4GOOD Ambassadors: Interviu cu Natalia Bejan

Natalia este director executiv al Fundației Startup Moldova, organizație non-guvernamentală care acordă suport startup-urilor tech din Republica Moldova pentru dezvoltarea și creșterea acestora. Experiențele precedente ale Nataliei vin tot din domeniul start-upuri tech - este product manager responsabil de dezvoltarea unui credit card virtual în China și Chief Customer Officer într-un start-up insurtech din Praga, Cehia.

Despre Natalia

În prezent, am rolul de directorul executiv al Fundației Startup Moldova, organizație non-guvernamentală care acordă suport start-upurilor tech din Republica Moldova și care încearcă să consolideze comunitatea locală, dar și să conecteze startup-urile locale cu expertiza, mentorii și investitorii internaționali.

Sunt economist de formare, cu studii de master la Chișinău și Praga. Imediat după absolvire mi-am început activitatea profesională într-o companie internațională de consultanță. Experiența respectivă mi-a permis să lucrez și călătoresc în 15 țări din Europa și Asia. Am poposit în China pentru 2 ani de zile, iar mai târziu, fără a avea un plan bine stabilit, am revenit acasă, la Chișinău, într-o vacanță care s-a transformat într-o decizie de a reveni în Moldova.

Interesul pentru antreprenoriatul social

Experiența cu activitățile cu impact social au început încă de pe băncile școlii. Voluntariatul a fost tot timpul parte din viața, iar din 2020 s-a conturat și mai bine prin lansarea platformei de educație sexuală și reproductivă gyneco.md. Deși la început am conceput-o ca pe o pură inițiativă de voluntariat, am înțeles că sustenabilitatea proiectului și menținerea nivelului de entuziasm este posibilă doar cu asigurarea și a componentei de sustenabilitate financiară.

Mai mult decât atât, clienții, oamenii cu care interacționezi sau pentru care ai un produs sau serviciu, întotdeauna îl vor valorifica mai mult, dacă vor achita un preț pentru acesta. Astfel, am început monetizarea proiectului, ceea ce a permis și extinderea echipei și a numărului de activități cu impact realizate.

În cadrul Startup Moldova, startup-urile cu scopuri sustenabile de dezvoltare sunt o parte componentă din agenda noastră și din comunitate. Noi susținem toate inițiativele tehnologice, iar atunci când un proiect are și componenta de impact social, valoarea proiectului crește, nu doar pentru noi sau societate, dar și pentru investitori. Am observat o tendință tot mai accentuată a investitorilor care acordă tot mai mult suport startup-urilor cu misiune socială. 

Fiecare afacere, start-up, organizație, proiect ar trebui să aducă o valoare. Valoarea poate lua diferite forme. Impactul social este una dintre aceste forme, și una destul de importantă. Cu cât ne dezvoltăm mai mult și creștem, cu atât mai mult înțelegem (sau, cel puțin, ar trebui să conștientizăm) responsabilitatea pe care o avem față de oamenii și lucrurile care fac parte din comunitatea noastră.

Noi suntem parte a comunității, iar starea de bine a comunității este un factor care asigură proporțional și starea noastră de bine. Antreprenoriatul social este domeniul prin care putem fi și utili, și eficienți.

Care sunt proiectele la care ai contribuit și care dintre ele crezi că au avut cel mai mare impact în comunitatea ta?

Până la momentul acesta, cred că ar fi vorba despre gyneco.md, platforma care aduce educația sexuală la mai bine de 28.000 de oameni doar prin intermediul Instagram. Acolo avem o audiență în care 97% sunt femei, adunate exclusiv în mod organic. Am conceput proiectul în primăvara anului 2020, în primele săptămâni de pandemie, împreună cu prietena mea, care este medic ginecolog. Am început prin postarea regulată a articolelor de educație sexuală pe Instagram. În doar câteva zile am crescut la câteva mii de urmăritori.

Impactul îl conștientizam atât prin cifrele pe care le vedeam, numărul de urmăritori, partajări ale materialelor, numărul comentariilor, dar și numărul de mesaje și istorii care începeau să vină în privat, prin care zeci, apoi sute de femei ne mărturiseau experiențele lor de viață și cum experiențele respective ar fi putut fi mai blânde, mai bune, dacă ele cunoșteau un pic mai din timp unele adevăruri simple, dar importante, precum protecția de la o sarcină nedorită sau infecții sexual-transmisibile, experiența primului act sexual, pregătirea pentru sarcină, pentru naștere sau pentru revenirea la viața cotidiană după naștere etc.

Care este impactul pe care speri să îl ai în cadrul organizațiilor cu care vei lucra în toamnă?   

Eu cred în puterea conexiunii umane. Cred în faptul că putem inspira oamenii, atunci când dăm energie cu sinceritate. Cred că discuțiile unui grup setat să aducă impact în societate pot fi extrem de puternice și cu rezultate care nu prea pot fi planificate din timp. 

În toamnă, vom depune tot efortul să adunăm 10 organizații și startup-uri cu impact, super bune, din Republica Moldova. Să le oferim 2 zile de cunoștințe, materiale, resurse, inspirație, care să servească obiectivelor lor individuale. Aș privi activitățile din toamnă doar ca pe un început. Mi-aș dori mai degrabă să dăm start comunității de startup-uri și organizații cu impact și să încercăm să dezvoltăm această comunitate, chiar dacă acest lucru înseamnă să începem cu pași mici și în număr mic.

Bootcamp-ul din toamnă va fi pentru organizațiile care vor să beneficieze, în primul rând, de Cunoștințe noi. Vom face tot posibilul să punem la dispoziția participanților cele mai bune și eficiente resurse. Aici avem și avantajul frumos de colaborare transfrontalieră Moldova și România și vom utiliza la maxim resursele puse la dispoziția noastră de către Impact Hub și Startarium. Pe lângă aceste noi cunoștințe, un Networking bun, atât la nivel de comunitate și relație între participanți și organizatori, cât și partenerii și mentorii care vor face parte din program. Fiecare conexiune contează, dar ține de abilitatea fiecăruia dintre noi să valorificăm aceste conexiuni și resurse. 

Din ce ai învățat în toți acești ani de antreprenoriat, ce ar fi util pentru antreprenorii de acum? 

Am învățat că a munci mult este important și necesar, pentru a avea succes, dar și mai important să faci lucruri care îți plac și prin care, într-un fel sau altul, schimbi lumea spre mai bine. 


Înscrierile sunt deschise la Startarium 4GOOD: Local Editions! Vezi lista orașelor și trimite-ne aplicația ta! 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail