Claritatea, cheia spre decizii bune când ești antreprenor

Direcția pe care vrei să o urmezi în business poate părea uneori încețoșată sau foarte neclară - nu știi care sunt pașii pe care trebuie să îi faci sau resursele necesare. În acest proces, participarea la programele pentru antreprenori poate să te ajute să ajungi la claritatea de care ai nevoie. Despre cum poți profita de oportunitățile oferite de acestea afli din materialul următor, scris de Lucian Grămescu.

Cel mai important lucru pe care l-am învățat având grijă de peste 350 de fondatori în ultimii 10 ani este că provocarea lor cea mai mare e claritatea. Claritatea? Cum adică? Oamenii au nevoie de bani, de clienți, de echipamente, ce înseamnă asta claritate?

Claritatea poate fi confundată cu o decizie. Alteori arată ca o informație sau un răspuns pe care tocmai l-ai primit, iar uneori o idee nouă sau o soluție. Sigur, toate astea contribuie la claritate, dar claritatea înseamnă de fapt ceva mai simplu, dar mai greu de obținut: claritatea este "știu ce să fac mai departe".

Claritatea asta e importantă fiindcă majoritatea lucrurilor bune funcționează pe aceleași principii ca inerția din fizica mecanică. Atunci când antreprenorii cu care lucrăm încep, lucrurile se urnesc greu. Pe mulți i-am auzit întrebându-se: "cât mai durează până merge?" și "nu știu cât pot să o mai duc așa". Sunt momente dificile, iar întrebările nu sunt doar pentru startup-uri – orice început suficient de ambițios testează răbdarea și resursele echipelor. Cei care au rezistat însă au înțeles în timp că un obiect (sau un obiectiv) aflat în mișcare e mai ușor de accelerat, iar dacă împingi și în direcția bună, bingo.

Aici e de fapt provocarea noastră cea mai mare. Inamicul numărul unu al clarității pe care vrem să o oferim antreprenorilor din programele sau evenimentele noastre e tocmai întrebarea "care e direcția bună?". Filosofia "fail fast" e frumoasă, dar realitatea e că orice antreprenor are un număr limitat de chip-uri, și am văzut că pentru mulți antreprenori, prinși de miza pariului pe care trebuie să-l aleagă, e mai greu să completeze propoziția "mai departe fac...", chiar și atunci când există câteva răspunsuri evidente pe masă.

De aceea, ADN-ul soluțiilor ca Hubcelerator, Startarium.Inc sau platforma de crowdfunding e construit în jurul genei clarității. Rolul workshop-urilor de business modelling, de exemplu, nu e să ofere cunoștințe sau rețete. Noi le-am structurat pentru un mod de a gândi și SIMȚI pe ce versiune a businessului sunt pregătiți să parieze. Mentorii au rezultate și expertiză credibile în afaceri, dar adevărul este că îi selectăm și orientăm către antreprenori după cum știm că le vor putea face curățenie în priorități – un exercițiu uneori neplăcut. Și da, previziunile financiare își au rolul lor de management, dar în primul rând antreprenorului trebuie să îi fie clar care sunt indicatorii pe care va trebui să îi urmărească cu sfințenie și ce are de făcut ca să îi aducă unde are nevoie.

În cele din urmă, datoria unui program e să ofere claritate. Nu răspunsuri. Informațiile nu rezolvă problema, am văzut prea des oameni care primiseră răspunsurile de care aveau nevoie, dar nu le era clar ce să facă mai departe cu ele. Da, antreprenorii au nevoie de bani, angajați buni, clienți, expertiză și așa mai departe, nu le-a uitat nimeni. Ce am observat noi însă e că, de multe ori, sunt neașteptat de accesibile atunci când antreprenorul ajunge mai repede la "știu ce să fac acum". Și da, este valabil și în (multele) situații când primul răspuns de e fapt greșit.

Acum, dincolo de această pledoarie pentru claritate, întrebarea sănătoasă pe care ar trebui să și-o pună un antreprenor la finalul ei este: și eu ce iau de aici?

În primul rând, crește-ți așteptările și pretențiile de la orice program, soluție sau formă de suport. Uită‑te la ele cu un ochi critic și întreabă direct: "astea sunt neclaritățile mele, cum mă ajută lucrurile pentru care îmi cereți timp și resurse să le lămuresc?".

În al doilea rând, observă și înțelege ce îți oferă claritate. Un ajutor bun îți dă o doză de claritate, unul grozav îți arată cum să o obții tu. E important să înveți în timp ce îți dă claritatea de care ai nevoie: o discuție cu un client? o conversație cu echipa? informație și know-how de la un expert? timp de reflexie? prototipare și experiment? La urma urmei, deciziile de business sunt pariuri educate, așa că educă-ți capacitatea de a crea claritate.

Opinie publicată în revista Biz nr. 316. 


Startarium

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă