5 instrumente care te ajută să obții claritate

Cea mai importantă resursă de care dispui, indiferent de stadiul în care se află business-ul tău, este claritatea. Ea te ajută să te apropii, pas cu pas, de obiectivul tău. Descoperă instrumentele care te ajută să o obții!

În cei 10 ani de când lucrez cu antreprenorii care vor să îți accelereze afacerile, am observat în acest timp că cei care merg cel mai repede sunt cei care pot să-și creeze claritate, cei care hotărăsc mai ușor, mai rapid care este următorul pas pe care merită să-l facă. Cum îți creezi această claritate și care sunt 5 instrumente care te pot ajuta sunt subiectul întâlnirii noastre de astăzi. 

Cele 5 instrumente sunt:

  1. Business Model Canvas
  2. Five Bold Steps
  3. Programele de antreprenoriat
  4. Învățarea strategică
  5. Mentoratul
  6. Toate susținute și întărite de un al 6-lea instrument bonus de care vom vorbi la final.

Business Model Canvas

Business Model Canvas este probabil cel mai cunoscut dintre ele. Poate că ai și văzut clipul de aici din videoteca Startarium, care îți explică ce conține și cum poate fi folosit. Ce vreau să-ți mai spun este: mai ales dacă ai o echipă, petrece timp pentru a desena mai multe modele de business, lipește-le pe un perete și fie că ești singur, fie că ești cu co-fondatorii tăi, pune întrebarea importantă: care dintre aceste modele de business este mai viabil și de ce?

În cele din urmă, este o întrebare care te face să te gândești la care dintre modelele de business și care dintre rețetele pe care le-ai gândit generează venitul mai ușor și mai mult sau mai repede și care dintre ele îți păstrează costurile mai jos sau mai controlabil? Compară toate aceste modele de business și încearcă să înveți ceva din fiecare dintre ele. Poate că modelul final este o medie între câteva dintre cele pe care le-ai desenat. 

Cel mai important, odată ce poți vizualiza toate aceste variante de model de business, este să te întrebi de ce crezi că una este mai bună ca cealaltă și, în ce măsură, aceste lucruri pe care tu le crezi sunt adevărate și cum le poți verifica. Cu această întrebare o să-ți dai seama, mai ales dacă ești într-un stadiu de început sau de reinventare a business-ului, îți vei da seama ce trebuie să verifici, ce trebuie să testezi, cu cine trebuie să vorbești și ce prototipuri sau încercări ai de făcut înainte de a merge mai departe. 

Five Bold Steps

Five Bold Steps este un instrument folosit pentru a construi viziunea unei afaceri, fie că este vorba de o afacere nouă care trebuie să prindă formă, fie că este o afacere existentă care trebuie să-și seteze noi priorități. Procesul de lucru este simplu: fie că ești singur, fie că ești cu echipa ta, descărcați ideile și așteptările pe care le aveți de la afacerea voastră, ca un brainstorming în prima etapă, apoi grupați-le pe categorii și pe tematici și va trebui să faceți o alegere, să alegeți cele mai importante 5 teme pe care le vedeți ca fiind relevante pentru viitorul afacerii voastre. După ce aveți asta, vă veți putea defini mai clar viziunea și bineînțeles, cei mai importanți 5 pași, cei mai îndrăzneți 5 pași pe care să-i faceți ca să ajungeți acolo.

Programele pentru antreprenori

Într-adevăr, avem din ce în ce mai multe programe de antreprenoriat în România, așa că poate fi puțin dificil să-l alegi pe cel care ți se potrivește, mai ales dacă ai timp limitat. Ceea ce îți recomand să faci e să verifici un lucru și anume, dacă pe parcursul programului există un mecanism care te ajută să-ți setezi prioritățile pentru perioada următoare și apoi te urmărește și te ajută ca zilnic și săptămânal să îți amintești această prioritate și să vezi cât de responsabil ai fost față de ea. Mecanismul ăsta e foarte important fie că ești la început și trebuie să găsești o cale să faci noii afaceri loc în viața ta (poate ai un job, poate ai o familie și toate lucrurile astea te îndepărtează de priorități), dar și dacă ai o afacere existentă, în creștere și care te trage mereu spre ce este urgent și trebuie făcut astăzi, fără să te lase să te gândești poate la oportunitățile mai puțin evidente, dar excelente de creștere în viitor. 

Învățarea strategică

Al patrulea instrument este învățarea strategică. Dar când spun strategică, mă refer la faptul că este foarte important ca evenimentele sau cărțile pe care le alegi să nu îți ofere doar inspirație, ci și informații concrete. Pe de o parte despre industria în care activezi, pe de altă parte, despre business în general. În felul ăsta, o să ai o cultură generală de business care o să-ți permită să vezi noi posibilități și noi soluții de creștere a afacerii tale, chiar în momente în care nu te aștepți. 

Mentoratul

Al cincilea instrument este găsirea unui mentor. Găsirea unui mentor e, dacă vrei, un mod de a trișa puțin. Un mentor te poate ajuta să iei câte puțin din toate celelalte instrumente pentru că are deja o cultură generală de business pe care ți-o poate pune la dispoziție și poate vedea lucruri pe care tu nu le observi. Un mentor te poate ține responsabil, mai ales dacă ați agreat că veți face asta împreună și vă vedeți mai des. Un mentor îți poate da feedback și îți poate pune întrebări provocatoare legate de modelul tău de business, de viziune, dar și punctual de aspecte legate de echipă, de finanțe și de toate lucrurile care îți creează poate o lipsă de claritate sau dificultăți în a lua decizii. Cum îți găsești un mentor?

Da, asta e o întrebare pe care o primim destul de des și mentorii pot fi găsiți, din nou, în programele antreprenoriale, mentorii pot fi găsiți inclusiv pe Startarium, avem o secțiune special dedicată unde poți solicita un mentor și, de ce nu, poți găsi mentori chiar în jurul tău, în industria pe care activezi, abordând pe cineva de la care ți se pare că ai ceva de învățat.

E o simplă întrebare, nu strică să o pui, s-ar putea să ai o surpriză foarte plăcută și să găsești un suport la care nici nu te așteptai. 

Bonus: acțiunea

Am promis la început și un al șaselea instrument bonus care să te ajute să le folosești mai bine pe toate celelalte. Ei bine, este vorba despre acțiune. Știu, poate sună ciudat, cum adică acțiune? Vorbeam că avem nevoie de claritate ca să putem acționa rapid. Realitatea este că prin toate aceste instrumente, de fiecare dată când vei trece, vei descoperi și mai multe întrebări și posibilități și depinde de tine să te hotărăști rapid, fără să amâni foarte mult, care este următorul pas.

De fapt, toate aceste instrumente te vor pune în situația de a lua o decizie și de a hotărî repede ”ce fac acum” și de a acționa. Ce ai să mai observi este că fiecare dintre ele, fiecare idee, fiecare inspirație, fiecare răspuns, fiecare soluție îți deschid o fereastră de oportunitate, de a face ceva pentru a merge mai departe, iar de această fereastră de oportunitate trebuie să profiți foarte repede, fie pentru că ocazia s-ar putea să dispară, fie că s-ar putea chiar tu să-ți pierzi energia sau convingerea că acela este pasul corect.

Toți antreprenorii care merg repede, sunt cei care profită de această fereastră de oportunitate și când au claritate, chiar dacă este doar ce pot să fac astăzi, fac acel pas și pe rezultatul acelui pas vor putea să construiască mai departe claritatea zilelor următoare, până când, viziunea și posibilitatea de a-și duce mai departe afacerea o să devină din ce în ce mai clară, construind pe ceea ce au reușit deja, fiind decisivi și acționând. 

Îți mulțumesc pentru atenție și acum închide video-ul și aplică unul din cele 5 instrumente pe care le-am prezentat. Mulțumesc și spor la treabă!

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă