💊 Pastila #27: Cum actualizezi codul CAEN, aplicația #1 pe App Store & un boost de productivitate

Noul an vine cu o serie de modificări legislative cu care merită să fii la curent, dar și cu noi trenduri la care merită să fie atent. Pe lângă aceste noutăți pe care le-am sintetizat pentru tine, merită de asemenea să mai știi că PKO Bank Polski, cea mai mare bancă din Polonia în funcție de active, și-a început activitatea în România, iar Sellpy, platforma controlată de grupul suedez H&M, care comercializează online haine second-hand, deschide acum primul depozit în România, la Arad. Mai mult – România a intrat oficial în Programul Visa Waiver (VWP), care permite cetățenilor români să călătorească mai ușor în SUA, ceea ce a propulsat pașaportul nostru pe locul 6 în topul celor mai puternice pașapoarte din lume.


  • De la 1 ianuarie a început oficial procesul de actualizare a codurilor CAEN de clasificare a activităților din economia națională, de la CAEN Rev. 2 la CAEN Rev. 3. Prin acest proces ar trebui să treacă toate firmele, persoanele fizice autorizate, întreprinderi individuale sau familiale. Reprezentații SRL-urilor sau SA-urilor care vor doar să actualizeze obiectul de activitate completează cererea pentru persoane juridice  (adică Anexa 2A la ordinul Ministrului Justiției nr. 2938/C din 20 decembrie 2024 ). Procedura este similară pentru Persoane Fizice Autorizate, întreprinderi individuale sau familiale, care depun cererea din Anexa 2B a aceluiași ordin și completează secțiunea dedicată de la punctul 7 - „actualizare obiect de activitate conform CAEN Rev.3”. 

  • Cea mai importantă noutate fiscală pe 2025 este că, de anul acesta, pragul pentru încadrarea ca microîntreprindere a coborât de la 500.000 la 250.000 de euro/an cifră de afaceri. Tot de anul acesta devine obligatorie și declarația SAF-T (Standard Audit File for Taxation). Am vorbit despre toate aceste modificări săptămâna trecută cu Irina Popescu, consultant fiscal, într-un episod special din Pastila de antreprenoriat

  • În contextul incertitudinilor economice și fiscale, multe firme din România vor adopta o strategie de prudență în 2025. 2 din 3 antreprenori au declarat că nu vor deschide noi linii de business, preferând să se concentreze pe optimizarea operațiunilor financiare. Pentru a face față provocărilor, antreprenorii se axează pe optimizarea costurilor operaționale, restructurarea portofoliului de produse și servicii și vânzarea activelor neesențiale. Doar 9% dintre ei iau în considerare disponibilizări de personal. 

Recomandarea săptămânii 

Recomandarea acestui episod este... curățenia în lista de priorități! 

New year, new me, right? De câte ori nu ți-ai spus asta la început de an? Însă pe măsură ce lunile trec, rezoluțiile se estompează și cădem cu toții în aceeași rutină care ne ține blocați și ne face să batem pasul pe loc. Dacă simți că anul ăsta ai nevoie de o schimbare, hai să setăm împreună o serie de obiective și KPI-uri care să te ajute să faci din anul ăsta unul cu adevărat productiv! 

În viața personală, ca în business, obiectivele ar trebui să reflecte valorile fiecăruia dintre noi. Valorile sunt lucrurile în care credem și care ne dictează majoritatea deciziilor. Începutul de an poate fi momentul să reflectezi asupra valorilor tale personale și să vezi în ce măsură ele se regăsesc în viața ta de zi cu zi. Și apoi să-ți setezi obiective care să te aducă mai aproape de acestea. De exemplu, să petreci mai mult timp cu cei dragi, dacă familia e una dintre valorile tale. Sau să-ți schimbi cariera, dacă pui preț pe a face ceva care ajută societatea sau pe cei din jur.  

La fel ca în business, aceste obiective trebuie să fie SMART, adică specifice, măsurabile, realiste – în sensul că pot fi atinse – și relevante în marea schemă a lucrurilor. În plus, trebuie să poată fi și cuantificabile în timp, adică să le poți pune pe un timeline de care să te ții. De exemplu, îți propui ca până la jumătatea anului să ajungi să-ți prepari singur mâncare sănătoasă pentru 4 zile din cele 7 din săptămână.  

Odată ce ai aceste obiective în minte, e momentul să le împarți în bucățele specifice – KPI-uri. Cum ar fi numărul de rețete noi pe care le încerci sau timpul alocat pentru gătit la final de săptămână.  

KPI-urile sunt „farurile” care luminează calea spre optimizare și te ajută să-ți menții obiectivul final în perspectivă.   

Ia în primul rând în considerare KPI-uri care să te ajute să-ți îmbunătățești starea de sănătate, cum ar fi calitatea somnului și ora de culcare sau numărul zilnic sau săptămânal de pași și de ieșiri în natură.  

La capitolul finanțe, cel mai probabil ești obișnuit să le gestionezi pe cele ale firmei tale, dar cum stai la capitolul finanțe personale? Mai mult ca sigur e loc de optimizare și acolo: cât cheltui pentru necesități, cât pentru plăceri și cât pentru mofturi? Ce ROI au cheltuielile impulsive – le regreți pe loc sau ajungi să folosești obiectele și serviciile achiziționate? În cazul în care simți nevoia de a-ți face ordine în priorități și cheltuieli, atât Microsoft, cât și Canva au o serie de template-uri de tabele care să te ajute să-ți configurezi bugetul lunar ca să poți să urmărești cu mai mare atenție încotro se îndreaptă banii tăi.  

Nu în ultimul rând, dacă vrei să-ți îmbunătățești starea de bine, KPI-urile pe care le setezi te pot ajuta să ai mai mult timp pentru tine. De câte ori pe săptămână aloci timp hobby-urilor tale, cititului, urmăririi de filme, seriale și documentare? Când te lași prins cu un podcast sau un audiobook bun? Aceste momente nu sunt niciodată irosite – din contră.   

Este, de asemenea, util să ții un jurnal în care să-ți notezi nu doar progresul în realizarea obiectivelor pe care ți le-ai propus, ci și fluctuațiile în starea de spirit, resursele întâlnite pe parcurs care te-au ajutat să progresezi și cele de care simți că mai ai nevoie ca să-ți atingi obiectivele. Acest proces de reflecție este un mod ideal de a-ți încheia ziua de lucru și de a-ți oferi un răgaz de a te gândi la tine și la lucrurile care contează cu adevărat în viața ta. 

 

Gazdele noastre, Maria Bercea (Content Curator @ Startarium & Impact Hub Bucharest) și Irina Bădescu (Content Writer @ Startarium & Impact Hub Bucharest) îți dau întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium. 

La acest podcast au contribuit Monica-Ioana Buzea și Sînziana Mihalache (știri), plus toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.     

Grafica: Adina Stroe        

Muzica: Stocktune 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail