Introducere în relații publice

Primii pași în comunicare pot veni și cu sentimente de confuzie pentru o afacere la început de drum sau un produs nou-lansat. Iată ce trebuie să știi despre cum te pregătești să comunici și să construiești o imagine publică pentru companie.

În ceea ce privește comunicarea, acest element foarte important din orice business, ai nevoie să fii atent la niște lucruri de început.

Care sunt primele lucruri la care ar trebui să fii atent atunci când începi să comunici cu publicul tău țintă

  • În primul rând, definește-ți foarte bine publicul tău țintă.

Există un public țintă principal și ceea ce de regulă nu este luat în calcul, este publicul țintă secundar sau publicurile țintă secundare, adică fix acei endorseri care pot promova produsele și serviciile noastre, fără să aibă neapărat un interes specific pentru ele, dar ei contează și ai nevoie să comunici și către ei.

  • Ai nevoie să știi ce le spui acestor publicuri țintă principale și secundare, ai nevoie să găsești acel ceva unic din ceea ce faci, acea diferență specifică.

În primul rând, gândește-te cu ce te diferențiezi față de toți competitorii tăi, dar să nu fie o evaluare 100% subiectivă.

Gândește-te cum te poziționezi în piață: ești pe o nișă de produse sau pe o nișă de servicii, ai un produs sau serviciu unic, ai o diferență specifică față de competitorii tăi.

  • Următoarea etapă este stabilirea mesajului cheie: cum vrei să fie definită mai departe firma ta în ochii consumatorului, în mintea clienților tăi.

Și așa vedem care este acea diferență care pur și simplu te distanțează de competitori. Poate să fie legată de calitatea serviciilor, de calitatea produselor, dar ai grijă să nu ajungi în zona de clișee, în zona în care spui ”Noi avem o calitate înaltă” sau ”Compania noastră asigură cea mai înaltă calitate”.

Ai grijă ca acest mesaj cheie să fie real, să nu poată să vină cineva și să te contrazică. Bineînțeles că el este subiectiv, dar ai grijă ca doza de subiectivitate să fie identificată doar la nivelul acelei diferențe specifice, nu la identificarea și poziționarea ta ca ”cel mai cel” sau ”cea mai cea”, pentru că asta este frecvent o capcană în care ajungem să cădem și nu suntem credibili.

  • Stabilește cu exactitate care sunt acele canale de distribuție: cum crezi că poți comunica, unde se uită acești oameni.

Care sunt reperele lor: citesc presă? Citesc online? Sunt pe rețele sociale? Sunt pe YouTube? Merg la conferințe? Merg la evenimente? Sunt în marile aglomerări, sunt la metrou, sunt în marile centre comerciale?

Gândește-te la strategii simple și creative de a te promova, în așa fel încât să mergi pe un buget minim și să ajungă mesajele tale cheie, acestea targetate exact pe înțelesul publicului tău țintă, la oamenii pe care îi targetezi.

Pot fi, bineînțeles, diverse canale de distribuție, pornind de la site-ul tău, conturile de social media, presă (comunicarea cu presa este un must pentru anumite business-uri), evenimentele, flyerele, broșurile sau anumite happening-uri pe care le creezi pentru produsele și serviciile tale.

Aș vrea să mai fii atent/atentă la un lucru: când îți faci site-ul, ai grijă să ai oameni pe site-ul tău, pentru că sunt foarte multe site-uri în care oamenii nu există. Cine e echipa ta? Cine e managerul? Cine sunt acești oameni din spate? Tu, antreprenorul, povestea ta, cum ți-a venit această idee... încearcă să fii cât mai transparent prin toate mesajele. Prin tot ceea ce construim aici, tu de fapt, mai departe, construiești credibilitate, încredere, un brand personal, reputație. Lucrurile astea se construiesc prin transparență, nu există o altă cale.

  • Este timpul să dai drumul mesajelor, oamenii să audă povestea ta

Ca povestea ta să fie auzită, îți dau acum un sfat contra sfaturilor de PR și comunicare și contra sfaturilor pe care ți le vor da ceilalți și pe care le vei citi în foarte multe cărți: fii autentic!

Nu fabrica o poveste, pentru că poveștile fabricate, mai devreme sau mai târziu, chiar dacă sună bine, pot fi contrazise ușor, chiar dacă sunt prea puțini oameni care vor putea adăuga dubii asupra lor. Mai devreme sau mai târziu, se vor întoarce împotriva ta. Fii autentic! Pur și simplu.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail