Interviu Ovidiu Toader - Business coach & advisor

“Curentul de a deveni antreprenor este mult mai puternic decât era acum 20 de ani”, crede Ovidiu Toader. În interviul de mai jos a povestit pe larg despre parcursul său ca antreprenor și mai apoi, ca business adviser pentru alte afaceri concentrate pe creștere.

Dorința de a deveni antreprenor

În 97 eu eram student în anul 3 la Facultatea de Științe Economice în Timișoara. Primeam ceva bani de acasă, dar nu suficienți încât să îmi satisfac nevoile de student care voia să meargă și la băută cu prietenii, să își cumpere și blugi și alte chestii.

Nu erau atât de multe magazine ca acum, dar erau și atunci. Nu erau la fel de multe cluburi ca acum, dar erau și atunci. Aveam nevoie de bani, voiam să am și eu banii mei. Aveam foarte mult timp liber, trebuia să dau doar un examen, celelalte mi se recunoșteau că aveam note peste 7 la ele și a apărut o oportunitate.

Motivația asta a fost: să fac ceva cu timpul liber, să fac bani și să mă întâlnesc cu oameni să vând. Mi-a plăcut să vând. Pe parcurs, s-au schimbat motivațiile, după 3-4 ani când devenisem cel mai bun distribuitor de pe zona de vest al unui anumit furnizor la care eu mă raportam și era important pentru mine, am zis „vreau să devin cel mai bun din țară”. Atunci am extins operațiunile și în acel moment, furnizorul respectiv mi-a zis „stai puțin, eu nu vreau să fii tu în toată țară ca eu sunt în țară prezent deja, eu vreau să fii regional.”

Atunci, am adus în România ca distribuție exclusivă un concurent de al lui și mi-am propus să fac treaba asta cât mai bine. În momentul în care s-a terminat și treaba asta, a apărut altceva. Motivația se schimbă pe parcurs, pentru mine a fost important să mă simt bine, să fac ceva ce mă face dimineața să mă trezesc devreme și să mă culc seara târziu.

Cele mai importante provocări

Provocările pe care le-am avut atunci când am inițiat vânzarea afacerii, au fost:

  • Criza de sfârșit de 2008, început de 2009, care a afectat pe majoritatea oamenilor de afaceri; în cazul nostru au scăzut vânzările foarte rapid cu 40% la un nivel de business cu 5,5 milioane de euro cum era atunci, era mult, a scăzut cu vreo 2 milioane de euro, repede, în câteva luni.
  • Eu aveam un business de comerț, de distribuție de accesorii pentru mobilă în România și reprezentam aici niște firme din Germania și Italia. Partenerii din aceste țări s-au uitat altfel la extinderea în alte țări pentru că trebuiau să își conserve business-urile lor într-o perioadă de criză și atunci și-au retras sprijinul pentru o țară ca România.
  • Pe lângă asta, a venit și al 3-lea factor și anume au introdus pe piață un alt concurent pentru mine, un distribuitor al lor, austriac, o firmă foarte mare, deși eu aveam cu ei contract de exclusivitate. Au apărut 3 elemente de criză care m-au ajutat să văd oportunitatea de a vinde business-ul.

Susținerea primită din partea mentorilor

În permanență am avut mentori diferiți de la o etapă la alta și mai mulți în același timp, dar niciodată nu i-am numit mentori, niciodată nu m-am uitat la ei ca la „ăla e mentorul meu”, ci m-am uitat la ei ca la prieteni cu care mi-am validat ideile.

Chiar atunci când mi-am vândut afacerea, m-a întrebat astăzi cineva cu cine m-am sfătuit, cine mi-a fost sfătuitorul financiar, dacă am negociat singur și așa mai departe. Da, am negociat singur, dar m-am sfătuit cu un prieten foarte bun care e specialist în negociere. Da, am făcut calcule financiare cu cineva care se pricepe foarte bine la treaba asta și care îmi era prieten. Unii mi-au facturat serviciile, alții nu.

Cum s-a schimbat ecosistemul antreprenorial

Curentul ăsta de a deveni antreprenor este cu mult mai puternic decât era acum 20 de ani. În 97 când am început eu, erau mult mai puțini care începeau, acum sunt mai mulți. Tendința e să cred că e mai ușor să începi acum, dar zilele trecute am avut o experiență foarte ciudată. Am văzut câte documente trebuie făcute pentru a face protecția muncii pentru a porni o micro-întreprindere cu 2 angajați și când am văzut niște bibliorafturi pline cu hârtii semnate, ștampilate, m-am șocat puțin.

Lucrurile importante pentru un antreprenor

Este foarte important să se concentreze pe ce este mai vital într-o afacere. Din perspectiva mea, cel mai important într-o afacere este să creezi venituri cât mai mari, să cauți foarte activ clienți, să ai cât mai mulți clienți și să nu te culci pe urechea „am găsit 2 clienți care cumpără mult de la mine” până în momentul în care cel mai mare client al tău reprezintă sub 5% din cifra ta de afaceri, atunci poți să spui că ai o afacere pe care o conduci cum vrei tu. Până atunci, o conduci cum vor clienții. Și când fac o afacere, trebuie să mă uit ce rămâne la finalul exercițiului, că exercițiul este o lună, un an, 6 luni..trebuie să mă uit cu atenție la toată chestia asta și să îmi fac toate calculele ca să fiu atent să fac profit.

Nu contabilul este cel care trebuie să îmi calculeze profitul, eu trebuie să îmi calculez profitul. Contabilul se uită la conturile din contabilitate să iasă pe 0, să fie echilibrate, nu se uită să rămână profit. Dacă nu se uită antreprenorul, nu se uită nimeni. Angajații vor să își ia salariile, contabilul vrea să iasă totul pe 0. Dacă o afacere nu creează profit, nu este afacere și atunci ori trebuie s-o închizi, ori să o schimbi, s-o faci altfel.

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă