Antreprenoriat feminin în 2022 - provocări, motivații și insight-uri din primii ani de business

În martie, pe Startarium readucem în prim-plan inițiativele fondatoarelor din comunitatea noastră. De data aceasta, am adus împreună antreprenoare din domenii variate, în diferite stadii de dezvoltare, care ne-au împărtășit din insight-urile primilor ani de construire a unui business. Descoperă în acest articol opinii de la Andra Pintican – Fondator Școala de HR, Simona Lăpușan – Co-fondator Zitec și Evelina Necula – Co-fondator Kinderpedia.

Antreprenoriatul feminin din România: cifre și statistici 

La nivel global, conform datelor din GEM 2020/21 Women’s Entrepreneurship Report, 11% dintre antreprenori sunt femei, pe când Europa înregistrează un procent redus aproape la jumătate, de doar 5.7%. Cu toate acestea, în anul 2020, Statista arăta că cele mai multe femei fondator din comunitatea de startupuri tech vin din zona Europei Centrale și de Est. 

Conform Global Entrepreneurship Monitor 2020/2021, la nivelul UE, dar și global, balanța de gen înclină spre bărbați în ceea ce privește fondarea unui startup, însă trendul este unul ascendent în ultimii ani în ceea ce privește femeile fondator.  

În România, datele arată că 31,2% din pozițiile de conducere sunt ocupate de femei, procent peste media globală (de 29%), însă puțin sub media europeană (37%, unde în una din trei poziții de management este ocupată de o femeie). O veste bună este că la finalul anului 2021, date ale ONRC arătau că numărul femeilor acționari (sau asociați) în firme din România deținea o pondere de peste 37% din totalul de acționari/asociați.  

Care este totuși experiența reală a antreprenoriatului feminin în România? Pentru a ne răspunde mai clar la această întrebare, am stat de vorbă cu mai multe femei fondator din domenii diverse despre motivație, obstacole și așteptări versus realitate în construirea unei afaceri sustenabile.  

Motivația în a deveni antreprenoare 

Motivele pentru care unele femei aleg calea antreprenoriatului diferă, însă există un factor comun pentru care acestea preferă să lucreze pe cont propriu – mai exact, dorința de a-și urma visurile și a lucra pentru cauze cu impact și conform valorilor care le ghidează.  

“Putem munci ceea ce suntem. Dacă vrem și acționăm în direcția potrivită!”, spune Andra Pintican – Fondator Școala de HR

“Am pornit pe calea antreprenoriatului pentru că domeniul profesional în care activăm îmi oferea multe resurse, dar din ce în ce mai puțină viziune. Căutăm un “de ce” care să dea mai mult sens eforturilor mele”, ne-a împărtășit Evelina Necula, co-fondatoarea Kinderpedia, soluția de comunicare și management pentru educație dezvoltată în România și recunoscută în Europa pentru inovație și impact social. 

Pentru Evelina, spiritul antreprenorial a fost mereu ceva ce a caraterizat-o - “Mi-am dat seama repede că eram antreprenor de multă vreme, dar nu știam. Ce nu s-a schimbat a fost responsabilitatea pentru fiecare proiect, determinarea de a duce lucrurile la bun sfârșit, de a promite mai puțin și de a face mai mult”, lucuri pe care ulterior le-a dus mai departe construind Kinderpedia.  

Pentru alte antreprenoare însă, drumul a început cu temeri și neîncredere. De altfel, la nivel european, conform unui studiu al Comisiei Europene & OECD din 2016, 52% dintre femei recunosc că ceea ce le oprește să își pornească propria afacere este teama de eșec.   

Andra Pintican ne-a povestit cum eșecul văzut în încercările părinților ei în antreprenoriat i-a lăsat inițial impresia că a avea o afacere pe cont propriu este ceva greșit, care nu poate duce undeva - “Așa a început relația mea cu antreprenoriatul: de mână cu frica.”  

Acest lucru nu a descurajat-o însă, iar Andra a continuat să învețe pe cont propriu (separat de job-ul de zi cu zi pe care îl deținea la acel moment) și să se dezvolte în domeniul antreprenoriatului, să învețe din propriile greșeli din trecut, cu proiecte mici, ca într-o zi să-și facă curaj și să se dedice complet - “Mi-am dat demisia și mi-am propus să muncesc conform identității mele. Sunt doi ani de atunci și nu regret decizia nici o secundă”.  

Pentru Simona Lăpușan – Co-fondator Zitec, primele experiențe înainte de antreprenoriat au venit cu destulă autonomie și creștere pe un rol de manager de departament, însă cu dorința de a avea mai mult impact asupra celor cu care lucrează - “Am simțit că pot avea mai mult impact dacă pornesc lucrurile de la zero într-o companie nouă, care să împuternicească oamenii și să-i ajute în călătoria lor in a-și atinge potențialul maxim”, mărturisește ea. 

Așteptări versus realitate în antreprenoriat  

Andra a pornit Școala de HR în 2020, atunci când a lovit pandemia de COVID-19. În acel moment, toți cei din jur îi contestau alegerea acestui drum nesigur în detrimentul unui job stabil. Valorile au contat însă mai mult decât orice și a reușit mai departe să construiască din aproape în aproape, din lucrurile pe care le experimenta - “La mine, dorința de contribuție a născut mereu nevoia de business”, spune ea.  

Evelina a descoperit că la început, nu te poți baza pe conceptul “build it and they will come”, întrucât primii doi ani ai produsului Kinderpedia au însemnat de fapt multă cercetare, pilotare și educare a pieței cu privire la nevoia pe care o adresează produsul. Abia mai apoi a ajuns să aibă și primii clienți plătitori, care ulterior au pavat drumul spre transformare pe care îl vizau.  

“Dacă în urmă cu opt ani credeam că vom crește peste noapte, precum Făt Frumos, acum am o viziune mai realistă asupra timpului necesar pentru a extinde impactul Kinderpedia în educație și a resurselor antrenate în acest proces”, spune ea.   

În prezent, Kinderpedia înseamnă: o echipă de 30 de  profesioniști pasionați care își alimentează energia din poveștile de succes ale utilizatorilor: profesori, manageri de școală, elevi și părinți, din România, dar și din alte 13 țări, de pe 4 continente. 

Pentru Simona Lăpușan, experiența deschiderii unei afaceri a fost, în mod surprinzător, un mediu mai mult decât perfect de învățare și dezvoltare - “Zitec a fost pentru mine ca un MBA pentru ca am plecat de la zero, făcând de toate, de la programare și project management, până la recrutare, facturare, administrativ etc. Am evoluat experimentând și învățând din greșeli, iar cele mai importante abilități pe care le-am dezvoltat în anii aceștia sunt cele de comunicare și leadership.” 

În 2003, când a pornit Zitec, Simona recunoaște că nu se aștepta la ceea ce este compania astăzi: o echipă de 300 de oameni și clienți în peste 30 de țări și două produse de succes: Regista si Mirro.io. 

Lecții învățate 

De multe ori, ideile și dedicarea într-un proiect ne pot da falsa impresie că absolut orice este posibil și la fel de important. De cele mai multe ori este adevărat, însă realitatea ne arată cât de importantă este focusul ca un business să fie sustenabil pe termen lung - “La început credeam că pot să fac totul și compensam cu ușurință lipsa resurselor cu pasiune, creativitate. Pe măsură ce proiectul a crescut, am înțeles că nu mai pot aloca timp pentru orice și că e critic să prioritizez acele paliere care au șansa de a aduce cel mai mare impact”, mărturisește Evelina.  

Simona Lăpușan nu s-a bazat neapărat pe bine-cunoscutele planuri pe 5, 10 sau 20 ani, ci s-a concentrat pe dorința de a se îmbunătăți continuu, lucruri care s-au reflectat mai departe atât în viața personală, cât și în cultura construită în Zitec - “În ultimii ani am construit o echipă de middle management puternică și eficientă, care susține creșterea accelerată a companiei. Mă bucur să văd că Zitec este un organism independent, susținut de o cultură bazată pe performanță, transparență, recunoașterea rezultatelor individuale și inovație.” 

Andra recunoaște că în ceea ce face se ghidează destul de mult după client și urmărește impactul pe care îl are compania sa, mai ales pentru că activează în domeniul antreprenoriatului social, aspect care devine cumva evident în misiunea de ansamblu a unei afaceri de acest gen. Cu această viziune în minte, susține totuși că la fel de importantă este și deținerea unui plan strategic de business și a unui plan financiar în afacerea pe care o conduci.   

Câteva din sfaturile Andrei venite către antreprenoarele la început de drum: Să își elucideze prima dată de ce doresc să intre în sfera antreprenoriatului, care este motivația profundă pentru tot ceea ce fac, care este acel lucru care le-ar putea ajuta să nu renunțe atunci când va fi greu și mai ales, ce anume le-ar putea ghida în a lua alegerile cele mai bune.  

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail