Profil de antreprenor - al tău care e?

Reziliență, creativitate și disciplină - sunt câteva cuvinte pe care le auzim adesea când vine vorba despre atuurile unui antreprenor. Totuși, cum arată caracteristicile sale, privite mai îndeaproape? Explică Mihai Moghior, partener GRI (companie din Silicon Valley care oferă o suită de instrumente de management, bazate pe evaluare comportamentală).

În ce context, cu ce cost și cu ce rezultate ar putea cineva anume să fie antreprenor? 

Talentul unui om este compus din: cunoștințe, experiență, inteligență, abilități, valori și caracteristici comportamente (de personalitate). Toate acestea puse într-un anumit context și într-o anumită combinație pot genera anumite rezultate, în cazul fericit – rezultatele dorite.

În vremurile noastre majoritatea cunoștințelor sunt foarte ușor accesibile și transferabile. Totul e să știi unde să cauți, să știi cum să faci conexiunile între acestea. Este drept că pentru acumularea unei expertize solide în anumite domenii de o complexitate ridicată, este necesară și o bază solidă educațională, formată în timp. 

Abilitățile se deprind prin instruire, dar mai ales facând și repetând până la atingerea unui nivel de excelență.  

Acumularea cunoștințelor în timp, deprinderea de noi abilități și perfecționarea celor vechi, expunerea la cazuri din ce în ce mai complexe și creșterea autonomiei decizionale pot conduce la construirea unei experiențe solide și la creșterea nivelului de maturitate, însă acest lucru nu este neapărat valabil în toate cazurile. 

Experiența nu este “ceea ce ți se întâmplă”, ci “ceea ce faci cu ce ți se întâmplă”. Experiența înseamnă multă expunere, încercare, eșec și iar încercare prin noi abordări (învățare), apoi iar eșec sau reușită și tot așa mai departe. Nu prea există nici rețete și nici scurtături. Nu se termină niciodată și totdeauna este loc de mai mult și de mai bine.

Inteligența ar fi de dorit sa fie peste medie în cazul unui antreprenor, însă nu neapărat excepțională. Un IQ foarte ridicat (de la 130 în sus) poate ridica uneori anumite provocări sau bariere. Astfel de persoane se adaptează mai greu, pot fi mai rezervate în relaționare, au nevoi speciale, pot simți că cei din jur le irosesc timpul și că nu se ridică la nivelul lor. Studiile arată că există o corelație de 0.6 (adică existentă, dar destul de slabă) între IQ și modul de abordare a lucrurilor din viața reală, inclusiv pentru cei care lucrează în domenii foarte exacte și complexe sau care studiază pentru doctorat.

Luând în considerare aspectele de mai sus am fi tentați să concluzionăm că pană la urma un antrepenor nu are nevoie de un nivel excepțional de inteligență, cunoștințele se dobândesc, abilitățile se deprind iar experiența vine făcând, deci antreprenoriatul este destul de accesibil pentru aproape oricine… 

Rămân totuși întrebările:

  • Ce îi diferențiază pe antreperenorii de success?
  • Care sunt caracteristicile pe care aceștia le au în comun?

Conform mai multor articole publicate de Forbes, (în baza unei serii de studii derulate în SUA de universități precum Harvard, Stanford sau Pennsylvania), investitorii (“VCs” – Venture Capitalists) în momentul în care selectează fondatorii de companii start-up în care vor investi au un criteriu principal în vedere, ca predictor pentru succes: “grit” (eng.).

Tradus în limba romană “grit” înseamnă “tărie de caracter, curaj, bravură, determinare, coloană vertebrală, anduranță”, iar în psihologie teremenul este definit ca fiind o trăsătură pozitivă, non-cognitivă, legată de pasiunea unui individ pentru a urmări o misiune sau un scop pe termen lung, combinată cu o motivație puternică de a depăși obstacolele și de a realiza obiectivele respective. 

GRI (www.gri.co) în cei 20 de ani de studiu al comportamentelor, motivațiilor și drive-urilor indivizilor, analizând mii de antreprenori atât din Silicon Valley, cât și din alte părți ale lumii (inclusiv din România) a identificat o serie de caracteristici comportamentale pe care majoritatea acestora (peste 65%) le au în comun:

  • o nevoie de a genera un impact asupra mediului, de a stabili scopuri și obiective și de a le urmări cu determinare și cu autoritate, 
  • un grad ridicat de autonomie în luarea deciziilor, ambiție, fermitate și un spirit competitiv, decizii și acțiuni uneori nepopulare,
  • în căutare pemanentă de provocări și de oportunități, 
  • comunicare directă, bazată pe argumente, cu o posibilă doză de agresivitate sau chiar de aroganță, 
  • nerăbdare, nevoie de varietate, caută și oferă răspunsuri rapide, expeditivitate cu rezultatele, simț al urgenței bine dezvoltat, confort cu presiunea și cu viteza,
  • inițiativă, provocarea status-quo-ului și inițierea de schimbări într-un mod proactiv,
  • asumarea cu ușurință a consecințelor propriilor decizii,
  • asumarea de riscuri calculate, fără a fi însă perfecționiști și fără a se implica prea mult în detaliile proceselor sau în activități follow-up, preferând mai degrabă abordările noi, neconvenționale și nestructurate,
  • deleagă foarte greu autoritatea și mai ușor detaliile,
  • unii antreprenori pot fi mai sociabili, alții mai analitici, însă cei mai mulți se regăsesc mai degrabă în zona mediană din acest punct de vedere: există un echilibru și o ușoară versatilitate între a lucra cu oamenii, a comunica pozitiv, cu empatie și a influența pe de o parte și a analiza critic, a  lucra cu aspectele tehnice și tangibile ale sarcinilor, cu cifrele, cu planurile și cu faptele pe de cealaltă parte.
  • Personalitatea omului are un anumit grad de elasticitate. Dacă individul are o înclinație naturală către anumite comportamente, acesta se poate adapta totuși atunci când resimte o presiune pentru a se comporta diferit din partea mediului, a job-ului sau a celorlalți cu care interacționează. Atâta timp cât adaptarea are o intensitate mică sau moderată comportamentul individului se poate modela. În momentul în care între înclinațiile naturale ale sale și cerințele comportamentale ale rolului pe care trebuie să-l joace există diferențe foarte mari, atunci această adaptare necesită un efort prea mare pentru a putea fi susținut pe termen lung, conducând astfel la anxietate sau burn-out. În acest caz este necesară revizuirea sau schimbarea rolului pentru că este clar că nu merge. 

Ce se întâmplă cu restul de 35% dintre antreprenori (care au caracteristici comportamentale diferite de cele specificate mai sus)?

10% reușesc să susțină adaptarea comportamentală fără a depune eforturi majore, nevoia de adaptare resimțită fiind mică sau moderată. Mai rămân însă 25% dintre ei care au înclinații comportamentale semnificativ diferite de cele antreprenoriale. Aceștia de obicei fac echipă cu alți indivizi care îi complementează cu anumite caracteristici comportamentale necesare abordării antreprenoriale. În plus această echipă poate avea avantajul unor atuuri comportamentale ce lipsesc uneori antreprenorilor, precum: orientare către armonia în echipă și ascultarea activă a nevoilor celorlalți, mai multă amiabilitate și spirit de colaborare, ceva mai multă empatie și căldură în abordare, atenție mai mare la detalii, la procese, la reguli, la structură și la calitate, mai multă precauție și expunere mai redusă la riscuri, ceva mai mult calm, metodă și meticulozitate, mai multă răbdare în abordarea activităților de rutină).

În concluzie

Există oameni care au înclinații comportamentale “făcute” pentru antreprenoriat și în general aceștia pot deveni “antreprenori în serie”, ei nefiind cei mai potriviți pentru conducerea unui business deja dezvoltat și așezat. Există persoane care reușesc să-și adapteze comportamentul în faza de start-up pornind afaceri pe care apoi le conduc cu succes și în faza de maturitate. Există persoane mai puțin înclinate către antreprenoriat (din punct de vedere al motivațiior și al preferințelor comportamentale) care fac echipă bună cu alții, mai ales la început, iar ulterior își găsesc un rol care li se potrivește mai bine (în zona tehnică, în vânzări, în consultanță sau în menținerea clienților etc.), pe măsură ce afacerea se dezvoltă și se așează. 


Așadar, există foarte multe forme în care se manifestă această ”înclinație” pentru antreprenoriat - și foarte multe caracteristici pe care le poți găsi la un antreprenor. E important să îți dai seama pe care dintre ele le ai deja și la care ai nevoie să mai lucrezi sau să le completezi cu cele ale cofondatorului sau echipei.  

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail