Interviu cu Adrian Blidăruș, cofondator Softelligence

Care e povestea Softelligence? Descoperă provocările companiei, planurile de viitor, dar și idei pentru a-ți menține focus în business, chiar de la co-fondatorul său, Adrian Blidăruș.

Dorința de a deveni antreprenor

În cazul nostru, a avut legătură cu ideea de a face ceva și de a crea un produs deosebit care să influențeze și să conteze în viața oamenilor. Când au început să ne vină ideile astea, eram prin facultate, am intrat în câmpul muncii. Ne-am angajat, aveam nevoie de bani și erau anii 90. Nu a fost simplu să găsim o companie care să fie similară cu valorile noastre, era vremea capitalismului sălbatic. Am lucrat la diverse firme, era vorba în principal de servicii și ne-am perfecționat, am devenit foarte buni în ceea ce făceam, dar visul de a crea ceva a rămas. Ne închipuiam la un moment dat că vom face asta în companiile în care lucram, dar am văzut că nu e așa. Fiind ceva unic, am decis că ar trebui să urmăm chestia asta și să mergem mai departe. În afară de dorința de a deveni antreprenor, e importantă și voința de a rămâne antreprenor. Nu e chiar simplu.

O zi de lucru din viața unui antreprenor

Aș zice că la mine, ziua de azi începe ieri. Întotdeauna, înainte de a termina ziua de dinainte, mă uit în agendă să văd ce urmează. Cu toții avem 24 de ore pe zi și trebuie să le umplem cumva, iar când sunt mulți candidați la umplere, e un pic mai complicat.

Încerc să îmi împart ziua în niște zone în care să am 50% comunicare și interacțiune cu clienții, 40% pentru echipă și 10% pentru chestii administrative. La mine, durata zilei de muncă este de 10-12 ore. E foarte important ca după 10-12 ore de muncă să îți acorzi atenție ție, să ai grijă de tine, să te păstrezi sănătos fizic și mental. E o modalitate prin care îți arăți grija față de companie, față de oamenii cu care lucrezi, față de familie și de prieteni. E important să existe timp și pentru ei.

Principalele provocări întâmpinate

Cred că în viața unei companii, mai ales în viața uneia care începe de jos (foarte puțini oameni și foarte puțini bani), sunt provocări mai tot timpul, dar există și niște puncte de cotitură. Prima revelație pe care am avut-o la un moment dat este că trebuie să ne extragem din afacere. Adică să lucrăm la afacere, nu să lucrăm în afacere propriu-zis. Dacă noi nu facem asta, nu o va face nimeni pentru noi și atunci e ca și când ai fi marinar pe o corabie care merge fără direcție. Nu a fost simplu, nici măcar acum nu e, dar a fost un lucru important pentru că asta a dat un focus și o idee clară despre ce trebuie făcut.

Povestea Softelligence

Povestea din spatele Softelligence a început acum 11 ani cu mine și cu Doru, când ne-am dat seama că avem acel vis comun și faptul că lucrăm în diverse companii și facem treabă foarte bună nu ne ajută să ne împlinim visul. Atunci am început noi 2 într-un spațiu de vreo 60 de metri pătrați într-o clădire de birouri, Electromagnetica. Chiria bătea orice chestie din piață și arăta decent.

Prima treaptă a fost să ne mutăm din Electromagnetica, a fost o chestie care ne-a schimbat pe noi și modul în care ne privim, precum și modul în care ne priveau ceilalți. Cealaltă treaptă pe care am urcat-o a fost când am primit o palmă din piață și era aproape să dăm faliment din cauza proastei gestiuni financiare. Atunci am învățat că dincolo de ceea ce facem și de pasiune, trebuie să ținem cont și de alte lucruri.

Spre exemplu, ședința financiară o dată pe săptămână este foarte prozaică, dar foarte importantă. Ultimul milestone a fost un lucru destul de recent, am deschis biroul din Londra - Softelligence UK și cred că e un milestone important pentru că avem prezență într-o piață străină, în Anglia, unde serviciile financiare sunt la ele acasă. Practic, dacă vrei să faci ceva în servicii financiare, Londra e un loc în care ar trebui să fii. Noi am reușit să fim acolo.

Planuri de viitor

Am vrea ca în 2020 să ajungem la 25 de milioane de euro cifră de afacere. Asta presupune să păstrăm ritmul nostru de creștere de mai mult de 50% de la an la an și presupune să facem asta preponderent în piețele internaționale.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

Dacă ai un focus și reușești să te extragi din problemele de zi cu zi, să păstrezi direcția, îți va fi mult mai simplu să crești. Rutina îți oferă stabilitate. Lucrurile pe care trebuie să le faci la început sunt diverse și te pot defocusa foarte ușor. Rutina te ajută să ai în vedere și lucrurile care îți mențin afacerea sănătoasă, fie ele lucruri care îți plac mai puțin, fie lucruri pe care ai impresia că le poți amâna.

Tu, ca antreprenor, dacă vrei să creezi un business și vrei ca oamenii să se ralieze de bună voie, trebuie ca acei oameni să-ți împărtășească valorile. Toți oamenii care lucrează în Softelligence împărtășesc cele 6 valori ale companiei. Sfatul meu este să le identifici și apoi găsește o cale prin care să le măsori în alți oameni.

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail