Cum construiești cultura internă a startup-ului tău

Mai mult decât abilitatea de a conduce o afacere, antreprenoriatul este foarte mult și despre a conduce oameni și echipe care gravitează în jurul unor valori similare. Așa cum ai putut vedea în materialul precedent, valorile comune sunt cele care alimentează motivația și implicarea oamenilor din cadrul echipei. Rolul tău, ca fondator, va include și atenție către aceste lucruri. Poți afla ce înseamnă leadershipul și cultura organizațională sănătoase din acest material.

Să începem cu începutul - ce este un lider? ”Liderul este acel om care este capabil să viseze realități care nu există încă. El poate să adune oameni în jurul său, care să creadă în viziunea lui și care doresc să meargă în direcția setată de el sau de grup”, spune Magor Csibi.  

3 principii de relaționare umană relevante pentru antreprenori în special  

  1. Fă-l pe celălalt să se simtă important, într-un mod sincer. Un lider, un antreprenor este un om cu foarte multă ambiție, cu foarte multă dorință de a face lucruri. De foarte multe ori, asta înseamnă și plăcerea de a fi în lumina reflectorului. Un bun lider este un om care reușește să împartă această lumină și cu ceilalți, să îi facă să se simtă importanți, să fie și ei în lumina reflectorului. 

  1. Pune întrebări, mai degrabă decât să dai ordine. Un bun lider este cel care se înconjoară de oameni ce au calități care lui îi lipsesc, ce știu să facă lucruri pe care el nu prea știe să le facă. Pe aceștia, el știe să îi motiveze punându-le întrebări, nu dându-le instrucțiuni precise, acel micro management de care foarte mulți lideri se fac vinovați. 

  1. Arată respect față de părerea celuilalt și nu îi spune niciodată ”nu ai dreptate”. Cel mai greu este să punem acest principiu în practică în momentul în care celălalt spune ceva diferit de ceea ce gândim noi. O să discutăm o tehnică de comunicare care să ne permită să facem exact acest lucru. 

Obiective versus comportamente 

Fiecare companie are o viziune (spartă în misiune, strategie, obiective și mai apoi task-uri pentru fiecare membru al echipei) - aceasta ajută la atingerea unor rezultate. Dacă viziunea și elementele ei sunt foarte bine definite, dar totuși rezultatele nu sunt atinse, atunci trebuie reperate comportamentele din interiorul companiei, pentru că cel mai probabil există discrepanțe între aceste elemente. 

În paralel cu misiunea & obiectivele companiei, trebuie avute întotdeauna în vedere și valorile - ele ne determină convingerile, care la rândul lor generează cutume. Cutumele dau naștere apoi comportamentelor. De aceea, liderii trebuie să fie în permanență conectați la ecosistemul intern al companiei.   

Când valorile personale ale unui angajat sunt în dezacord cu valorile organizației, performanța e influențată negativ (și cel mai probabil angajatul respectiv va părăsi compania). De aceea, mai mult decât oricând, în situația de față oamenii au nevoie ca valorile, convingerile, normele comportamentale să fie reconfirmate de liderii pe care îi urmează. 

Care sunt elementele de care să ții cont în compania ta? 

Există 3 zone în care să îți concentrezi atenția:

  • structurile (fluxurile, normele de lucru)
  • cultura (comportamentele și atitudinile uzuale)
  • viziunea (viitorul companiei)

În situații de criză, ele au de suferit: 

  • structuri sunt afectate (se modifică fluxurile și normele de lucru) 

  • cultura este depășită (comportamentele și atitudinile uzuale sunt brusc depășite) 

  • viziune este încețoșată (viitor incert)  

Care sunt primii pași care trebuie făcuți pentru a gestiona mai bine cele 3 elemente de mai sus? 

În acest context, există câteva întrebări cu care ar trebui să începi: 

  • Ce putem să facem ca să reimaginăm viziunea? 

  • Cum putem să remodelăm cultura? 

  • Cum ”reașezăm” cultura noastră? 

Acest exercițiu nu este valabil doar în timp de criză, ci conține elemente la care liderul ar trebui să se revină periodic, ca să vadă dacă viziunea pe care și-au propus-o mai e sau nu valabilă.   

La nivel de cultură, trebuie comunicate și ”traduse” noua viziune și noua cultură. Nu mai putem comunica la fel cum o făceam înainte de pandemie, mai ales că interacțiunile s-au mutat online în cea mai mare parte, iar acest lucru este mult mai solicitant pentru interlocutori. 

Care ar trebui să fie prioritățile? Grija de oameni ar trebui să fie prioritară acum, iar liderii ar trebui să își învestească oamenii cu mai multă încredere (în loc de control și micromanagement) și să fie autentici în fața lor. La nivel personal, prioritatea ar trebui să fie bunăstarea proprie (emoțională și fizică), apoi bunăstarea apropiaților și abia apoi precuparea pentru rezultate.  

Cum adaptezi leadershipul și cultura organizațională la noua realitate 

Odată cu noile moduri de lucru impuse de măsurile de siguranță luate pentru gestionarea pandemiei de COVID-19, inclusiv felul în care conducem (pe noi înșine și pe echipele noastre) s-a schimbat, iar practicile prin care construim cultura organizațională trebuie să se adapteze. 

Criza pe care o traversăm în prezent este una sistemică, resimțită de cea mai mare parte a oamenilor, organizațiilor și companiilor din jurul nostru. În procesul de adaptare, va fi nevoie de foartă multă flexibilitate, pe de o parte, și de lideri care să o faciliteze, pe de alta. 

De unde începi să înțelegi situația de ansamblu în care se află compania ta?  

  • Analizează toate lucrurile care vă influențează activitatea în ansamblu - inclusiv pe acelea care creau probleme și înainte de începerea crizei. Iată câteva întrebări de la care să pornești: 

  • Ce factori v-au afectat cultura, structura și rezultatele? Sunt ei cauzați exclusiv de criză sau este vorba de lucruri pe care situația curentă le-a acutizat?  

  • Există conversații pe care le evitați în punctul acesta?  

  • Cum ar arăta o redresare?  

  • Ce avem nevoie să ”curățăm” (procesele și obiceiurile de care de fapt nu aveam nevoie) și să reconstruim?  

  • Ce mesaje neplăcute și eforturi inconfortabile sunt importante acum?  

  • Cum consolidăm rezistența și reziliența?  

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă