4GOOD Ambassadors: Interviu cu Ana Murray

Ana este de 5 ani în universul antreprenoriatuluui social și al schimbărilor sistemice. Cu peste 10 ani dedicați politicilor publice, angajamentului civil și social, fie prin Lions Clubs International, Aspen Institute România (Fellow, 2010) sau The German Marshall Fund (Fellow, 2016), se străduiește să găsească o cale durabilă pentru a avea impact social.

Despre Ana 

Prin anul II de ASE, a fost un moment în care mi-am dat seama că aveam nevoie de discuții mai profunde și dezbateri mai intense, așadar am dat și la Științe Politice, Universitatea din București, ulterior ajungând și la Universitatea din Salamanca, unde am descoperit o lume a argumentelor și logicii care încă a rămas ca punct de plecare pentru toate proiectele în care mă implic.  

După cei 10 ani de corporație, am vrut să dau înapoi din experiența acumulată către cine avea nevoie și printre alte proiecte, am ajuns să lucrez punctual cu Corina Murafa, care la vremea respectivă era co-directorul Ashoka România. Am început cu voluntariat în Ashoka, fiind cea care ajuta echipa la conferințele și workshop-urile tematice, fie cu rol de facilitator sau ca o punte de legătură și un numitor comun între lumea corporate, societate civilă si autorități, iar cinci ani mai târziu, suntem în momentul în care mă ocup de biroul local al Ashoka, dar am și roluri în organizația internațională. 

Interesul pentru antreprenoriatul social 

Am simțit nevoia de a da mai departe know-how-ul învățat și dobândit în corporație, atât de la numeroasele traininguri și formări pe care le-am avut, cât și ca proceduri și mindset de business, cu trasare de obiective, măsurare de indicatori diferiți și foarte mult people management, de la micro la macro. Parte din filosofia antreprenoriatului social este implicarea în comunitate, așadar am considerat că oricine vine spre mine și îmi cere ajutorul, iar eu am competențe să contribui in identificarea unor soluții, să încerc să rezolv sau să implic alți oameni în rezolvare. Întâlnirea cu Ashoka este o intersecție foarte interesantă, complicată și diversă de resurse, oameni, facilitare și idei inovatoare care schimbă lumea, unde orice este posibil, datorită rețelei globale și a deschiderii celor implicați să ajute. 

Premisa este că antreprenorii sociali funcționează după criterii care au componente importante de colaborare, empatie și lucru în echipe flexibile, acestea fiind baza cea mai importantă de a putea accelera schimbările sistemice de care avem nevoie din societate.

Totodată, această grijă și implicare a comunității în povestea antreprenorială prin diferite abordări sunt semne clare a unei societăți democratice, cu valori, dar mai ales cu dorința de a da înapoi din cunoștințele acumulate până în acel moment, un proces care se află încă la început pentru majoritatea dintre noi, care care începe să prindă rădăcini din ce în ce mai puternice, peste tot în lume.   

Care sunt proiectele la care ai contribuit și care dintre ele crezi că au avut cel mai mare impact în comunitatea ta?

Lansarea programului Ashoka Residency, o inițiativă unică globală a Ashoka, pe care o dezvoltăm în România, este răspunsul biroului local la impact în comunitate. Practic, am „deschis” Ashoka către oamenii care își doresc să învețe - când pot, când vor, când simt că au capacitatea de a aloca timp pentru un proces de învățare, pe mai multe paliere. Rezidenții programului sunt oameni atât de diverși profesionali, aflați în diferite momente ale vieții, cu proiecte în gestiune sau doar cu idei incipiente de cum se pot implica în comunitatea lor, de peste tot din țară. 

După facultate, am lucrat 10 ani alături de colegii din OMV Petrom, unde proiectul de suflet a fost o campanie care a schimbat ideea de conținut și povești de la fața locului - proiectul “Redescoperă România”. De asemenea, spre sfârșitul perioadei corporate, am devenit un mic antreprenor, fiind una dintre co-fondatoarele Black Button Books, din pasiunea pentru carte și pentru scriitură. 

Care este impactul pe care speri să îl ai în cadrul organizațiilor cu care vei lucra în toamnă?   

Experiența noastră la Ashoka ne-a aratat că în România sunt extraordinar de multe idei frumoase, oameni implicați și creativi, însă care nu reușesc încă să gândească și să articuleze un proiect strategic, și care țin într-un fel captiv și dependent de ele impactul social pe care îl au, transformând astfel, din păcate, impactul social pe care îl au doar în rezultate de proiect și de activități. Așadar, focusul va fi mai degrabă pe evidențierea impactului social, a colaborării, a ceea ce înseamnă impact colectiv, dar și înțelegerea dimensiunilor de schimbare sistemică sustenabilă, nu doar rezolvarea punctuală a unei nevoi. 

Antreprenoriatul social atât ca piață, cât și ca definiție este încă în formare, cizelare și creștere. Este un sentiment minunat și o energie molipsitoare să poți contribui la cum aceste definiții și înțelegeri iau naștere, la grupul de oameni care devin la rândul lor purtători de cunoștințe despre antreprenoriatul social și nu în ultimul rând, în a susține concret 10 antreprenori sociali, care să aibă un impact mai mare. În plus, designul programului are multe elemente din fibra Ashoka, care susține colaborarea și orientarea spre impact colectiv, atât prin atragerea celorlalți ambasadori, cât și prin resursele comune pe care le dezvoltăm împreună pe Startarium pentru antreprenori sociali. 

Din ce ai învățat în toți acești ani de antreprenoriat, ce ar fi util pentru antreprenorii de acum? 

Cum ne gestionăm relația cu succesul, human centric organziations, cum ții spațiile și procesele pentru colaborare, cât și pentru conflict, plus alte tehnicalități (metodologii, procese, rapoarte etc).


Înscrierile sunt deschise la Startarium 4GOOD: Local Editions! Vezi lista orașelor și trimite-ne aplicația ta!

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail