Startarium PitchDay - prima editie, 1 an mai târziu

În noiembrie 2016, 4 startup-uri câștigau premiile totale de 110.000 de euro la Startarium PitchDay. Au convins juriul cu pitch-urile lor, cu planurile mari de viitor, cu ambiția și dorința de a face o schimbare. Au țintit sus și au reușit!

La un an de la Startarium PitchDay 2016, am fost curioși ce s-a întâmplat în acest an, ce au făcut și cum i-a ajutat participarea la competiție. Tracia Caravan lucra la dezvoltarea rulotei, Re.Flex va începe comercializarea către clinici, Clinica de Pediatrie Anastasia se dezvoltă și își extinde colaborările, iar IndexAR urmează să lanseze două module, pentru iOS și Android.

Tracia Caravan & Gabriel Bugnar, Locul 1 in 2016

Cum a evoluat Tracia Caravan în acest an?

La începutul anului am căutat spațiul în care să construiesc rulota Tracia. Am decis să construiesc un atelier pe un teren (personal) aflat la Siliștea Snagovului, doar că cea mai ploioasă primăvară de la Potop încoace mi-a impus un ritm de construcție cu mult mai lent decât mi-aș fi dorit. Într-un final am terminat construcția și m-am întors la rulotă. Anul acesta a fost cel al ”Facerii”, un an în care am stabilit contacte comerciale cu toți furnizorii rulotei, din țară și din străinătate, un an în care am aflat cine mi-e prieten și de cine să mă feresc. Așa a evoluat întreprinderea. Acum lucrăm obsedant să terminăm rulota până în cele mai mici detalii iar cu această experiență, la anul, să producem prima serie.

În ce măsură te-a ajutat participarea la competiție?

Tracia, fără Startarium, n-ar fi mers mai departe.

Care sunt planurile de viitor, ce ai vrea sa faci în următorul an?

Vreau să obțin finanțare pentru prima serie, să pun pe picioare prima linie de producție, să produc și să vând primele 50 de rulote Tracia Familia. Altfel spus, să duc la capăt proiectul care va așeza România pe harta producătorilor de rulote iar românii să devină, tot mai mulți, rulotiști.

Care este mesajul tău pentru participanții de anul acesta?

Pregătiți-vă cât de bine puteți. Pregătirea să fie pentru finala celor 10, indiferent ce se va întâmpla pe parcurs. Repetați pitch-ul până la disperare, folosiți la maximum fiecare fracțiune de secundă din cele trei minute. Sunt trei minute care vă pot duce la trăirea unui vis. Pregătiți-vă atât pentru întâlnirea cu juriul cât și pentru întâlnirea cu publicul. Spre deosebire de multe fonduri și concursuri din țara asta, este o competiție în care merită luptat din toate puterile. Șansele sunt reale pentru că Startarium se bazează pe corectitudine. Însă, înainte de toate, trebuie să credeți în ce vreți să faceți mai mult decât oricine altcineva. Cu această credință veți convinge.

Poți vedea AICI cum se pregătește un pitch de 70.000 de euro și cum se susține în fața unei audiențe de 700 de persoane.

Re.Flex & Camil Moldoveanu

Cum a evoluat Re.Flex în acest an?

Anul trecut pe vremea asta aveam un prototip, aveam un algoritm, un concept pentru investitori și pentru public. Tot anul care a trecut am lucrat mult în zona de produs, iar acum mai avem 3 luni până la lansarea sa. Vorbim despre un produs matur, cu o aplicație mobilă complexă și în curând terminăm și partea de hardware nou. Încă o chestie interesantă, anul trecut eram doi în echipă, acum suntem 6 full time și avem ca advisor unul dintre cei mai renumiți ortopezi din Germania. Discutăm cu unii dintre cei mai buni fizioterapeuți din UK, care vor să intre în echipă. Ne aducem practic ce ne mai lipseste,  know how-ul punctual și ne pregătim pentru următoarea rundă de investiții.

Am reușit să accesăm fonduri europene, avem contractul semnat și cu acele fonduri trebuie să dezvoltăm senzorii de spate. Cu acest produs nou ne adresăm oamenilor care stau la birou, care au dureri de spate, cumva intervenim înainte să aibă nevoie de operație.

În ce măsură te-a ajutat participarea la competiție?

Totul s-a întâmplat foarte rapid cu PitchDay. Am văzut anunțul, am intrat pe site, am văzut care sunt cerințele și am aplicat. Am ajuns la eveniment și totul a fost diferit de ce mă așteptam și de ce știam de la alte pitch-uri. Am văzut formatul, am înțeles că fiecare echipă te jurizează și asta m-a scos din zona de confort. Am înțeles că trebuie să îi câștig mai întâi pe cei de la masă, așa că am încercat să explic cât mai clar, nu foarte tehnic. Așa am trecut mai departe.

Cei 20.000 de euro ne-au ajutat foarte mult. I-am folosit pentru cheltuieli operaționale 3-3,5 luni și ne-au ajutat pentru că am crescut activitatea și implicit, valoarea firmei. Dacă la prima rundă de finanțare era evaluată la 1 milion de euro, acum firma valorează 2,7 milioane. Am muncit foarte mult în acest an, iar produsul este impresionant.

Care sunt planurile de viitor, ce ai vrea sa faci în următorul an?

Până acum, am muncit foarte mult să facem un produs care este folosit de clinică. Avem peste 150 de exerciții filmate și am lucrat mult să definim un exercitiu foarte ușor. Vrem să începem comercializarea către clinici, este important să facem 2-3 runde pilot și apoi să ne găsim un partener strategic. Investitorii noștri vor să ne mai dea o rundă de finanțare și mai ridicăm această rundă ca până în mai să avem partea de dovezi că totul funcționează foarte bine și este folosit de clinici.

Care este mesajul tău pentru participanții de anul acesta?

Este foarte important să te pui în fața câtor mai multor oameni și să vorbești despre ideea ta, despre firma, produsul tău, depinde cât de matură este ideea. Ți se vor pune multe întrebări pe care nu le cunoști și este important să te pui în fața lor și să ajungi în zona aia confortabilă în care juriul îți pune întrebări și știi că ai răspunsuri foarte bune la ele. Oamenii din astfel de concursuri, fie că sunt mentori sau parte a juriului, au business skills foarte dezvoltate. Este în regulă dacă nu știi să răspunzi, important este să le notezi, să mergi la birou și să cauți informațiile. Dacă faci asta constant, vei vedea că poate fi ușor să pitch-uiești. De aceea cred că ar trebui să aplice lumea la Startarium PitchDay. Ideea de a vorbi în public, relaxat, o să te ajute când va trebui să vinzi, să faci marketing. Este un concurs inedit ca format și este foarte important poți să explici foarte bine ce faci oamenilor de la masă, să fii prietenos, să nu ai o poziție superioară pentru că ai un startup tehnologic.

Recomandările lui Camil le poți regăsi și în materialul de mai jos.

Clinica de pediatrie Anastasia & Ilinca și Paul Nicolae

Cum a evoluat Clinica Anastasia în acest an?

Într-un an de la Startarium PitchDay am evoluat şi am învăţat multe, dar cel mai important, am învăţat că a conduce o firmă vine la pachet cu o serie întreagă de peripeţii, emoţii şi lecţii de viaţă.

La început ştiam că va fi dificil, că în viaţă nu le poţi şti pe toate, că este un business de detaliu plin de neprevăzute şi că înţelepciunile născute din orice domeniu este bine să le iei în doze mici pentru că altfel poţi stârni reacţii adverse din partea organismului.

Din fericire, primele lucruri pozitive au venit mult mai repede decât ne aşteptam şi suntem mândri de orice moment, mai reuşit sau mai puţin reuşit. Le considerăm succese de moment şi succese de viitor pentru că am reuşit, per ansamblu, să ajungem la o nouă etapă.

În ce măsură v-a ajutat participarea la competiție?

Experienţa Startarium PitchDay a fost şi va rămâne pentru noi un moment marcant atât la nivel personal cât şi la nivel profesional. Fundamentul culturii organizaţionale este centrat pe nevoile indivizilor, iar feedback-ul este o componentă importantă astfel că personal, ne-a dat încredere în noi, în ideile noastre, ne-am simţit validaţi în calitate de tineri antreprenori aflaţi la început de drum. Să fii lăudat la scenă deschisă de cei pe care îi consideri a fi vârf de lance în domeniul de bussines este un sentiment ce transcede puterea relatării în cuvinte.

Profesional, premiul în valoare de 15,000 de euro, cât şi apreciecerea modelului de dezvoltare al clinicii ne-au permis în mare măsură să stabilizăm cash flow-ul de la momentul respectiv, să investim în noi tehnologii de diagnostic şi să privim cu optimism spre următorul stagiu de dezvoltare prevăzut în bussines planul existent.

Care sunt planurile de viitor, ce ați vrea să faceți în următorul an?

Avem câteva planuri măreţe pentru dezvoltarea clinicii. Urmează să aprobăm primul contract cu Casa de Asigurări de sănătate pentru specialitatea pediatrie – ambulator, am demarat demersurile legale pentru a înfinţa primul Centru de dezvoltare Neuro-psiho-motorie din regiunea Moldova şi nu în ultimul rând extindem continuu aria colaborărilor cu noi medici şi specialişti.

Care este mesajul vostru pentru participanții de anul acesta?

Vreau să le urez viitorilor participanţi mult succes, încredere în sine şi în puterea cuvintelor ce pot convinge juriul că merită să fie susţinuţi şi remuneraţi.

IndexAR & Răzvan Boldiș

Cum a evoluat indexAR în acest an?

Dacă ne gândim la anul care a trecut și îl măsurăm în evenimente, am putea spune că a fost unul bogat. Cu bune și rele, experiențele pe care le-am acumulat, cred că au fost cele potrivite pentru noi. Ne-au ajutat să ne maturizăm, să învățăm cum să atragem colaboratorii potriviți și cum să strângem rândurile în fața oricărei provocări.

Dar unde suntem azi?

Să începem cu a doua zi după câștigarea premiului. Promovarea făcută de voi ne-a crescut vizibilitatea. Am atras colaboratori pe care nu știu altfel cum ar fi fost posibil să îi întâlnim. În același timp ne-a responsabilizat. Angajamentele și planurile noastre fuseseră auzite de o grămadă de oameni, nu mai era cale de întors.

Luna decembrie a venit la pachet cu o serie de întârzieri în activitățile propuse, cu cheltuieli neprevăzute și noi oportunități. În cazul nostru, niciuna din acestea nu a fost bugetată. Toate resursele noastre financiare au fost alocate cofinanțării necesare pentru implementarea proiectului pe fonduri europene.

Premiul ne-a scos din încurcătură. Am apelat la serviciile unui expert în implementarea proiectelor pe fonduri europene pentru remedierea întârzierilor.

După ce am trecut și de acest hop, toate au mers ca pe roate:

  • am finalizat cu succes contractarea unei echipe de development pentru aplicația și platforma indexAR;
  • am achiziționat o serie de echipamente mobile pentru testarea aplicației;
  • am inițiat demersurile pentru protejarea mărcii “indexAR” la nivel european, iar în data de 06 Octombrie 2017  am primit și certificatul de la Oficiul pentru Proprietate Intelectuală al Uniunii Europene;
  • am început construcția site-ului;
  • până la finalul lunii octombrie 2017 vom lansa o primă versiune a aplicației (modulul de mobilier) pe iOS.

În ce măsură te-a ajutat participarea la competiție?

În urma evenimentului Startarium, am ajuns să cunosc o parte din membrii echipei Impact Hub. Despre cât de faini sunt și realizarile lor, aflasem doar din poveștile unuia din facilitatorii EMPRETEC.

Entuziasmul și dorința lor de a ne ajuta ne-a motivat și mai mult. Era exact ceea ce aveam nevoie. Vorbesc de acele momente în care nu ești sigur dacă e bine ce faci, când nu știi dacă ești nebun sau mergi pe un drum care urmează să îți schimbe viața. Îmi amintesc când ne-am întâlnit a doua oară, după Startarium. Încă nu îmi era clar de ce anume aveam nevoie.  Alcătuisem doar o listă de probleme și întrebări cărora nu le prea dădusem de cap. Mentorii și persoanele cu care am ajuns să discutăm datorită vouă ne-au ajutat să câștigăm ani de experiență, care altfel ne-ar fi costat timp și resurse sau poate chiar afacerea.

Care sunt planurile de viitor, ce ai vrea să faci în următorul an?

În următorul an avem în plan următoarele:

  • lansarea websiteului companiei;
  • lansarea și a celorlalte 2 module (amenajări interioare și imobiliare) atât pentru iOS, cât și pentru Android;
  • minimum 3 companii, pentru fiecare modul în parte, își vor promova produsele prin intermediul indexAR;
  • promovarea prin indexAR a contentului de natură culturală (dans, sculpturi, picturi), în completarea celui de natură comercială;
  • participarea la unul din programele pentru antreprenori dezvoltate de Impact Hub.

Care este mesajul tău pentru participanții de anul acesta?

Startarium PitchDay este doar începutul!

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă