Ce este UX Design și de ce am nevoie de el?

Succesul unui website depinde de un singur factor: User Experience (UX). Dar ce înseamnă, mai exact, UX Design și ce presupune el?

UX Design nu este despre design

O concepție greșită, destul de comună de altfel, este faptul că UX Design se referă la “design-ul” interfeței. Această percepție este accentuată de cuvântul “design” care, deși în engleză are o conotație mai largă, în română are un înțeles ceva mai restrâns, care se rezumă la partea vizuală a unui produs. 

UX nu este despre cum arată un site, ci despre înțelegerea și analizarea utilizatorilor lui, a nevoilor și obiectivelor acestora. Scopul său este să ofere o experiență semnificativă și relevantă utilizatorilor, pentru că aceștia să își îndeplinească obiectivele în cel mai scurt timp și cu cel mai puțin efort cognitiv.

O experiență a utilizatorilor mai puțin plăcută duce la confuzie, frustrare sau neîncredere în website și compania respectivă. Acest lucru se traduce direct într-o rată de conversie scăzută.

Cum eviți aceste lucruri și te asiguri că experiența utilizatorilor este cât mai bună la fiecare vizită pe site-ul tău? Există o serie de metode pe care noi, la Zitec, în echipa de UX Design, le aplicăm cu succes ca să optimizăm site-uri sau aplicații și ca să creștem ratele de conversie. În lista de mai jos o să găsești câteva exemple de tehnici pe care le poți aplica pentru site-ul tău: 

1. UX Expert Review

Un UX Expert Review (sau UX Audit) este o metodă prin care sunt identificate cele mai multe problemele de usability ale unui site / produs digital / platformă. Un expert în UX are cunoștințele și experiența necesare pentru a parcurge site-ul din perspectiva unui user. Ce face, mai concret?  Trece prin scenariile principale de utilizare a site-ului și recomandă îmbunătățiri. 

Mai concret, expertul în User Experience:

  • Va descoperi care sunt lucrurile care funcționează și care nu funcționează pentru utilizatori (ex: un proces de checkout mai puțin intuitiv sau o funcționalitate de căutare care nu întoarce rezultatele dorite)
  • Va reduce incertitudinile pe care le ai referitoare la nevoile și dorințele userilor
  • Va ajuta echipa de proiect și business-ul în a înțelege mai bine utilizatorii
  • Va valida ipoteze și asumpții
  • Va descoperi problemele de usability (ex: un formular care nu evidențiază câmpurile cu erori sau ce conține denumiri neclare de câmpuri) și, cel mai important, va oferi recomandări actionabile de îmbunătățire 

2. User Surveys

Printre cele mai comune modalități de a înțelege ce cred utilizatorii despre un produs este să îi întrebi pur și simplu. User Surveys reprezintă o metodă de UX cantitativă (relativ simplă și eficientă din punct de vedere costuri) de a obține informații relevante despre userii tăi și cum interacționează ei cu produsul. 

Un User Survey este foarte util și te va ajută să:

  • Înțelegi nevoile utilizatorilor 
  • Înțelegi cum interacționează ei cu produsul tău
  • Reduci  riscul de a implementa o soluție greșită
  • Oferi stakeholder-ilor încrederea că funcționalitățile implementate sunt relevante

Dezavantajul unei astfel de metode este că afli ce spun utilizatorii, dar acest lucru poate fi diferit, într-o măsură sau altă de ce gândesc sau cum se comportă, de fapt, pe site. 

3. Usability Testing

Usability Testing este o metodă extrem de eficace de a testa funcționalitățile unui website sau a unei aplicații prin observarea utilizatorilor reali în timp ce parcurg taskurile sau scenariile de interes.

Pentru această metodă e nevoie de prezența unui UX Expert în calitate de moderator și observator al întregului proces. La final au loc interviuri 1:1 cu utilizatorii, sunt notate problemele găsite și sunt oferite către stakeholders recomandării și soluții. 

Aceasta este o metodă calitativă prin care se descoperă și cele mai “adânci” probleme de usability, chestiuni ce nu reies neapărat în urmă unui Expert Review.

În mod natural, Usability Testing vine cu un buget mai mare decât un User Survey, însă este foarte important pentru:

  • Validarea unui prototip, cu mult înainte să intre în faza de implementare
  • Identificarea problemelor ce reduc rata de conversie
  • Măsurarea și apoi reducerea timpului de finalizare a task-urilor de către useri
  • Descoperirea de oportunități în a crește satisfacția utilizatorilor
  • Descoperirea pașilor din proces care produc o încărcare cognitivă inacceptabilă

4. Search-log Analysis

Search-log Analysis este una dintre cele mai subestimate metode de UX. Caseta de căutare din site-ul tău poate să îți ofere insight-uri esențiale despre ce caută și cum caută utilizatorii și te ajută să îți ajustezi strategia de conținut și de produs astfel încât să le oferi fix lucrurile de care ei au nevoie. Ce faci dacă clienții caută “drujbe” pe site-ul tău, însă tu vinzi fierăstraie electrice?

Dacă înregistrezi și analizezi termenii de căutare din site vei obține informații ce vor impacta:

  • Strategia de conținut
  • Strategia de marketing
  • Arhitectură informației
  • Strategia de localizare
  • Vocabularul site-ului 

În plus, un Search-log Analysis va ajută stakeholderii să empatizeze cu utilizatorii, pentru că datele vor dezvălui problemele întâmpinate de aceștia atunci când caută ceva pe site.

5. Analytics Review

Dintr-o perspectiva de User Experience informațiile din tool-urile de Analytics sunt folosite pentru observarea trendurilor în ratele de conversie, a diverselor acțiuni făcute de useri pe site sau pentru identificarea oportunităților și obținerea de  ghidaj pentru echipa de design. 

Analytics Review este o metodă de UX cantitativă care te ajută să:

  • Afli unde părăsesc utilizatorii site-ul
  • Optimizezi journey-urile utilizatorilor și să reduci rata de abandon
  • Descoperi date relevante pe care să îți bazezi deciziile de redesign 
  • Analizezi trendurile în comportamentele userilor

Mixul de tehnici și metode de UX pe care să le aplici pentru site-ul sau aplicația ta depinde de fiecare audiență și business în parte, iar rezultatele pot îmbunătăți considerabil experiența utilizatorilor pe platforma și performanță financiară a afacerii. 

Curios să afli mai mult?

Descoperă cum specialiștii Zitec în UX au ajutat Romstal să-și dubleze numărul de tranzacții online sau contactează-i pentru o discuție cu un consultant UX

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail