4GOOD Ambassadors: Interviu cu Monica Costea

Monica este un entuziast al proiectelor, marketingului și al educației în toate formele ei și pentru toate vârstele, cu o experiența de 10 ani în management – de proiect, de echipă, organizațional, și o experiență de 5 ani în training. Monica este o fire creativă și iubitoare de haos organizat, apreciază natura și tot ce este natural și crede că echipele, sistemele și procesele care o reproduc au șanse să fie cele mai performante.

Despre Monica

Sunt un om curios, dornic să afle tot soiul de lucruri din tot soiul de domenii, majoritatea care se învârt în jurul omului și ecosistemelor din care face parte. Sunt pasionată de educație în toate formele ei. Momentele de creativitate mă fac să simt că trăiesc cel mai viu, fie că este vorba de a scrie un text sau de a găsi o soluție neobișnuită unei situații dintr-un proiect. 

Am lucrat în mare măsură în organizații aflate în primii ani de viață, majoritatea care urmăreau să producă un impact social, să schimbe în bine un domeniu sau să împlinească o nevoie neacoperită din mediul înconjurător. Călătoria mea profesională m-a dus în școli private și fundații care susțin educația, în spitale pe secțiile de oncologie pediatrică, în săli de training, în zonele culturale ale orașului București unde am ghidat grupuri de turiști, în sala de escaladă unde am susținut copii și tineri cu dizabilități să fie independenți prin sport.

Am făcut parte din echipe și am condus echipe, am făcut și fac voluntariat și am coordonat echipe de voluntari. Îmi place adrenalina rezultată din a mă afla în mijlocul acțiunii însă cred că e esențial ca înainte de toate să stăm ca echipă să ne răspundem la câteva întrebări cheie care ne vor desena o planșă comună de lucru. Momentan activez ca freelancer în domeniul trainingului și organizării de evenimente. Organizez prin propriul SRL o serie de ateliere de dezvoltare personală online, în parteneriat cu Sorin Adrian Mihalache, doctor în matematică, teologie și neuroștiințe, fost colaborator și coleg în cadrul Fundației Varlaam Mitropolitul din Iași. De asemenea, activez ca voluntar în cadrul Asociației Climb Again, în care realizez activități sportive pentru și împreună cu copiii și tinerii cu dizabilități.

Am experiență de lucru în proiecte desfășurate cu Fonduri Europene, din rolul de trainer și asistent manager, ghid turistic în București în cadrul Asociației Cooltour și am avut rolul de director CEE în cadrul AIESEC International. 

Interesul pentru antreprenoriatul social

Într-o lume cum e România zilelor noastre, situația între atât de multe realități geografice, economice, geopolitice, o zonă non-corporate funcțională poate să rezolve într-o manieră eficientă, cu resurse utilizate în mod smart, probleme grave și importante. Aceasta arie m-a atras ca un magnet încă din facultate, m-a fascinat și m-a ajutat să îmi accesez cele mai creative și pragmatice deopotrivă, zone de resurse interioare. Una din calitățile pe care ceilalți o recunosc în mine este de potențiator de resurse. Îmi place să pun în contact oameni cu idei, oameni cu alți oameni, precum și oameni cu sine inșiși pentru a genera creștere.

Domeniul organizațiilor cu impact social are onoarea, dar și provocarea de a fi cel mai aproape de zona de impact social.

Experințele mele anterioare au o mare zonă de suprapunere cu antreprenoriatul social, organizațiile din care am făcut parte fiind ele însele antreprize cu misiune socială. Asta îmi dă șansa să cunosc dorurile dar și provocările cele mai acute ale unei echipe la început de drum. E un loc interesant dar deseori incomfortabil, și uneori e critic să te poți opri să te uiți critic la ceea ce faci, să verifici cu exteriorul că ceea ce faci este relevant, ceea ce sper să fie 100% bootcampul pe care îl vom derula împreună. Cunosc din proprie experiență tensiunea care se poate naște între perspectiva internă – cum servim mai bine beneficiarii, și cea externă – cum ne susținem financiar activitățile noastre, cât și dificultatea de a menține în echilibru balansoarul pe care se află aceste două perspective. 

De ce este important domeniul antreprenoriatului social? Cred că foarte curând va trebui să schimbăm paradigma acestei întrebări în următoarea: ne permitem să facem altfel de antreprenoriat altul decât social? În sensul că, ținând cont de rata galopantă cu care se degradează planeta precum și ecosistemele sociale din jurul nostru, cred ca fiecare business, mai ales nou înființat, va trebui cu orice preț să își propună și să acționeze în direcția obiectivelor care țin cont de mult mai mult decât profitul financiar. Este deci critic să cultivăm în noi înșine și mai ales în generațiile care vin, acest simț al responsabilității față de întreg, cu toate elementele sale.  

Care sunt proiectele la care ai contribuit și care dintre ele crezi că au avut cel mai mare impact în comunitatea ta?

Câteva proiecte relevante și organizații în care mi-am adus contribuția sunt:  

  • Peste Limite” la Asociația Club Sportiv Climb Again, ca manager de proiect de terapie prin escaladă pentru copii și tineri cu dizabilități. Organizația Climb Again își propune, printre altele, să sporească gradul de independență al persoanelor cu dizabilități. Cu precădere în România, persoanele cu dizabilități nu au sisteme de sprijin care să îi pregătească pentru o viață independentă, pentru a putea împlini singuri, fără asistență, activități de bază. Ca adulți, foarte puține astfel de persoane se gândesc la un job sau găsesc oportunități potrivite cu nevoile lor. Prin sport, propunându-le activități gratuite de escaladă în cadrul centrelor din țară, Climb Again a reușit să scoată din casă sute de persoane cu nevoi speciale, nevăzători, persoane cu dizabilități intelectuale sau neuro-fiziologice. O parte din ei ajung să lucreze ca instructori sau personal administrativ în structurile ONG-ului.  
  • Nu mi-e frică” al Asociației Little People România, în rolul de coordonator de activități în Spitalul Marie S. Curie, București;
  • "The Beit Project" desfășurat de The Beit Association în 10 țări din Europa, printre care și România, ca facilitator grupe de elevi de gimnaziu și liceeni; 
  • Fundația Varlaam Mitropolitul din Iași, experiență în cadrul căreia am contribuit la lansarea școlii primare Varlaam Mitropolitul din rolul de coordonator activități marketing și comunicare.

Care este impactul pe care speri să îl ai în cadrul organizațiilor cu care vei lucra în toamnă?   

Aș zice că în primul rând sunt un fan al oamenilor, sau cum se spune, un people person. Iubesc oamenii și interacțiunea cu ei și mai ales să împărtășesc din experiența mea. M-am situat 360 de grade în rolurile dintr-un ONG și cred că experiența acumulată îmi va da energie și motivație pentru a face o treaba faină în proiectul acesta, cu care găsesc o mare compatibilitate la nivel de misiune personală și mod de a face lucrurile să se întâmple. Când ce e în interiorul tau se simplifică până la numitorul comun cu nevoile celor din jur, acțiunea manifestată în exterior va produce succes. 

Îmi doresc să trec printr-o pregătire temeinică vis a vis de conceptele pe care le voi livra în cadrul atelierului. Îmi doresc ca prin feedback și comunicare constantă și directă cu echipa de proiect, să reușim să punem împreună cea mai de impact experiență pentru cei care vor participa la bootcamp. Acesta va crea un cadru în care participanții să iasă din mediul de zi cu zi, să lase deoparte pălăria executivă și să își dea răspunsul la întrebarea cum pot să cresc ca organizație astfel încât să am de 10, 100 de ori mai mult impact? Ori asta e o întrebare extrem de curajoasă, poate chiar inhibitoare uneori. Împreună, ca grup de 10 organizații locale, vom avea forța necesară sa ne punem și să schițăm un raspuns la aceasta întrebare. Mai mult, vom conștientiza că nu suntem singuri in aceasta misiune. Simultan, în țară, vor fi alte 90 de organizații care vor trece prin același proces, iar acest număr are o forță aparte. 

Voi încerca să mă uit în ochii oamenilor care sunt managerii afacerilor cu impact social, și să îi încurajez să se întoarcă mereu la ei înșiși și ceea ce se află în interiorul lor, acolo aflându-se numitorul comun al tuturor viselor și resurselor lor. Apoi, îi voi încuraja să ceară ajutor și să îl caute fără pic de jenă, oriunde în afara lor. Sunt tone de resurse, idei și oameni la un telefon, la un click distanță, care de multe ori dețin ceva ce noi avem mare nevoie – o idee, un contact, un sfat, 100 euro, o postare sau mai multe, și câte și mai câte. Voi petrece timp mai mult cu întrebările decât cu răspunsurile, voi spune nu știu acolo unde nu voi ști dar mai mult ca sigur voi ști pe cineva care are răspunsurile la îndemână. Voi da feedback din experiența mea de om căruia îi plac rezultatele măsurabile și nu în ultimul rând vom crea, sper eu, prietenii de durată. 

Din ce ai învățat în toți acești ani de antreprenoriat, ce ar fi util pentru antreprenorii de acum? 

E important să fii îndrăgostit și să crezi în produsul tău, dar e esențial să verifici că există un grup critic de oameni care îl iubește la fel de mult. Caută adevărul din tine și spune-l și altora, produsul tău o va spune oricum pentru tine. Dă profitului tău un sens mai mare decât cel financiar. Bucură-te real de eșec. Nu vei găsi oportunitate de învățare mai eficientă. Apoi, mai încearcă o dată! 


Înscrierile sunt deschise la Startarium 4GOOD: Local Editions! Vezi lista orașelor și trimite-ne aplicația ta!

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail