Finanțat în crowdfunding - Interviu cu Mom o'Clock

Oana și Andra au deschis Mom o'Clock, prima cafenea dedicată mamelor din București, chiar în timpul campaniei de crowdfunding de pe Startarium - o experiență intensă și plină de provocări, despre care ne-au povestit în interviul următor:

Povestea Mom O’clock

Oana Boia: Ideea Mom O’clock cred că a apărut cumva natural, să zicem, lucram în corporație amândouă de ani buni, după care am decis să facem pasul către job-ul de mamă, că am zis noi că va fi ceva firesc, ușor și ne va veni ca o mănușă. Și ne-am dat seama că există un gol pe piață pe care noi am hotărât să-l umplem cu această idee, cu acest concept. Această cafenea pentru părinți și copii care să le ofere un cadru potrivit pentru a-și păstra viața socială de dinainte. 

Andra Sima: În plus, pentru că noi am lucrat în corporație câțiva ani de zile, cred că, cumva, așa în secret, visul oricărui corporatist este să devină antreprenor și atunci, ni s-a părut o oportunitate foarte bună în acest moment să încercăm un business. De ce? Pentru că este multă muncă și la corporație este multă disciplină pe care am învățat-o, sunt multe lucruri pe care le făceam și atunci am zis de ce să nu încercăm să le aplicăm într-un business al nostru? Acum, surpriza după ce am început, e că ne-am dat seama că nu știm chiar să facem din toate câte puțin, așa cum credeam, chiar sunt arii pe care nu le-am stăpânit. De exemplu, resurse umane, contractele cu oamenii, protecția muncii și așa mai departe. În corporație există destul de multe rotițe care se învârt pentru tine și când devii antreprenor, îți dai seama că...

 

Oana Boia: Apreciezi foarte mult și munca altor colegi.

Andra Sima: Exact. Și-ți dai seama că trebuie să faci tot, practic. Dar ne-am descurcat, a fost una din provocările de la început.

Oana Boia: Cumva a fost o combinație între dorința de a deveni antreprenori sau a încerca această experiență și a lăsa ceva în urma noastră, mai ales că ne-a venit și o idee care, la momentul respectiv, nu exista pe piață și acum există datorită nouă.

Lansarea afacerii

Oana Boia: Perioada de lansare a fost una grea, haotică, în ciuda faptului că suntem obișnuite cu proiectele pe ultima sută de metri. Uitându-mă în spate, a fost... nu știu câte persoane ar fi putut să facă ce am făcut noi atunci.

Fiind și mame totodată, copiii după noi, foarte multe detalii pe care le-am pus la punct pe ultima sută de metri, a făcut totul să fie așa ca un carusel, dar un carusel de emoții, chiar nu știam dacă o să deschidem, eram în noaptea de 7 martie aici și nu știam dacă a doua zi o să deschidem, că aveam plănuit să vină ziariști, reviste, care să ducă informația mai departe în piață. Deci a fost haotică. Bineînțeles, contează foarte mult să te ții de plan, cum a zis și Andra...să-i motivezi și pe ceilalți...

Andra Sima: Și planul să fie făcut de la început. Adică în momentul în care decizi să pășești într-un proiect antreprenorial, să ai planul...atât partea de business foarte bine pusă la punct, cât și planul de implementare, planul de execuție. Ce fac de la ziua 0, din momentul 0, până la deschidere și respectiv și după aceea. De ce? Pentru că, după deschidere, deja apar multe lucruri la care să zicem nu te-ai gândit, oricât de bine a fost planul pus la punct, apar multe organizatorice, multe birocratice, multă hârțogărie pe care n-ai prevăzut-o și atunci, nu mai ai timp pentru lucruri mai mari care poate aduc valoare mai multă.

Experiența campaniei de crowdfunding

Oana Boia: Pe noi ne-a ajutat foarte mult crowdfunding-ul, în sensul în care ne-am eliberat un pic de presiunea cashflow-ului în primele luni, am strâns undeva la 5.700 de euro, dacă îmi aduc bine aminte. Totodată, a fost și un feedback pozitiv pentru noi, că ideea a fost acceptată și primită cu brațele deschise de către oameni. Am avut și câteva învățăminte, bineînțeles.

Am recomandat să fie mai puține pachete, iar pentru business-uri ca al nostru, care presupun loc fizic, loc HoReCa, pachetele mari au mers foarte bine după ce am deschis locația și oamenii au putut să vadă la ce se înhamă, pentru că sunt detalii care contează. Deci, cumva, ne-a ajutat și la cashflow și la un boost de promovare totodată, pentru că am reușit să strângem prin acest crowdfunding și o comunitate pe care, de atunci, tot o creștem. Și o recomandăm tuturor celor care vor să-și valideze cumva ideea.

Comunitatea din jurul ideii Mom O’clock

Oana Boia: Credem foarte mult că ține și de unicitatea ideii, să zicem, și de ce nevoi sunt în piață. Pentru că asta spuneam...noi am simțit nevoia unui loc în care să ieșim cu copiii cât sunt mici, un loc în care să mișune, să poată să plângă fără să te simți privit, să ai unde să-l schimbi și credem noi, că tocmai de aceea, au fost foarte mulți părinți care au îndrăgit ideea și au simțit și ei acel gol pe piață pe care noi am încercat să-l umplem cu Mom O’clock.

Andra Sima: Iar din punct de vedere tactic, am încercat pachetele pe care le-am oferit în campania de crowfunding, să fie cumva pentru orice buzunar. Am avut pachete de la 5 euro până la 500 de euro, de exemplu, astfel încât să putem să oferim șansa și celui care vrea pur și simplu să aibă o contribuție modică și într-un final să vină să încerce serviciile noastre, deci să-și ia o cafea și o gustare, să spunem, dar și să oferim beneficii cât mai mari și discount-uri cât mai mari la pachetele de o valoare mai mare.

Ce ne-a mai ajutat pe noi foarte mult la început de drum a fost faptul că am fost înrolate și în proiectul Guerilla Camp de la Radio Guerilla, multă lume știa despre noi de acolo și chiar și în timpul campaniei de crowdfunding pe Startarium, noi am mai fost la Radio și am spus și acolo că avem nevoie de susținători, contribuția lor contează și oamenii au înțeles că pot să facă și un bine pentru noi și în același timp, vor fi și niște early adopters, să spunem, adică vor fi printre primii clienți ai cafenelei care vor veni să încerce serviciile noastre.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

Oana Boia: Prima recomandare pe care eu aș face-o antreprenorilor la început de drum ar fi să reziste pentru că este foarte multă muncă, lucrurile mici nu se întâmplă fără tine, oricât vei încerca să-ți construiești o echipă la început de drum, e nevoie de timp. Și atunci, tu faci de la cel mai mic la cel mai mare lucru și s-ar putea să fie copleșitor la un moment dat, pentru că ai impresia că nu poți să faci lucrurile mari și le-aș recomanda să reziste.

Andra Sima: Aș adăuga aici o idee pe care am mai spus-o pe parcursul interviului, la început, să aibă un plan bine stabilit de la început, adică să știe clar că-și dorește să o ia pe drumul antreprenoriatului, asta este prima condiție, după care să înceapă să lucreze la asta, ideal ar fi să-și ofere un răgaz când încă este angajat sau când încă face altceva, să nu se trezească că a deschis un business, dar lucrurile nu merg așa cum și-a dorit sau și-a planificat. Să aibă planul bine stabilit în momentul în care face pasul. Iar după aceea, după ce deschide, este important să nu renunțe la primele greutăți, pentru că vor exista, asta putem să confirmăm.

Oana Boia: Și ce aș mai adăuga, o a treia recomandare. Nu trebuie să fie totul perfect ca să dai drumul. Adică noi am început...erau mai puține detalii decât sunt acum în cafenea. Bine, noi le știam (”Trebuia să fie și aia și aialaltă”), și cu toate astea, lumea nu știa la ce să se aștepte, a primit cu brațele deschise ideea, conceptul și oricum, pe parcurs, îl cizelezi, îl rașchetezi, îi dai o formă și o să fie așa cum îți dorești. Foarte mulți se blochează cu ideea că trebuie să fie perfect și atunci amână foarte mult lansarea și poate ar fi bine la un moment dat pur și simplu să încerci.

Ce înseamnă să ai un plan

Andra Sima: În primul și-n primul rând, să ai în minte niște cifre, adică pornind de la investiția inițială pe care ești dispus să o aloci, până la de unde iei acei bani, cât timp îți va lua să recuperezi investiția, cât ar trebui să vinzi în fiecare zi ca să poți să acoperi aceste cheltuieli, care sunt cheltuielile tale fixe, care sunt alte surse de venit alternative pe care ai putea să le exploatezi, poate nu din prima zi, dar, de exemplu, de fiecare dată când începi un business, e bine să te gândești și la modalități de a te extinde peste câțiva ani.

Planuri de viitor 

Oana Boia: Pe termen foarte scurt, acum ne punem la punct site-ul cu magazinul online și cu partea de evenimente pe care le vor putea achiziționa în avans. Iar pe termen lung, ne dorim să ne extindem. Adică e nevoie de mai multe locuri de acest gen, credem noi.

 

Andra Sima: Cum spuneam, noi încă de la deschidere ne-am gândit la câteva părți conexe ale business-ului și acum, pe măsură ce partea de cafenea se stabilizează, a intrat pe un ritm care merge de la sine, dorim să aducem noi servicii pentru clienții noștri.

Ne gândim pe viitor, de exemplu, și la servicii de baby parking, pentru că în acest moment, tu ca părinte poți să vii cu copilul la noi, el are ce să facă, are cu ce să se întrețină pe aici până tu savurezi o cafea, însă pe viitor ne-am dori să poți să și pleci o oră-două, maxim 3 ore și să poți să lași copilul la noi. Vrem să dezvoltăm și partea de magazin online și pe viitor, Mom O’clock să fie un întreg concept de parenting și de motherhood. Atunci când spui Mom O’clock să nu spui doar o cafenea, să spui și tot ce înseamnă lucruri pentru copil, pentru mamă, jucării și așa mai departe.  

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă