Poate cel mai bine păzit secret al lui Steve Jobs, Larry Page sau Mark Zuckerberg

Se spune că pentru a reuși în business, un om de afaceri trebuie să fie suficient de deștept încât să se înconjoare de oameni mai deștepți decât el. Dar cum poți face asta când ești de-abia la început de drum?

Steve Jobs, Larry Page sau Mark Zuckerberg sunt doar câteva dintre exemplele miliardarilor de succes ai lumii care au clădit adevărate imperii pornind de jos, în propriile garaje, cu bani puțini. Lista este lungă și poveștile deja arhicunoscute.

Însă nu geniul fiecăruia dintre ei de a porni businessul pe care l-a pornit și deciziile pe care le-a luat pe parcurs sunt în discuție acum, ci faptul că niciunul dintre ei n-a reușit pe cont propriu. Deși aproape întotdeauna au fost singuri în lumina reflectoarelor, în spatele lor s-a aflat o întreagă echipă. Cum au construit și extins această echipă în perioada de început, când încă nu aveau puterea financiară de a angaja?

Aproape toți au început prin a oferi participații în companie. Așa au atras oameni nu doar foarte buni, dar totodată care au crezut în afacere, s-au dedicat cu adevărat și au muncit mult, compania fiind într-o anumită pondere (oricât de mică) și a lor.

O parte dintre ei au fost sprijiniți de prieteni sau membri ai familiei care s-au implicat în dezvoltarea ideii de afaceri atât financiar, cât și prin activitatea lor. Familia și prietenii sunt, de regulă, cei mai deschiși să te ajute să pornești în business și totodată singurii care nu-ți vor cere o avere pentru timpul și expertiza lor.

Alții au ales să angajeze pe baza unui salariu fix mai redus, completat de bonusuri de performanță. În acest fel, oamenii au fost motivați să atingă anumite obiective ale companiei pentru a-și crește veniturile proprii, susținând astfel semnificativ succesul businessului.

O metodă la fel de bună de a beneficia de abilități și expertiză necesare dezvoltării businessului este schimbul de servicii, așa-numitul barter. De altfel, există și platforme online care pun la dispoziție astfel de resurse, cum ar fi Simbi. Metoda este, însă, mai puțin populară la noi, dar asta nu înseamnă că este și lipsită de potențial.

Când startupul a prins deja puțin elan, o soluție pentru a-ți extinde echipa cu resurse financiare limitate este angajarea tinerilor sau freelancerlor. Tinerii și studenții poate nu au neapărat experiență, însă sunt pasionați, iar dacă cred cu adevărat în ideea ta de business vor veni mereu cu soluții inovatoare și creative pentru dezvoltarea acesteia. La fel de bine poți angaja oameni cu experiență însă doar part time sau pe bază de proiecte, ca freelanceri, beneficiind astfel de cunoștințele și expertiza lor în limita capabilităților financiare ale afacerii.

Nu în ultimul rând, când există deja o echipă nucleu, extinderea ei cu o serie de interni interesați să învețe și să-și pună bazele unei cariere poate spijini obiectivele de dezvoltare ale afacerii fără a pune presiune pe bugetul de resurse umane. În loc să investești bani, veți investi timp pentru a-i iniția în domeniul de activitate al companiei, pentru a-i ajuta să dobândească o experiență practică și pentru a-i forma pentru viitor. În schimb, vei putea să-i păstrezi pe cei mai buni dintre ei în echipă. Cu cât sunt mai tineri, cu atât sunt mai interesați să învețe, fără a avea în mod neapărat pretenții financiare, și au mai mult potențial să rămână în companie. Așa că printre cele mai potrivite locuri pentru a-i găsi sunt, de ce nu, chiar băncile facultăților. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail