Freelancerii - cum te pot ajuta să îți dezvolți afacerea

De la startup la scalare într-un timp cât mai scurt și cu resurse cât mai puține. Este visul oricărui antreprenor la început de drum. Cum ajută freelancing-ul?

Foarte mulți antreprenori au pornit la drum singuri, doar cu bagajul propriu de cunoștințe și abilități, folosind expertiza și experiența acumulată până atunci pentru a pune bazele afacerii. Dar asta nu înseamnă neapărat că au și lucrat singuri, mai ales că, așa cum știm cu toții, este puțin probabil să fii priceput în toate ariile de care este nevoie să pui în mișcare o idee de afaceri. Cum au reușit să-și accelereze dezvoltarea startup-ului fără a fi nevoie să dezvolte echipe dedicate pe fiecare arie și ținând mereu din scurt cheltuielile? Mulți au apelat la freelanceri.  

Cum funcționează freelancing-ul

Freelancing-ul îți oferă flexibilitatea să lucrezi cu specialiști în diverse domenii doar atunci când ai nevoie și pentru activitățile de care are nevoie startup-ul tău. Practic, externalizezi anumite activități, cum ar fi contabilitatea, juridicul, IT-ul, dezvoltarea site-ului afacerii tale, copywriting-ul, designul, SEO marketing-ul, comunicarea și, de fapt, aproape orice activitate unde nu există deja competențe. Tu alegi ce aspecte ale afacerii este util să fie gestionate de freelanceri sau de firme specializate - deși aici deja nu mai e vorba tocmai de freelancing -, fără să fie necesar să angajezi specialiști cu contract full-time.

Cum îți dai seama dacă ai nevoie de un freelancer

Dacă expertiza ta nu acoperă neapărat arii ”administrative”, atunci clar este nevoie să externalizezi cel puțin servicii precum cele juridice și de contabilitate. Același lucru este însă valabil pentru orice arie în care nu există deja competențe la nivel intern. Pentru început, colaborarea cu specialiști independenți, în sistem de freelancing, este mai eficientă financiar decât colaborarea cu firme de profil.

Totodată, colaborarea cu freelanceri se poate dovedi utilă și dacă în activitatea startup-ului apar anumite proiecte punctuale sau cu o anumită recurență pe care nu le poți îndeplini cu resursele existente și care, totodată, nu justifică recrutarea unui om dedicat. Sau când dispui de resurse financiare limitate și, cel mai probabil, nu îți permiți să angajezi.

Cum găsești freelanceri

În ultimii ani, freelancerii au devenit tot mai ușor de găsit și România. Majoritatea freelancerilor își înregistrează profile pe site-uri de specialitate care se comportă ca o bursă online de forță de muncă, punând în contact angajatorii cu așa-numiții liber profesioniști.

Câteva dintre cele mai cunoscute astfel de platforme la nivel global sunt Freelancer.com, Elance.com, oDesk.com, Fiverr.com sau vWorker.com, platforme pe care sunt de găsit inclusiv freelanceri români. În fond, freelancerii sunt o forță de muncă complet globalizată - lucrează de unde vor ei și iau clienți de oriunde din lume, ceea ce, pentru un startup din România, poate însemna totodată acces la resurse din afara țării, dacă proiectul permite. Altfel, există și platforme de freelancing pornite în România, cum ar fi, spre exemplu, Caut-Expert.org.

Toate aceste platforme nu doar că fac posibilă întâlnirea dintre cerere și ofertă, dar oferă și recenzii ale clienților, asistență fiscală și instrumente de gestionare online a proiectelor, care te pot ajuta să alegi contractantul potrivit nevoilor tale.

Cum știi dacă un freelancer e potrivit pentru proiectul tău

E o întrebare firească pentru orice antreprenor care caută un freelancer. Reciproca este la fel de firească, anume cum știe un freelancer dacă un proiect este potrivit expertizei și competențelor sale. Un prim răspuns vine chiar de pe platformele de freelancing, unde fiecare specialist primește note de la cei cu care a colaborat anterior și, în unele cazuri, chiar și recenzii pentru munca lor.

Răspunsul mai amplu la ambele întrebări este însă comunicarea. În primă fază, poți cere freelancerilor pe care îi ai în vedere pentru o posibilă colaborare un portofoliu care să reflecte munca lor, punând în valoare expertiza și abilitățile pe care le au. Sau, dacă acest lucru nu se aplică, poți cere să-ți prezinte rezultate înregistrate anterior în colaborări similare.

Ulterior, este foarte important ca toate aspectele referitoare la proiectul care va fi lucrat în colaborare să fie prezentate cât mai clar și discutate în detaliu. Astfel, antreprenorul se asigură că obiectivele sale sunt corect înțelese de freelancer, iar freelancerul se asigură că poate asigura servicii care răspund exact nevoilor antreprenorului. Dacă iei în calcul colaborarea pe termen mai lung în sistem freelancing și nu ești sigur pe cine să alegi, poți începe cu un proiect mai mic pe care să-l lucreze mai mulți freelanceri de pe o listă scurtă, astfel încât să faci cea mai bună alegere pentru startup-ul tău.

Cum colaborezi cu un freelancer

De regulă, colaborarea cu un freelancer este fie punctuală, pentru un anumit proiect, fie cu o anumită recurență, în funcție de tipul serviciilor pe care le oferă. Detaliile ”contractuale” trebuie stabilite clar, de la bun început, și e important și să definești foarte bine ce implică proiectul și care sunt așteptările tale de la freelancer și de la serviciile pe care ți le va oferi.

Concret, în funcție de tipul serviciului pe care urmează să-l externalizezi către un freelancer, se stabilește modul de plată și costul exact. Apoi trebuie detaliate exact serviciile care sunt incluse în acest cost și termenele de livrare. Dacă se lucrează pe bază de proiect, freelancerul se angajează să livreze un rezultat final indiferent de câte ore de lucru implică realizarea lui, situație în care foarte important este termenul final de livrare. În schimb, dacă se lucrează pe bază de ore de activitate, este necesar să se stabilească din etapa de discuție câte ore vor fi alocate realizării proiectului - inclusiv pentru partea de research de care este nevoie în majoritatea cazurilor - și care este costul pe oră, astfel încât existe o predictibilitate și un bun control al costurilor.

Odată agreate aceste aspecte, trebuie definit și modul de lucru pe parcursul proiectului. Doar pentru că freelancerul contractat nu se află în biroul de alături, nu înseamnă că nu există căi de a colabora eficient și a monitoriza permanent evoluția activității. Ai la dispoziție numeroase instrumente pentru meeting-uri video online prin care puteți stabili discuții periodice despre stadiul proiectului.

Cum influențează freelancing-ul costurile startup-ului

Freelancing-ul este o soluție să accesezi specialiști în condiții optime de cost. Mai exact, colaborarea cu freelanceri te poate scăpa de:

  • ”costul” procesului tradițional de recrutare pentru a aduce un om in-house. Timpul oricărui antreprenor e prețios, iar într-o perioadă în care oamenii buni se găsesc tot mai greu pe piața muncii din România, a găsi un specialist și a-l aduce în echipă poate fi un proces destul de anevoios. Nu exclude însă că și procesul de a găsi freelancerul potrivit ar putea să dureze, însă cel mai probabil nu la fel de mult. 
  • costurile ”administrative” pe care le presupune un nou membru al echipei - de la birou, telefon, laptop și, în unele cazuri, mașină, până la beneficiile mai complexe precum abonamentele la clinici private și la săli de fitness, asigurări de viață sau pensii private. E mai ieftin să contactezi un freelancer decât să angajezi un nou coleg, dar doar atâta vreme cât proiectul, livrabilele, modul de lucru și prețul sunt riguros negociate și stabilite. Altfel, dacă frecvența unei anumite activități crește, e posibil să devină mai rentabilă recrutarea, motiv pentru care e indicat să urmărești mereu acest centru de cost și să-l compari cu cheltuielile pentru un angajat dedicat. 
  • costurile din punct de vedere fiscal. Colaborarea cu freelancerii se face, de regulă, fie prin intermediul unui PFA, fie pe drepturi de autor în funcție de tipul serviciilor sau, în unele cazuri, chiar prin intermediul unei microîntreprinderi. Astfe, obligațiile fiscale revin, de regulă, freelancerului.  

Dincolo de toate acestea, privit în ansamblu, freelancing-ul poate fi o resursă valoroasă pentru un startup aflat la început de drum. Practic, devine o alternativă accesibilă de a lucra cu specialiști, într-o perioadă în care majoritatea antreprenorilor trebuie să se descurce mai degrabă singuri și să învețe să le facă pe toate, lucru deloc ușor, dacă nu chiar imposibil. Dar prin freelancing, drumul de la idee la un startup de succes într-un timp cât mai scurt și cu resurse cât mai puține, devine din ce în ce mai real.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail