoiți să negociem amiabil ce facem mai departe. Nu e ușor, dar suntem responsabili și încercăm de fiecare dată să ajungem la o soluție cât de cât mulțumitoare pentru fiecare din noi. Astfel de provocări se întâmplă din când în când și până acum am reușit să trecem peste ele.

Un sfat de final, pentru cuplurile care plănuiesc să pornească o afacere împreună?

Cuplurile care vor să demareze un business trebuie să știe că își asumă un risc. Cel mai mare risc atunci când începi o afacere cu iubitul/ iubita sau soțul/ soția este ca relația să se destrame. Sună dur, dar dacă cei doi nu reușesc să gestioneze bine relația de cuplu și relația profesională, se poate ajunge deseori în impas.

De cele mai multe ori relația de cuplu se bazează pe emoții, pe când o relație profesională se bazează mai degrabă pe niște reguli. Pentru a nu amesteca cele două ipostaze, ideal ar fi ca rolurile în cadrul afacerii să fie bine stabilite. Pe cât posibil, emoțiile specifice unei relații de cuplu trebuie să rămână acasă, pentru ca la serviciu lucrurile să fie cât mai clare. Dacă la un moment dat activitatea firmei nu este cea așteptată și dorită, relația intimă dintre cei doi nu ar trebui să fie afectată.

Mulțumim, Angela și Alexandru!

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail