Interviu cu Alexandru și Laurențiu, co-fondatorii Zăganu

Zaganu este o micro-berărie independentă, 100% românească, fondată în 2013. Cei doi fondatori spun că obiectivul lor principal a fost să creeze un produs bun, mai degrabă decât un ambalaj frumos și o poveste frumoasă. Află care a fost parcursul lor din interviul de maij os.

Ideea afacerii

A: Ideea a venit bineînțeles, la o bere, sincer să își spun nu mai știu ce bere beam atunci, dar era cu siguranță o bere comună, obișnuită, normală și cum stăteam cu Laurențiu la această bere, pur și simplu a venit ideea. Nu știu să îți spun de unde, dar unul din noi a zis „hai, măi, să ne facem o fabrică de bere”. Eu sincer să fiu mă bucur că ne-a venit nouă printre primii ideea asta. Cred că ne putem lăuda că suntem prima micro-berărie din Muntenia.

L: Obiectivul nostru a fost să creăm un produs bun, mai degrabă decât un ambalaj frumos și o poveste frumoasă. Asta ne-a ajutat destul de mult.

Motivația din spatele ideii de business

A: Eram în căutări de idei, adică amândoi lucrasem în niște companii multinaționale și amândoi eram în căutări. Eu lucrasem tot timpul, nu am mai avut nicio idee pusă în aplicare ca antreprenor, fuseseră doar niște schițe, prima fiind în facultate, un coleg voia să facem o firmă de securitate; eu am făcut Facultatea de Automatică. Laurențiu e cel care a avut o idee și pe care a și pus-o în aplicare, el având un wine bar în Centrul Vechi.

Îmi doream foarte mult să fac ceva pe cont propriu, ceva care să poarte amprenta mea 100%. Există cu siguranță avantaje și dezavantaje atunci când lucrezi la patron, nu zic că este un lucru rău absolut deloc, am învățat 95% din lucrurile pe care le pun în aplicare acum, le-am învățat lucrând și fiind angajat. Aveam o vârstă nu foarte înaintată și am simțit nevoia de a face ceva și această idee cu bere a venit în completarea dorinței mele. Cred că ar fi putut fi și alte lucruri, dar îmi place foarte mult berea, beau de foarte mult timp și am vrut să fac ceva care să îmi placă și care să mă reprezinte.

Primii pași în implementarea ideii

L: A fost o combinație între cele 2 aș zice, am explorat ideea de la capăt pe de o parte și pe urmă am început să ne uităm și la costuri.

A: Primul lucru pe care l-am făcut a fost să dăm search pe internet și să căutăm cât ar fi o instalație de producție bere. Nu am intrat în detalii, unde s-o amplasăm, ce nevoi are (apă, curent, alte lucruri), ci pur și simplu cât costă o instalație de producție bere, care era destul de costisitoare, bugetul nostru fiind destul de limitat.

Eu am început să povestesc cunoscuților mei de această idee (cunoscuților apropiați, că mi se părea că dacă o să spun cuiva, sigur o sa imi ia ideea, ca și când ar fi foarte simplu să pornești așa ceva). Un prieten foarte bun de familie, chiar un fin de al meu, zice „păi știu eu pe cineva care are o fabrică de bere de vânzare”. Am fost până la fabrica respectivă și domul a zis că asta e fabrica, să o luăm.  

L: Pe măsură ce ne uitam la costuri, ne dădeam seama că e mai complicat decât pare. Ușor-ușor am început să fim foarte atenți la partea asta de tot ce înseamnă investiții inițiale, pași și așa mai departe.

Împărțirea rolurilor în echipă

A: Cred că totul a venit natural, atunci când apărea o problemă, fiecare simțea dacă poate să o rezolve sau nu poate să o rezolve. Atunci, continuarea a fost destul de normală și de naturală, numai că acum în loc să mergi la 1-2 clienți pe zi, trebuie să mergi la 7-8 clienți pe zi.

L: În principal, eu m-am ocupat de partea asta legată de calcule, iar toată partea legată de furnizori am împărțit-o frățește într-o primă fază. Acum lucrurile s-au mai clarificat și fiecare are bucata lui.

Găsirea primilor clienți

A: Primii noștri clienți au fost prietenii sau prietenii prietenilor. Ei au fost destul de deschiși, chiar dacă puțin circumspecți, dar a funcționat și atâta vreme cât au vândut-o și ne-au comandat, înseamnă că oamenilor le-a plăcut. Unul dintre feedback-urile cele mai optimiste și foarte interesante a fost de la un domn care ne-a sunat el și ne-a zis „am băut berea dumneavoastră”. Zic ok, mulțumesc, și ce părere aveți? „Dom’le, nu faceți o bere bună, faceți o bere foarte bună”. Era de la un cârciumar, un om care se pricepe, prin gura căruia trec foarte multe produse și băuturi, ne-a ridicat moralul genul ăsta de feedback de la un cunoscător, aș putea spune.

Principalele provocări

L: Au fost și mai apar din când în când, dar cred că am învățat să trecem ușor-ușor peste ele pentru că cred că atunci când te apuci de o treabă de genul ăsta nu exisă niciodată o perioadă fără provocări. Au fost din cele mai diverse, de la partea de autorizare, de a pătrunde cu produsul în horeca, în special unde piața e dominată de companiile multinaționale, la probleme tehnice (noi, achiziționând o fabrică care nu era nouă, au apărut tot felul de probleme, a trebuit să schimbăm niște utilaje, să reinvestim bani). Am învățat să le luăm ușor-ușor din mers, să le rezolvăm, pentru că asta e cel mai important, să nu te blochezi în niște lucruri.

Lucrurile care au funcționat mai bine decât se așteptau fondatorii

L: Unul dintre lucrurile pozitive a fost faptul că am găsit niște oameni foarte experimentați și cu ajutorul lor cred că am salvat foarte multe luni de trial and error, în sensul că știau foarte bine ce au de făcut, lucraseră cu fabrica de bere înainte, știau care sunt plusurile și limitările ei și au știut să ne spună exact pașii la care să fim atenți. Partea și mai bună este că toți oamenii ăia sunt în continuare la noi și lucrăm cu ei.

Am găsit foarte mulți oameni, printre care și proprietarii locului în care filmăm azi, care au fost deschiși să discute cu noi și să asculte despre berea noastră, să înțeleagă de ce e o bere artizanală nepastreurizată diferă de una industrială, care sunt lucrurile care o diferențiază și mai mult decât atât, au fost foarte entuziaști să ne promoveze mai departe oamenilor care erau clienții lor. Asta ne-a ajutat foarte mult.

Planurile de viitor

A: Avem un plan de mărire a capacității de producție a fabricii, iar acum suntem în discuții cu diverse bănci care sper să creadă în noi și să parieze în continuare pe dezvoltarea noastră. 

L: Sincer, nu ne așteptam să ajungem în 3 ani de zile la maximul capacității, prin urmare planurile noastre începând de anul ăsta sunt să ne mărim capacitatea, astfel încât să ne asigurăm că putem produce suficientă bere cât să ajungă la toți clienții, baza noastră de clienți pe care o avem acum. Probabil că un pic de planning mai atent, dacă e să mă uit în urmă, ar fi trebuit să fim atenți la scalingul de business, dar când ești într-un business în care produci și investești într-o unitate de producție și nu ai resurse foarte mari, probabil că cea mai bună idee este s-o iei pas cu pas, asta am făcut noi și o facem în continuare.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

A: Pentru cei care își doresc să facă un business, cred că este foarte important să se apuce de ceva în care au încredere și ceva de care sunt pasionați pentru că dacă poți să te duci chinuindu-te la un serviciu de la ora 9 până la ora 6, știind că la sfarșitul unei luni vei primi salariu, este foarte complicat să te duci la un serviciu care este al tău, să muncești de la oricât la oricât, ca la sfarșitul lunii să nu fii sigur că vei reuși să îți iei bani de benzină sau de abonament de metrou, sau să îți plătești salariații, materia primă sau orice alt lucru. Cred că pasiunea și dorința de a face ceva sunt foarte importante.

L: Aici e o recomandare pe care o facem și am învățat-o cumva the hard way și anume, când au o idee să și-o ducă până la capăt, chiar dacă vor întâlni în jurul lor persoane care vor spune „e mai bine așa”, „fă invers”, „dar de ce nu te gândești și la asta?”. S-ar putea ca pe masură ce îți denaturezi ideea, să ajungi într-o zonă în care nu-ți dorești să te afli. Aici noi am reușit să ne ținem de drumul nostru și exact asta vrem să facem în continuare. Cred că asta este foarte important, să ai o idee, să crezi în ea și să o duci până la capăt, fără să faci compromisuri pe parcurs, de o natură sau alta. Cred că perseverența și optimismul sunt necesare ca antreprenor, ma gândesc că fără ele poți să te pierzi foarte ușor pe drum.

Un prieten de-al nostru american, mult mai în vârsta decât noi, un om extraordinar care lucrează de 45 de ani în industria asta a micro-berăriilor în America, ne-a scris o vorbă exact într-un moment în care scriam un mail și ceream un sfat din zona asta în care am dat de probleme și nu știam cum să le rezolvăm.

Cumva, din experiență a simțit și a încheiat fără să fie vreun om foarte politic sau foarte corporatist de felul lui, din contră, e total opusul; ne-a spus: „Țineți minte tot timpul că suntem în cel mai tare business din lume. Aproape că trebuie să ne pară rău de cei care nu beau bere artizanală.” De la toate gândurile și problemele, ne-a dus într-o zonă mult mai optimistă, nouă ne-a picat foarte bine.

Tot timpul când dăm de o problemă tehnică, fie de alta natură, de gândim la chestia asta. Asta ar putea completa setul de idei: chiar dacă ai o idee de business, să îți și placă 100% ce faci, idei de business sunt multe și profitabile, dar dacă nu îți place cu adevărat chestia aia, poate ar fi mai bine să nu te bagi în ea. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail